از سوی اداره امور خانواده انجام می‌شود؛

اجرای طرح «ازدواج بهنگام، آسان، آگاهانه و پایدار»

ازداوج آسان و بهنگام

اداره امور خانواده بر اساس شرح وظایف و اسناد بالادستی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، طرح «ازدواج بهنگام، آسان، آگاهانه و پایدار» را اجرا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نهاد خانواده یکی از ارکان‌های مهم جامعه است و ازدواج و تشکیل خانواده امری حسنه در دین مبین اسلام تلقی می‌شود؛ چنانچه در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی به این موضوع اشاره شده و مورد توجه قرار گرفته است.

خداوند در آیه 21 سوره روم می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ از آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید، که در کنار او آرامش یابید، و میان شما عشق و محبّت و مهربانی قرار داد»؛ پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در روایتی می‌فرمایند: اِذا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ اَحْرَزَ نِصْفَ دينِهِ؛ کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است».

رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نیز در سخنرانی‌های مختلف به این موضوع اشاره داشتند و فرموده اند: «در کار ازدواج و این مراسم، و رسم و سنتی که در اسلام و در همه ادیان و در بشریت وجود دارد، به نظر اسلام آن چیزی که اصل و محور است، تشکیل کانون خانوادگی است. از نظر اسلام، خانواده یک رکن بزرگ است. اگر باشد و سالمش باشد و تربیت درست باشد، در پیشرفت کار جامعه به صورتی که اسلام می‌خواهد، تأثیر زیادی دارد. اسلام می‌خواهد این کانون تشکیل بشود و به وجود بیاید».

اداره امور خانواده یکی از واحدهای اداره کل امور طلاب و خانواده‌ها در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام است که واحد تشکیل خانواده آن از مهر سال جاری راه‌اندازی شده و طبق شرح وظایف و اسناد بالادستی، طرح «ازدواج بهنگام، آسان، آگاهانه و پایدار» یکی از وظایف واحد تشکیل خانواده اعلام شده است.

موفقیت در طرح ازدواج طلاب نیاز به همراهی خانواده‌ها و همکاری مجموعه‌های حوزوی دارد

خانم زهرا حجازی کارشناس تشکیل خانواده در گفتگو با واحد خبر با اشاره به فعالیت‌های این واحد، گفت: ازدواج دانشجویی از سال‌ها قبل در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته، اما با وجود اینکه حوزه در همه عرصه‌ها پیشرو بوده، این موضوع در حوزه‌های علمیه مغفول مانده است و جایگاه و مرکزی که پاسخگوی این امر باشد، وجود نداشت.

خانم حجازی با بیان خاطره‌ای از بانو مجتهده گل‌گیری که به همراه چند نفر از اساتید و مسئولان حوزه با رهبر فرزانه انقلاب مدظله‌العالی دیدار داشتند رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند اولین کار شما این است که وقتی طلاب وارد حوزه می‌شوند، وسیله ازدواج آنان را فراهم کنید.

وی یادآور شد: موفقیت در این طرح نیاز به همراهی خانواده‌ها و همکاری مجموعه‌های حوزوی دارد تا بتوان طلاب از شهرهای مختلف را معرفی و با کمک مشاوره و راهنمایی به همسان‌گزینی کمک کرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱