نشست علمی آموزشی «رابطه فلسفه اسلامی و هنر» در جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد

نشست فلسفه و هنر

نشست علمی آموزشی «رابطه فلسفه اسلامی و هنر» از سوی مرکز تخصصی حکمت اسلامی جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، نشست علمی آموزشی «رابطه فلسفه اسلامی و هنر» روز چهارشنبه در آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید «حمید میرخندان»، عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما و مدیر گروه هنرهای رسانه ای به عنوان سخنران نشست حضور داشت و حجت الاسلام و المسلمین دکتر «مختار علی رضایی» دبیری علمی این نشست را به عهده داشت.

در ابتدای نشست، حجت الاسلام و المسلمین رضایی با بیان اینکه بحث مطرح دنیای امروز، بحث فلسفه‌های مضاف است، عنوان کرد: با توجه به اینکه موضوع فلسفه، وجود است و از طرفی اسلام تبیان لکل شیء است چاره ای نداریم جز اینکه تمام علوم را از اسلام کشف کنیم و بین حوزه های علمی رابطه ایجاد کنیم.

دبیر علمی نشست افزود: یکی از این رابطه ها فلسفه های مضاف است و یکی از فلسفه های مضاف فلسفه هنر است.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی تصریح کرد: اگر رابطه فلسفه اسلامی با هنر را کشف کنیم، «فلسفه اسلامی هنر» ایجاد می شود.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین میرخندان تصریح کرد: قبل از آنکه فلسفه هنر مطرح شود، بحث زیبایی شناسی مطرح بوده است.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما بیان داشت: فلسفه ی هنر نوعی فلسفه ورزی در عرصه ی هنر است که در این باره می‌بایست به دو نکته از جمله «تعریف زیبایی و هنر» و «روش بیان هنر» توجه داشت.

حجت الاسلام و المسلمین میرخندان در پاسخ به سؤال دکتر رضایی که «آیا با فلسفه اسلامی با قید اسلامیت می‌توانیم فلسفه ی هنر داشته باشیم یا خیر؟ آیا این مقولات را می‌توان از اسلام استخراج کرد یا خیر؟»، گفت: ما باید ببینیم فلسفه هنر چه کاربردی دارد.

وی افزود: اگر هنرمندان ما ، متدیّن هستند و آثارشان اسلامی است باید دنبال فلسفه هنر بروند یعنی پیش شرط ماجراست و این فایده فلسفه هنر است.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما با اشاره به دو اصطلاح «فلسفه هنر اسلامی» یا «فلسفه اسلامی هنر»، یادآور شد: اسلامی قید فلسفه است و فلسفه هنر اسلامی مسائلش را از علم هنر و فلسفه می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین میرخندان اظهار داشت: ما به دنبال دو مبحث در فلسفه اسلامی هنر هستیم از جمله:

  1. متفکرین مسلمان بحث فلسفه هنر را در مباحثشان مطرح کرده‌اند یا خیر؟! با عنوان خاص فلسفه هنر مطرح نشده اما اصل مباحث در بیاناتشان بوده باید استخراج شود.
  2. به منابع اولیه اسلامی (کتاب، آیات، روایات و سیره) در باب هنر مراجعه کنیم.

وی با اشاره به اینکه فلسفه ورزی آنجایی درست است که با وحی تنافی نداشته باشد، تصریح کرد: فلسفه هنر اسلامی موضوعاتش را از غرب گرفته و با مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی و انسان شناختی تطبیق داده است.

وی در پایان تأکید کرد: تولید علم بدین معنا است که علم را با مبانی خود بازسازی کنیم.

در آخر نشست برخی از حضار سؤالات خود را مطرح کردند و استاد میرخندان به سؤالات پاسخ داد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱