با حضور بیش از 80 طلبه؛

نخستین نشست «مهارت‌های کاربردی و کلیدی در تربیت فرزند» برگزار شد

کارگاه فرزندپروری

نخستین نشست از سلسله‌نشست‌های «مهارت‌های کاربردی و کلیدی در تربیت فرزند» با حضور بیش از 80 طلبه و به همت مرکز تخصصی ادبیات عربی، تاریخ اسلام، تبلیغ و مطالعات اسلامی زنان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نخستین نشست از سلسله نشست‌های «مهارت‌های کاربردی و کلیدی در تربیت فرزند» با عنوان «تکنیک‌های سبک‌های چهارگانه فرزندپروری» روز پنجشنبه ۲۴ آبان در سالن جلسات طبقه چهارم ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

سرکار خانم افشاری‌نژاد سخنان خود را با حدیثی از امام صادق علیه السلام آغاز کرد که فرمودند: «کلُ‏ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ حَتَّى يَكُونَ أَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَ يُنَصِّرَانِهِ وَ يُمَجِّسَانِه‏؛ هر فرزندی بر اساس سرشت پاک به دنیا می آید و این پدر و مادر او هستند که او را یهودی یا مسیحی یا مجوسی بار می‌آورند».

وی با اشاره به این نکته که متأسفانه در عمل، مردم رانندگی را دشوارتر و مهم‌تر از فرزندپروری می‌دانند، افزود: مردم قبل از ماشین‌دار شدن، گواهی‌نامه آن را می‌گیرند ولی قبل از بچه‌دار شدن، آموزش فرزندپروری نمی‌بینند. معمولا والدین از ابتدای بارداری وسایلی را برای فرزند خود تهیه می‌کنند و به نیازهای عینی مثل خوراک و پوشاک توجه دارند اما گاهی از مسائل مهم فرزندپروری و تربیت کودک غافل می‌شوند.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از طلاب حاضر در جلسه خواست که به عنوان یک مبلغ دینی در هر کجا که حاضر شدند، مباحث فرزندپروری را ارائه دهند که عدم توجه به آن در جامعه احساس می شود.

استاد افشاری‌نژاد درباره هدف این نشست اظهار داشت: در این جلسه بنا داریم اقتدار شما را به عنوان یک والد به شما برگردانیم و در صورت لزوم افزایش دهیم.

افشاری نژاد با اشاره به تعریف سبک تربیتی، گفت: به نگرش‌های والدین و شیوه‌هایی که والدین با فرزندان خود رفتار می‌کنند سبک تربیتی گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: سبک‌های فرزندپروری دو جزء مهم دارد که یکی پاسخ‌گویی به نیازهای کودک و دیگری توقع والدین از فرزندان است؛ والدین باید پاسخگوی نیازهای فرزندانشان باشند که میزان پاسخ‌دهی به نیازهای کودک و همچنین میزان توقع والدین از فرزندان سبک تربیتی آن‌ها را مشخص می‌کند.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه ما باید در قبال چیزهایی که به فرزندان خود می دهیم متناسب با سنشان توقعاتی هم مثل رعایت نظم، ادب و غیره داشته باشیم، افزود: توجه به نیازهای کودک دارای قانون است که در آینده مطرح خواهد شد.

 وی سپس انواع سبک‌های فرزندپروری را معرفی کرد و افزود: این سبک‌های تربیتی عبارتند از: سبک سخت‌گیر (استبدادی)، سبک سهل‌گیر (آزادگذار)، سبک اغماض‌کننده (بی توجه) و سبک مقتدر (قاطع).

خانم افشاری‌نژاد ضمن تعریف و توضیح پیرامون هر چهار سبک مذکور به تفکیک به بیان ویژگی‌ها و پیامدهای هریک از این سبک‌های چهارگانه پرداخت و در ادامه گفت: انتخاب شما است که کودکی شاد، غمگین، افسرده یا پرخاشگر داشته باشید؛ شما با عمل به سبک‌های فرزندپروری، رفتار کودک خود را انتخاب می‌کنید.

وی اضافه کرد: اگر گاهی والدین از یک اختلالی مثل پرخاشگری در کودک خود شکایت می‌کنند و آن را به عاملی غیر از سبک تربیتی خود مثل برنامه تلویزیونی نسبت می‌دهند؛ اول از همه خود والدین در معرض سؤال هستند.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه گفت: در بروز هر مشکل، چند عامل وجود دارد؛ عوامل زمینه‌ساز، عوامل نگه‌دارنده و عوامل تشدیدکننده؛ ممکن است برنامه تلویزیونی یک عامل را تشدید کرده باشد اما عوامل زمینه‌سازی از قبل در کودک وجود داشته که به سبک تربیتی والدین برمی‌گردد که با کسب آگاهی و مهارت می‌توان این مشکلات را حل کرد.

وی در جمع بندی سبک‌های تربیتی تصریح کرد: سبک تربیتی مناسب، سبک تربیت مقتدر است و در ادامه با بیان داستان کوتاهی با موضوع «تماشای تلویزیون کودک»، برخورد والدین با سبک‌های تربیتی متفاوت را در رابطه با کودکی در حال تماشای تلویزیون توضیح داد.

خانم افشاری‌نژاد در ادامه گفت: دین مبین اسلام دارای بیشترین روایات و توصیه‌های تربیتی در میان ادیان آسمانی است، امام سجاد علیه السلام در دعایی از خداوند متعال می‌خواهند که ایشان را در ادب کردن فرزندانشان یاری رساند.

وی به طلاب توصیه کرد که نامه ۳۱ نهج البلاغه را مطالعه کنند و تعدادی روایت تربیتی در تأیید سبک‌های تربیتی برای حضار در جلسه توضیح داد.

استاد حوزه بیان داشت: ادب کردن و تربیت کودک از زمان تولد آغاز می‌شود اما شیوه آن بسته به سن، جنسیت و غیره متفاوت است.

در پایان جلسه استاد افشاری‌نژاد متذکر شد که سبک تربیتی تنها عامل اثرگذار بر فرزندان نیست و ممکن است عوامل دیگری پیامدهای سبک تربیتی را تغییر دهند.

وی همچنین جهت مطالعه پیرامون روایات تربیتی سه کتاب «نحن و اولادنا»، «الحدیث» و «حکمت‌نامه کودک» از انتشارات دارالحدیث و تعدادی از منابع روانشناسی کودک را جهت مطالعه بیشتر به طلاب حاضر در جلسه معرفی کرد.

استاد نشست به تعدای از سؤالات حضار پاسخ داد؛ وی در پاسخ به پرسشی پیرامون سن مناسب برای مهدکودک گفت: برای کودکان زیر سه سال، مهدکودک پیشنهاد نمی‌شود و برای کودکان بالای سه سال هم بر اساس علاقه و شوق کودک، در محیطی امن و با مربی قابل اعتماد در زمانی کوتاه بلامانع است.

در این نشست که بیش از ۸۰  نفر از طلاب حضور داشتند، پرسش‌نامه‌های «سبک‌های فرزندپروری» با ۳۰ پرسش به حضار داده شد تا با استفاده از کلید پرسش‌نامه بتوانند نوع سبک تربیتی خود را ارزیابی کنند.

در پایان نشست تعدادی از جزوه‌ها و بروشورهای واحد مشاوره مهدکودک جامعه‌الزهرا علیهاالسلام جهت آشنایی و خرید در اختیار طلاب قرار گرفت.

کلید پرسش‌نامه و فایل‌های مربوط به نشست در ادامه جهت دانلود در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نشست دوم با موضوع «تکنیک‌های تربیت فرزند ایمن (تکنیک‌های فرزندپروری بر اساس دلبستگی)»، روز پنجشنبه ۸ آذر ماه ساعت ۸ تا ۱۰ در سالن جلسات طبقه چهارم ساختمان شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

پاورپوینت نشست اول

کلید تحلیل پرسش نامه فرزندپروری

داستانک کودک در حال تماشای تلویزیون

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱