در سومین نشست مهارت‌های کاربردی و کلیدی در تربیت فرزند مطرح شد؛

تبیین خطاهای شناختی در تربیت کودک

نشست تربیت فرزند

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به تبیین 9 خطای شناختی در تربیت فرزند و شیوه اصلاح آن‌ها و همچنین شرایط و انواع تنبیه مؤثر پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سومین نشست از سلسله‌نشست‌های مهارت‌های کاربردی و کلیدی در تربیت فرزند با موضوع « تله‌های تربیتی والدین در تربیت فرزندان (خطاهای شناختی والدین در فرزندپروری)» روز پنجشنبه ۲۲ آذر برگزار شد.

سرکار خانم افشاری نژاد در مقدمه نشست با اشاره به روایت «مَنْ‏ نَصَبَ‏ نَفْسَهُ‏ لِلنَّاسِ‏ إِمَاماً  فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ ِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ» گفت: اگر کسی می‌خواهد در تربیت (دگرسازی) خود را در مقام الگو برای دیگران قرار دهد باید خودسازی انجام دهد وگرنه تربیت به انحراف کشیده می‌شود.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در توضیح عنوان نشست گفت: تله‌های تربیتی والدین در تربیت کودک، خطاهای شناختی و باورهای نادرست درباره تربیت کودک است.

افشاری نژاد افزود: ما در آموزه های دینی خود می‌بینیم که بر لزوم اصلاح باورهای نامعقول انسان‌ها تأکید شده است.

وی ادامه داد: منظور از خطاهای شناختی یک سری از باورهای اشتباه است که بر تصمیم‌گیری ما در تربیت کودک مؤثر بوده و برای کودک زیان‌بخش است.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: در ابتدا شایع‌ترین خطاها و باورهای نادرست در تربیت کودکان توضیح داده می‌شود سپس به اصلاح آن باور خاص پرداخته خواهد شد.

استاد افشاری نژاد به برخی خطاهای شناختی اشاره کرد و چون و چرا نکردن کودک در مقابل والدین، قضاوت درباره کودک بر اساس رفتار وی، کودک عامل ناراحتی و عصبانیت‌های والدین، مؤثر بودن روش تربیتی سرزنش، تنبیه و ایجاد احساس گناه در کودک را تبیین کرد.

وی همچنین به بررسی موضوعاتی چون تأثیرپذیری کودک از کلام بدون عمل والدین، لوس شدن کودک با تحسین و تمجید، ممانعت همیشگی از ناکام شدن و ناراحتی کودکان، مؤثر بودن تنبیه شدید در تربیت کودک و محبت به کودک مشروط به انجام کار شایسته از جانب او پرداخت.

وی پس از بررسی و توضیح 9 خطای شناختی و شیوه اصلاح آن‌ها به تبیین شرایط و انواع تنبیه مؤثر پرداخت و با پاسخ به سؤالات طلاب جلسه سوم پایان یافت.

آخرین نشست از این سلسله‌نشست‌ها با موضوع «تکنیک‌های افزایش رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای نامطلوب» روز پنجشنبه 6 دی ماه برگزار می‌شود.

جهت دریافت مطالب تکمیلی به فایل پی دی اف نشست مراجعه کنید.

نشست سوم؛ تله های تربیتی والدین در تربیت کودک

نشست اول؛ تکنیک‌های سبک‌های چهارگانه فرزندپروری

نشست دوم؛ تکنیک‌های تربیت فرزند ایمن

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱