مدیر گروه علمی آموزشی تفسیر و علوم قرآن عنوان کرد:

پنج نشانه مؤمن در کلام امام سجاد(ع)

شفیعی دارابی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی گفت: دوران 35 ساله امامت امام سجاد علیه‌السلام بعد از حادثه غمبار کربلا، دوره حساس تاریخ اسلام، دوره غربت اهل بیت علیهم‌السلام و دوره تنهایی بی بدیل خاندان آل عصمت علیهم‌السلام است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی روز پنجشنبه در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیه‌السلام که با حضور اساتید و کارمندان در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: امروز آخرین پنجشنبه ماه محرم الحرام و در آستانه سالروز شهادت امام سجاد علیه‌السلام قرار داریم که برپایی این مجلس و ذکر توسل به جهت عرض ادب به ساحت اهل بیت علیهم‌السلام است که امید است مورد قبول واقع شود.

دوران امامت امام سجاد علیه‌السلام دوره تنهایی بی بدیل خاندان آل عصمت(ع) است

مدیر گروه علمی آموزشی تفسیر و علوم قرآن افزود: راجع به امام سجاد علیه‌السلام متأسفانه کمتر سخن گفته شده و زندگی 57 ساله آن حضرت، آموزه‌های فراوانی بر جای نهاده است و حرف‌های زیادی برای ما دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی تصریح کرد: ابعاد مختلف زندگی آن حضرت از جمله بعد عبادی، اجتماعی، سیاسی و سایر ابعاد زندگی آن حضرت برای همه ما مایه عبرت و درس است.

وی با اشاره به وضع امنیتی عصر امام سجاد علیه‌السلام، یادآور شد: دوران 35 ساله امامت امام سجاد علیه‌السلام که بعد از حادثه غمبار کربلا مطرح است، دوره حساس تاریخ اسلام، دوره غربت اهل بیت علیهم‌السلام و دوره تنهایی بی بدیل خاندان آل عصمت علیهم‌السلام است.

امروز خطر «اِرْتَدَّ النّاسُ» برای دوره ما هم مطرح است

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: حیات گهربار امام سجاد علیه‌السلام به ویژه دوران امامت آن حضرت با خلافت غاصبانه 6 تن از خلفای غاصب آن روز از جمله یزید، معاویه بن یزید، عبدالله بن زبیر، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و ولید بن عبدالملک بن مروان گره خورد و عبدالملک بن مروان، آن حضرت را در سنه 95 هجری قمری با چراغ خاموش به شهادت رساند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی با تصریح بر اینکه دوره امامت امام سجاد علیه‌السلام دوره بسیار حساسی است، گفت: امام صادق علیه‌السلام فضای امنیتی عصر امام سجاد علیه‌السلام را مطرح می‌کنند و می‌فرمایند: «اِرْتَدَّ النّاسُ بَعْدَ قَتْلِ الْحُسَيْــنِ(علیه السلام) اِلاّ ثَلاثَةٌ اَبُو خالِدِ الْكابُلى ، وَ يَحْيَى بْنُ اُمِّ الَّطويلِ وَ جُبَيْرُ بْنُ مُطْعِمٍ ثُمَّ ‏اِنَّ ‏النّاسَ لَحِقُوا وَ كَثُرُوا؛ بعد از شهادت امام حسين (علیه السلام)مردم مرتد شدند و تنها سه نفر ماندند: ابو خالد كابلى، يحيى بـن ‏امّ ‏طـويـل و جـبـير بن مطعم، سپس (به تدريج) مردم به امام سجاد علیه‌السلام پيوستند وجمعشان افزون شد».‏

وی با اشاره به نحوه به شهادت رساندن یحیی بن ام طویل و پایبندی این مرد بزرگ به اهل بیت علیهم‌السلام، تصریح کرد: برخی با تهدید ممکن است از ولایت خارج شوند و برخی با زرق و برق دنیوی و مال دنیا از ولایت خارج می‌شوند؛ افرادی هم مانند یحیی بن ام طویل بر عقاید خود پایدارند.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: بعد از واقعه کربلا مردم از اصل دین منحرف شدند و از گرد اهل بیت علیهم‌السلام و اعتقاد به امامت امام سجاد علیه‌السلام برگشتند؛ بعد از انقلاب اسلامی نیز افرادی همواره پای سخنرانی‌های حضرت امام(ره) حضور داشتند و دم از امام و رهبری می‌زدند، اما امروز می‌بینیم که منحرف شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی بیان داشت: در جریان بحران بسیار کشنده‌ای که امروز جامعه و نظام و اقشار مختلف با آن مواجه هستند، چه تضمینی برای ما وجود دارد؛ امروز «ارتد الناس» برای ما هم مطرح است و این خطر برای همه ما وجود دارد، پس باید مراقب باشیم.

تجمل گرایی با سبک زندگی اهل بیت علیهم‌السلام متضاد است

وی یادآور شد: امام سجاد علیه‌السلام در جایی فرمودند: «مَا بِمَكَّةَ وَ الْمَدِینَةِ عِشْرُونَ رَجُلًا یُحِبُّنَا؛ در کل مکه ومدینه 20 نفر نیستند که ما را دوست داشته باشند»؛ در این شرایط، امام سجاد علیه‌السلام با تمام وجود به عرصه آمدند؛ آن حضرت در آن شرایط، در زندگی شخصی خویش فرو نرفتند، بلکه به حیات فردی و اجتماعی خودشان و جامعه توجه داشتند، حوادث غمبار عاشورا را همواره یاد می‌کردند و در وضعیت سیاسی آن زمان، در عرصه حضور فعال داشتند.

مدیر گروه علمی آموزشی تفسیر و علوم قرآن به زندگی آن حضرت در ابعاد اجتماعی اشاره کرد و افزود: زمانی که امام سجاد علیه‌السلام به شهادت رسیدند، دیدند که شانه‌های حضرت زخم و جراحت دارد، وقتی علت را از امام محمد باقر علیه‌السلام پرسیدند، فرمودند: این به خاطر به دوش کشیدن لباس و غذا و بردن آن به درب خانه فقرا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی با تصریح بر اینکه امروز مردم زخم زبان‌ها و تیشه زدن به انقلاب و اسلام را برنمی تابند، گفت: تجمل گرایی و ریخت و پاش با سبک زندگی اهل بیت علیهم‌السلام متضاد است و ما باید از ریخت و پاش‌ها و تجمل گرایی فرار کنیم، اگر خداوند سفره را برای ما باز کرده، باید گره گشایی و دستگیری کنیم؛ ما باید این درس را از امام سجاد علیه‌السلام بگیریم.

لزوم توجه به خدمات فرهنگی و اجتماعی امام سجاد علیه‌السلام

وی در ادامه یادآور شد: امام سجاد علیه‌السلام در کنار این خدمات اجتماعی، خدمات فرهنگی هم داشتند که این عرصه برای من و شما است.

مدیر گروه علمی آموزشی تفسیر و علوم قرآن افزود: آن حضرت کاری می‌کردند که خنده بر لبان مردم محروم جامعه آشکار شود، خدمات فرهنگی، گفتاری و رفتاری آن حضرت، تأثیر زیادی بر جامعه آن زمان داشت؛ امام سجاد علیه‌السلام اینگونه عمل کردند، ایشان خدمات اجتماعی و بحث فرهنگی داشتند و در عین حال اجازه ندادند که یاد کربلا و ماجرای غمبار عاشورا از بین برود.

پنج نشانه مؤمن در کلام امام سجاد علیه‌السلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی به روایتی از طاووس یمانی اشاره کرد که از امام سجاد علیه‌السلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمودند: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: الْوَرَعُ‌ فِي‌ الْخَلْوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِي الْقِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ؛ پنج چیز نشانه ایمان واقعی و حقیقی است؛ کناره‌ گیری از گناه در خلوت، انفاق در تنگدستی، صبر در مصیبت، بردباری در هنگام خشم و راستگویی در هنگام ترس».

وی تصریح کرد: هنر این است که انسان در مکان خلوت که زمینه گناه وجود دارد، گناه نکند و زمانی که تنگدست است، از مردم گره گشایی کند، در مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها صبر داشته باشد، هنگامی که خسته و عصبانی است، بردبار باشد و در هر زمان به ویژه در زمان ترس، راستگویی را پیشه کند.

گرامیداشت یاد و خاطره شهیده سیاری

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین به سالروز شهادت شهیده فهیمه سیاری که مصادف با 24 محرم است، اشاره کرد و اظهار داشت: شهید سیاری یکی از بانوان بزرگواری بود که برای تحصیل علوم و معارف دین به قم هجرت کرد و در مکتب توحید به تحصیل مشغول شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی بیان داشت: آن زمان که مناطق دوردست کشور نیاز به مبلغان دین داشت، شهیده سیاری خدمت شهید آیت‌الله قدوسی(ره) مؤسس مکتب توحید مشرف می‌شود و از ایشان برای رفتن به بانه اجازه می‌گیرند، آیت‌الله قدوسی(ره) ابتدا اجازه نمی‌دهند، اما وقتی اصرار شهیده سیاری را می‌بینند، اجازه می‌دهند.

مدیر گروه علمی آموزشی تفسیر و علوم قرآن تصریح کرد: شهدا به گردن ما حق دارند و ما باید همواره شهدا را یاد کنیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱