امام جمعه قم در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

دلداده اهل بیت(ع) هیچ گاه با دشمنان نمی سازد/ولایت محوری سرلوحه کارهای مؤمن است

آیت الله سعیدی

آیت الله سعیدی با بیان اینکه شهدای مدافع حرم، تابع محض اهل بیت(علیهم‌السلام) بودند، گفت: امروز مهر و محبت اهل بیت(ع) چنان در دل‌های ما موج می‌زند که برای مزار حضرت زینب(س) مدافع داریم.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، آیت الله سیدمحمد سعیدی روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا (سلام‌الله‌علیها) که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان این مؤسسه در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلادهای باسعادت امام حسین(علیه‌السلام)، امام سجاد(علیه‌السلام) و حضرت ابوالفضل العباس(علیه‌السلام) عنوان کرد: امام سجاد(علیه‌السلام) فرزند امام حسین(علیه‌السلام) و از طرف مادری، فرزند بانوی گرانقدری از سرزمین ایران به نام شهربانو دختر پادشاه ساسانی هستند.

امام جمعه قم اظهار داشت: وقتی ایران فتح شد، عده‌ای از کسانی که در ایران بودند از جمله شهربانو، به همراه رزمندگان اسلام به مدینه آورده شدند و امام علی(علیه‌السلام) این بانوی گرانقدر را به همسری امام حسین(علیه‌السلام) برگزیدند.

وی افزود: زمانی که حضرت شهربانو به بیت ولایت پای نهاد، امام علی(علیه‌السلام) به فرزند خویش امام حسین(علیه‌السلام) فرمودند: «از همسرت خوب محافظت کن و با او رفتار نیکو داشته باش چه اینکه این بانو در آینده ای نزدیک برای تو فرزندی خواهد آورد که بهترین اهل زمین خواهد بود».

 تمام اعتقادات، اخلاق، رفتار و اعمال ما در گروی تبعیت و اطاعت است

آیت الله سعیدی به ادامه مبحث اطاعت و تبعیت در جلسه گذشته درس اخلاق پرداخت و اظهار داشت: یکی از وظایف مهم ما تبعیت و اطاعت است، به طوریکه اعتقادات، اخلاق، رفتار، روحیات و عمل ما در گروی تبعیت و اطاعت است.

وی یادآور شد: در مبحث قاعده تبعیت و اطاعت، سه دسته متصور می‌شود؛ کسانی که خدا را به عنوان اطاعت برگزیده اند و تابع محض خداوند متعال هستند؛ کسانی که تایع محض غیرخدا هستند و سوم کسانی که گاهی تابع جبهه حق و گاهی تابع جبهه باطل هستند و به منافع خود می‌اندیشند.

 مقام تسلیم در برابر خدا، به خاطر علم و معرفت انسان به مقام ربوبی و ولایت الهی است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به تحلیل و بررسی این گروه‌ها پرداخت و افزود: گروه اول که در همه حال، تابع محض حق هستند که قرآن کریم از این گروه این گونه یاد می‌کند که: «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ إِلَيْکَ الْمَصيرُ؛ پیامبر به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده و همه مؤمنان به خدا و فرشتگان او و کتاب‌ها و فرستادگانش ایمان آورده اند و می‌گویند ما در میان هیچ یک از پیامبران او فرق نمی گذاریم (و به همه ایمان داریم)، ما شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا! انتظارِ آمرزش تو را داریم».

آیت الله سعیدی تصریح کرد: این گروه بی چون و چرا تابع و مطیع حضرت حق هستند و این مقام تسلیم، به خاطر علم و معرفت انسان به مقام ربوبی و ولایت الهی است.

وی به روایتی از عبدالله بن ابی یعفور که دوستدار و مطیع واقعی امام صادق(علیه‌السلام) بود، اشاره کرد که در محضر آن حضرت سخن بسیار ماندگاری داشت و گفت: «ای مولای من! قسم به خدا! اگر اناری را دو نصف کنی و بفرمایی که نصف آن حلال و نصف دیگرش حرام است، مطمئنا شهادت خواهم داد که آن چه را گفتی حلال،حلال است; و آنچه را که فرمودی حرام، حرام است و هیچ‌گونه چون و چرا نخواهم کرد»؛ امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «خدا تو را رحمت کند، خدا تو را رحمت کند.»

امام جمعه قم بیان داشت: این نگاه که انسان آنقدر تابع محض دین و اخلاق دین باشد که این تابعیت برخاسته از معرفت، بصیرت، فهم و تعقل و تدبر است و وقتی که انسان فهمید به دنبال چون و چراهای معروف مردم در احکام تعبدی نمی رود.

آیت الله سعیدی ادامه داد: ابن ابی یعفور هم، امام و مقام ولایت را شناخته بود؛ مقام ولایت مقامی است که شخص تابع محض باشد، وقتی معرفت کامل شود، آن گاه تبعیت به صورت محض است و با معیارهای و روش‌های مرسوم جامعه سنجیده نمی شود.

وی به فعالیت‌های جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حوزه پاسخ به سؤالات شرعی و شبهات اشاره و تصریح کرد: در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مجموعه ای از بانوان حضور دارند که پاسخگوی مسائل شرعی، شبهات و سؤالات مراجعه‌کنندگان هستند کاری بسیار ارزشمند است و ما از همه فعالیت‌های جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تقدیر می‌کنیم.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) افزود: برخی سؤال‌ها از همین حیث است، یعنی معرفت کامل نیست، تعقل کامل نیست، به همین خاطر، از چون و چرا سؤال می‌کنند و گاهی از فتاوای مراجع، که در جلسات آینده به آن نیز خواهیم پرداخت.

شیعه واقعی سراپا تسلیم فرمان و رکن امام خود است

آیت الله سعیدی یادآور شد: اگر در واقعه عاشورا به رفتار و منش حضرت ابوالفضل العباس(علیه‌السلام) نگاه کنیم این تبعیت محض را مشاهده می‌کنیم که منتظر می‌ماند تا امام حسین(علیه‌السلام) به ایشان اذن میدان دهد؛ آن بزرگوار تسلیم محض حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) بودند؛ وقتی دیدند که همه یاران حضرت به شهادت رسیدند، اجازه رفتن به میدان را خواستند و امام حسین(علیه‌السلام) ایشان را برای آوردن آب مأمور کردند و ایشان نیز پذیرفتند.

وی تصریح کرد: شیعه واقعی سراپا تسلیم فرمان و رکن امام خود است و این درس و پیامی است که از حدیث شریف ابن ابی یعفور می‌توان گرفت و اینکه هیچ گاه شیعه و پیرو حقیقی اهل بیت(علیهم‌السلام) درِ خانه غیراهل بیت نمی‌رود.

امام جمعه قم افزود: امام صادق(علیه‌السلام) در حدیثی فرمودند: «كَذِبَ‏ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شيعَتِنا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنا؛ دروغ مى ‏گويد كسى كه گمان مى‏ كند شيعه‏ ما است، ولى به ريسمان غير ما، چنگ زده است».

 دلداده اهل بیت(علیه‌السلام) هیچ گاه با دشمنان نمی سازد

آیت الله سعیدی تأکید کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که مهد ولایت است، به سر می‌برد، اما دلبسته دیگران و بیگانگان است، دیگران به او خط می‌دهند، فکر، جهت گیری‌ها و عملکردهای او را دیگران سامان می‌دهند؛ حال آنکه اگر کسی دلداده اهل بیت(علیه‌السلام) باشد، خط از اهل بیت(علیهم‌السلام) می‌گیرد و هیچ گاه با دشمنان اسلام نمی سازد.

وی یادآور شد: برخی افراد با وجود اینکه ایرانی هستند، اما اسرار نظام مقدس جمهوری اسلامی را در اختیار بیگانگان قرار می‌دهند، چون مزدورند؛ در حالیکه خداوند در آیه اول سوره ممتحنه می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید، دشمنان من و دشمنان خودتان را دوست مگیرید؛ شما با آنان طرح دوستى مى افکنید در صورتى که آنان قرآن و آیینى را که براى شما آمده و سراسر حق است انکار کردند»؛ دشمنان خدا و پیامبر اسلام(صلی الله‌علیه‌وآله) با دین خداوند و معارف و اعتقادات دین اسلام دشمن هستند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: برخی آنچنان دلبسته بیگانگان هستند که خط دادن آنان را از طرق مختلف به گوش و جان می‌پذیرند اما فرمایشات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، امام خمینی(ره) و بالاتر از همه فرمایشات اهل بیت(علیهم‌السلام) را نمی پذیرند.

 ولایت محوری سرلوحه کارها و موضع‌گیری‌های انسان مؤمن است

آیت الله سعیدی یادآور شد: هرکه در جامعه به ویژه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی دارد، فرمانده اش یک نفر است و از یک نفر اطاعت می‌کند؛ همچو ابن ابی یعفور که سر تسلیم در مقابل امام صادق(علیه‌السلام) فرود آورد.

وی با بیان اینکه ولایت محوری سرلوحه کارها و موضع گیری‌های انسان مؤمن است، به آیه 65 سوره نساء اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «فَلا وَ رَبِّکَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّي يُحَکِّمُوکَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً؛ به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود ، مگر اینکه در اختلافات خود ، تو را به داوری طلبند و سپس از داوری تو ، در دل خود احساس ناراحتی نکنند و کاملا تسلیم باشند».

امام جمعه قم تصریح کرد: در زمان ما، این ولایت پذیری مختص امام عصر(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) و در عصر غیبت آن حضرت، ولی فقه هستند که با امام زمان(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) بیعت بستند.

آیت الله سعیدی عنوان کرد: وجود مقدس امام زمان در پس پرده غیبت هستند اما مدیریت جامعه را رها نکردند؛ هیچ مغازه داری مغازه خود را بدون اینکه کسی را جایگزین کند، رها نمی کند؛ پس چگونه می‌توان بحث هدایت امت و صلاحیت‌های اخلاقی، اعتقادی و رفتار مردم را در دستان انسان‌های بی خرد گذاشت.

وی یادآور شد: امام علی(علیه‌السلام) و دیگر ائمه معصومین(علیهم‌السلام) هم در زمان امامت خویش، برخی از یاران خود را برای مدیریت جامعه منصوب می‌کردند، منصوبین از طرف حجت خداوند متعال، معصوم نیستند اما ما مطیع آنان هستیم.

 شهدای مدافع حرم، تابع محض اهل بیت(علیهم‌السلام) بودند

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) در ادامه ضمن تجلیل از مقام شامخ شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم و شهید لطفی نیاسر، تصریح کرد: یکی از بهترین نمونه‌ها و مثال‌ها در زمان ما که تابع محض اهل بیت(علیهم‌السلام) بودند، شهدای مدافع حریم اهل بیت(علیهم‌السلام) هستند؛ امروز شهدای مدافع حرم و خانواده معظم آنان و همچنین خانواده معظم شهدا، نمونه‌های ارزشمندی پیش روی ما هستند.

آیت الله سعیدی بیان داشت: اگر مدافعان حرم نبودند، تکفیری‌های مزار حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) را تخریب کرده بودند؛ همانطور که مزار یاران پیامبر و امام علی(علیهما السلام) از جمله حجربن عدی را خراب کردند.

وی افزود: تکفیری‌های امروز، استمرار سلسله و جریانی هستند که حضرت زین العابدین(علیه‌السلام) و عقیله بنی هاشم را به اسارت بردند و زمان ما یک نمونه و برشی مطابق زمان رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل بیت(علیهم‌السلام) است.

 امروز مهر و محبت اهل بیت(ع) چنان در دل‌های ما موج می‌زند که برای مزار حضرت زینب(س) مدافع داریم

امام جمعه قم عنوان کرد: افتخار ما این است با وجود اینکه پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه‌السلام) و حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) و دیگر اهل بیت(علیهم‌السلام) را ندیدیم، آنچنان مهر و محبت اهل بیت(علیهم‌السلام) در دل‌های ما موج می‌زند که امروز برای قبر و ضریح حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) مدافع داریم و ما باید شکرگزار این نعمت باشیم.

آیت الله سعیدی ادامه داد: مردم آن روز، امام زمان خود را دیدند؛ امام حسین(علیه‌السلام) قرآن را به میدان آورد تا حاکم باشد، اما آن حضرت را به شهادت رساندند و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و امام سجاد(علیه‌السلام) را به اسارت بردند؛ در حالیکه مردم امروز ما و جوانان امروز ما از قبر و ضریح زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) دفاع و جان خود را فدای مرقد آن حضرت می‌کنند.

وی ضمن تجلیل از خانواده شهید لطفی نیاسر، تصریح کرد: امروز به خاطر دامن پاک مادران و لقمه حلال پدران، این نعمت نصیب ما شده است و ما به این شهیدان درود می‌فرستیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱