فرم جستجو

جامعه الزهرا(س)

نقش سينما در تحکیم خانواده

رسانه با شیوه­ های مختلف می ­تواند بر مخاطب تأثیرگذار باشد که یکی از این شیوه­ ها، یادگیری مشاهده­ ای و الگودهی است.

یادداشت/ حجت الاسلام حسین امیری، استاد جامعه الزهرا(سلام الله علیها)

امروزه گستره وسایل ارتباط‌ جمعی به حدی است که دوران حاضر را عصر ارتباطات نامیده­ اند. وسایل ارتباط‌ جمعی به ابزاری گفته می­ شود که از آن برای ابلاغ پیام‌ها و بیان افکار و انتقال مفاهیم به دیگران استفاده می­ شود.[۱] ازجمله ابزارهایی که می­ توان از آنها به‌عنوان وسایل ارتباط‌ جمعی نام برد فیلم و سینما است. فیلم­ های تلویزیونی و سینما با توجه به نوع مفاهیمی که انتقال می ­دهند، تأثیرات گوناگونی بر جامعه و خانواده می­ گذارند. در بسیاری از نوشته­ ها از کارکردهای منفی این رسانه بحث شده است درحالی‌که می­ تواند کارکردهای مثبت نیز داشته باشد.

به این نکته نیز باید توجه داشت که این رسانه با شیوه­ های مختلف می­ تواند بر مخاطب تأثیرگذار باشد. یکی از این شیوه­ ها، یادگیری مشاهده­ ای و الگودهی است.

در این یادداشت سعی می­ شود ابتدا شیوه یادگیری مشاهده­ ای و سپس کاربرد آن در فیلم و سینما بر تحکیم خانواده توضیح داده شود.

 

یادگیری مشاهده ­ای

در " نظریه یادگیری اجتماعی بندورا " گفته‌شده است که یادگیرنده از طریق مشاهده رفتار دیگران به یادگیری می ­پردازد. وقتی‌که یادگیرنده، یعنی مشاهده‌کننده، رفتار شخص دیگری را مشاهده می­ کند که آن شخص برای انجام آن رفتار پاداش یا تقویت دریافت می­ نماید آن رفتار توسط فرد مشاهده‌کننده آموخته می­ شود. به این نوع پاداش یا تقویت، " تقویت جانشینی " می­ گویند.[۲] اگر رفتار سرمشق با تقویت دنبال شود، احتمال بروز آن رفتار از سوی مشاهده‌کننده افزایش می­ یابد. اگر رفتار سرمشق با تنبیه مواجه شود، احتمال انجام آن رفتار از سوی مشاهده‌کننده کاهش می یابد.

به آزمایش زیر از بندورا (۱۹۶۵) که مؤید این مطلب است توجه کنید؛ در این آزمایش تعدادی پسر و دختر به‌طور تصادفی به سه گروه تقسیم  شدند. هر سه گروه به تماشای فیلمی پرداختند که در آن سرمشق (بازیگر فیلم که یک انسان بزرگ‌سال بود) رفتار پرخاشگرانه انجام می­ داد، یعنی به یک عروسک بزرگ مشت و لگد می­ زد. در فیلمی که یکی از این سه گروه کودک مشاهده کردند، سرمشق به خاطر پرخاشگری­ هایش به‌شدت تنبیه می­ شد. در فیلم دیگری که به گروه دوم نشان داده شد، بازیگر یا سرمشق برای انجام اعمال پرخاشگرانه­ اش به مقدار زیادی تقویت دریافت می­ کرد. در فیلمی که گروه سوم (گروه گواه) مشاهده کرد، پیامدهای پرخاشگری برای الگو خنثی بود، یعنی الگو یا سرمشق برای رفتار پرخاشگرانه­ اش نه تقویت کسب می­ کرد نه تنبیه می­ شد. در آزمون رفتار تقلیدی که از آزمودنی‌ها به عمل آمد (در این آزمون کودکان هر سه گروه در معرض همان عروسک نشان داده‌ شده در فیلم قرار گرفتند و پرخاشگری­شان نسبت به عروسک اندازه­ گیری شد)، کودکانی که شاهد تقویت رفتار سرمشق بودند، نسبت به کودکانی که شاهد تنبیه رفتار سرمشق بودند، رفتار پرخاشگرانه بیشتری از خود نشان دادند و کودکانی که شاهد فیلمی بودند که در آن پیامدهای رفتار الگو خنثی بود، ازلحاظ میزان پرخاشگری، در حد وسط بین دو گروه دیگر قرار داشتند.[۳]

به این نکته مهم نیز باید توجه داشت که در نظریه بندورا تقویت و تنبیه نقش انگیزشی دارند و عملکرد فرد را تحت تأثیر قرار می­ دهند ولی بر یادگیری تأثیری ندارند. یعنی یادگیرنده بدون نیاز به تقویت، صرفاً از راه مشاهده رفتار دیگران، رفتار مورد مشاهده را می­ آموزد.[۴] به‌بیان‌دیگر یادگیری از طریق مشاهده صورت می­ گیرد اما اینکه فرد انگیزه برای بروز رفتار الگو را پیدا می­ کند یا نه، بستگی به تشویق یا تنبیهی دارد که الگو دریافت می­ کند. مشاهده پاداش گرفتن یا مجازات شدن الگو تأثیر انگیزشی در مشاهده­ کننده دارد.

 

کاربرد یادگیری مشاهده­ ای در فیلم و سینما

چند مورد از موارد استفاده از این نظریه را می­ توان به نحو زیر خلاصه کرد:

* آموزش رفتارها و مهارت‌های تازه: بسیاری از رفتارها و مهارت‌های تازه و موضوع‌های تازه مانند تلفظ لغات زبان خارجی، طرز لباس پوشیدن و مسائلی از این قبیل، عمدتاً از راه مشاهده رفتار دیگران آموخته می­ شود.[۵] از فیلم­ های سینمایی می­ توان برای آموزش برخی مهارت‌هایی که برای استحکام خانواده لازم است استفاده کرد؛ به‌عنوان‌مثال یکی از این مهارت­ها، مهارت کنترل خشم است. فرض کنید بازیگر در فیلم هنگام برخورد با ناکامی­ ها به‌جای پرخاشگری، از شیوه­ های درست برای کنترل خشم استفاده کرده و درنهایت به موفقیت دست پیدا ­می­ کند، چنین نمایشی باعث می­ شود تا بیننده مهارت کنترل خشم را یاد گرفته و انگیزه­ اش نیز برای عملی کردن این مهارت افزایش یابد. به‌طورکلی فیلم­ های سینمایی می‌توانند با نمایش روش‌های برخورد با مشکلات خانوادگی، به مخاطب آموزش­ های مفید دهند. شاید بتوان فیلم «سارا» ساخته "داریوش مهرجویی" را یکی از نمونه­ هایی نام برد که می‌تواند در مواجهه با مشکلات، نکات مفیدی آموزش دهد. در فیلم «سارا» که تقریباً در دهه ۷۰ ساخته شد، تصویر متفاوتی از خانواده نشان داده‌شده است. در این فیلم که نشان‌دهنده موقعیت زنی است که با تلاش و کار کردن پنهانی، همسر و خانواده خود را حفظ و صیانت می‌کند؛ زن به‌عنوان یکی از عناصر نگه‌دارنده بنیان خانواده معرفی‌شده و اهمیت صیانت از بنیان خانواده را به مخاطب گوشزد می‌کند.[۶] طبیعتاً روش­ هایی که این زن برای حفظ خانواده بکار می­ برد نکات آموزنده­ای برای مخاطب خواهد داشت.

* تشویق و ترغیب رفتارهای قبلاً آموخته‌شده: مشاهده رفتار و اعمال دیگران نه‌تنها منجر به یادگیری رفتارهای تازه می­ شود بلکه یادگیری­ های قبلاً آموخته‌شده‌ای را که به دلیل نبودن مشوق­ های لازم یا به دلایل دیگر از فرد سر نمی­ زنند نیز نیرومند می­ سازد.[۷]

در مواردی فرد می­ داند کدام رفتار در تحکیم روابط خانوادگی تأثیر دارد ولی انگیزه چندانی برای انجام آن ندارد؛ طبیعتاً مشاهده الگوهای سینمایی که با انجام همان رفتار به پیامدهای خوشایندی می­رسند، باعث افزایش انگیزه جهت انجام آن رفتار در فرد می­ شود؛ به‌عنوان‌مثال می­توان فیلم «حوض نقاشی» را مثال زد. در این فیلم رضا نعمت اللهی (شهاب حسینی) و مریم (نگار جواهریان) در نقش زوجی با معلولیت ذهنی هستند که یک پسر ده‌ساله به نام سهیل دارند. این پسر از والدینش بیزار است. او مدتی را در منزل مرضیه ناظم مدرسه (فرشته صدرعرفایی) می‌گذراند تا وقتی‌که دلش برای پدر و مادرش تنگ می‌شود. این فیلم نیز همچون فیلم طلا و مس (۱۳۸۸) قصد کرده تا زندگی یک زوج عاشق را نشان دهد و آن را به‌عنوان الگویی برای مخاطبان نشان دهد. در قسمتی از این فیلم مرضیه ناظم مدرسه، وقتی به منزل رضا و مریم آمد از آن‌ها شنید که عاقد عقد آن‌ها سفارش کرده که «باهم بسازید» (یعنی در زندگی با سازش و گذشت رفتار کنید). مرضیه این پند را شنید و در زندگی به کار بست و با شوهرش از در مدارا وارد شد.[۸] دیدن چنین فیلمی می­ تواند در مخاطب انگیزه عشق­ ورزی به همسر و مدارا با او را افزایش دهد.

* نیرومند کردن یا ضعیف کردن اثر بازداری­ ها: ولفولک(۱۹۹۵) در توضیح این نکته گفته است اگر دانش­ آموزان یک کلاس مقررات آموزشگاه را زیر پا بگذارند و به خاطر این عمل تنبیه نشوند، ممکن است سایر افراد کلاس به انجام آن رفتار خلاف مقررات تحریک شوند.

در موارد بسیاری فرد می­ داند کدام رفتار اشتباه است ولی انگیزه چندانی برای ترک ندارد؛  به‌عنوان‌مثال فرد می­ داند اعتیاد به مواد مخدر آثار بدی بر خانواده دارد ولی عملاً به کار خود ادامه می­ دهد. چنین فردی وقتی در فیلم آثار وحشتناک اعتیاد بر خانواده را مشاهده می‌کند انگیزه‌اش برای ترک بیشتر می­ شود. در این زمینه می­ توان به قسمت‌هایی از سریال گمشدگان اشاره کرد. در این سریال آثار بسیار بد اعتیاد بر خانواده نمایش داده‌شده است. طبیعتاً دیدن چنین صحنه­ هایی انگیزه ترک را می­ تواند افزایش دهد.

* ایجاد پاسخ‌های هیجانی: مشاهده رفتار دیگران به یادگیری پاسخ‌های هیجانی نسبت به موقعیت‌هایی که خود شخصاً آن را تجربه نکرده­ ایم، می­ انجامد.[۹] اگر در فیلم موقعیت­ ها و عوامل تخریب خانواده با احساس هیجانی منفی نمایش داده شود، می­ تواند به اجتناب مخاطب از آن عوامل کمک کند؛ به‌عنوان‌مثال وقتی چشم‌چرانی یا مصرف مواد مخدر در فیلم به‌گونه‌ای نفرت‌انگیز نمایش داده شود، کمک می­ کند تا در مخاطب حس تنفر نسبت به این‌گونه رفتارها ایجاد شود و درنتیجه انگیزه ترک افزایش یابد. از سویی دیگر فیلم می تواند از طریق همراه کردن عوامل تحکیم خانواده با احساس هیجانی مثبت به ایجاد همین احساس در مخاطب نسبت به عوامل تحکیم خانواده کمک کند، به‌عنوان‌مثال فیلمی که خانواده بانشاط را در خانه ساده و بدون تجمل نمایش می­ دهد می­ تواند کمک کند تا مخاطب با دیدن خانه ساده به‌جای اینکه احساس خجالت کند احساس نشاط به او دست دهد. درنتیجه راحت بتواند تجملات بیهوده را کنار بگذارد.

  1.  

جمع­ بندی

فیلم و رسانه با توجه به جذابیت­ ها و تکنیک­ هایی که در آن بکار بسته می­ شود، به‌صورت غیرمستقیم می­ تواند در قشر نسبتاً وسیعی از جامعه اثرگذار باشد. بهتر است مسئولان فرهنگی و نهادهای مربوطه از این امر غافل نباشند و بیش از گذشته از ظرفیت­ های این رسانه جهت تحکیم روابط خانواده استفاده کنند.

 

منابع

[۱] - هدایت الله ستوده، آسیب­شناسی اجتماعی( جامعه­شناسی انحرافات)، ص۵۸.

[۲] - علی‌اکبر سیف، روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش، ص۲۸۲.

[۳] - همان، ص۲۸۳.

[۴] - همان.

[۵] - همان، ص۲۹۱.

[۶] - http://article.tebyan.net/۱۸۳۶۶۴/ مریم قاضی‌زاده؛ خانواده-در-قاب-سینمامریم

[۷] - علی‌اکبر سیف، روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش، ص۲۹۱.

[۸] - http://www.seratnews.ir/fa/news/۱۰۹۹۷۲/امیر اهوراکی؛ یک-عاشقانه-سینمایینقدی-بر-فیلم-حوض-نقاشی

[۹] - علی‌اکبر سیف، روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش، ص۲۹۱.

 

گروه خبری: 

نشست علمی «مبانی افراط‌گرایی و تکفیر در جهان اسلام و تأثیر عملکرد شیعه در آن» برگزار می‌شود

مدیر مرکز تخصصی حکمت اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری نشست علمی آموزشی «مبانی افراط گرایی و تکفیر در جهان اسلام و تأثیر عملکرد شیعه در آن» به همت این مرکز خبر داد.

مدیر مرکز تخصصی حکمت اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری نشست علمی آموزشی «مبانی افراط گرایی و تکفیر در جهان اسلام و تأثیر عملکرد شیعه در آن» به همت این مرکز خبر داد. 

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سرکار خانم «فهیمه فیضی»، مدیر مرکز تخصصی حکمت اسلامی روز پجشنبه در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «مهدی فرمانیان»، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب به سخنرانی می‌پردازد و دبیر علمی این نشست را حجت الاسلام و المسلمین «حسن ترکاشوند»، معاون آموزشی مرکز تخصصی کلام اسلامی حوزه علمیه قم به عهده دارد.

وی اظهار داشت: همزمان با برگزاری این نشست، نمایشگاه «آشنایی با سران تکفیر» به صورت مقاله پوستر در تالار بیداری افتتاح می‌شود که شرکت‌کنندگان در این نشست می‌توانند از این نمایشگاه نیز بازدید کنند.

مدیر مرکز تخصصی حکمت اسلامی یادآور شد: نمایشگاه «آشنایی با سران تکفیر» از روز یکشنبه، ۷ آبان ماه به مدت ۱۰ روز در سالن زیرزمین ساختمان شهید قدوسی(ره) دایر خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرکت در نشست علمی آموزشی «مبانی افراط‌گرایی و تکفیر در جهان اسلام و تأثیر عملکرد شیعه در آن» برای اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) آزاد است، گفت: علاقه مندان به شرکت در این نشست می‌توانند جهت ثبت نام به دفتر اساتید«ویژه استادان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)» و واحد آموزشی(ویژه طلاب) مراجعه کنند.  

فیضی مهلت ثبت نام برای شرکت در این نشست را اول آبان ماه عنوان کرد و افزود: این نشست روز پنجشنبه، ۴ آبان ماه ساعت ۸ تا ۱۲ در تالار بیداری اسلامی برگزار می شود.

وی یادآور شد: در راستای برگزاری نشست علمی «مبانی افراط گرایی و تکفیر در جهان اسلام و تأثیر عملکرد شیعه در آن»، بسته های علمی شامل ۴ جلد کتاب به همراه یک سی دی آموزشی تهیه شده است که علاقه مندان می توانند این بسته را با ۵۰ درصد تخفیف از واحد آموزش مرکز تخصصی حکمت اسلامی واقع در زیرزمین ساختمان شهید قدوسی(ره) تهیه کنند.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news

نخستین جلسه «مکالمه زبان عربی» در دوره دانش و مهارت‌افزایی پیاده‌روی اربعین برگزار شد

نخستین جلسه «مکالمه زبان عربی» از سلسله کلاس‌های دوره دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی پیاده‌روی اربعین به صورت کارگاهی برگزار شد.

نخستین جلسه «مکالمه زبان عربی» از سلسله کلاس‌های دوره دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی پیاده‌روی اربعین به صورت کارگاهی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، اولین جلسه کلاس «مکالمه زبان عربی» از سلسله کلاس‌های دوره دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی پیاده‌روی اربعین روز دوشنبه با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از اساتید، طلاب و کارکنان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به همت اداره کل امور فرهنگی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) این مؤسسه برگزار شد.

در این کلاس که به صورت کارگاهی برگزار شد، سرکار خانم «دلشاد» با اشاره به اهمیت زیارت اربعین بر ضرورت آشنایی با زبان عربی تصریح کرد.

وی به معرفی کتب زبان عربی از جمله «المدخل و اللغه العربیه» پرداخت و در ادامه لغات و جملات پرکاربرد عربی را به صورت عربی فصیح و عربی عامیه بیان کرد.

گفتنی است؛ کلاس «مکالمه زبان عربی» به مدت سه جلسه در دوره دانش افزایی و مهارت افزایی پیاده روی اربعین برگزار می شود که اولین جلسه آن روز دوشنبه، ۲۳ مهرماه برگزار شد.

دومین جلسه این کلاس روز پنجشنبه، ۲۷ مهرماه ساعت ۱۴ تا ۱۶ و سومین جلسه این کلاس روز شنبه، ۲۹ مهرماه ساعت ۱۴ تا ۱۶ در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news

 

زیارت عاشورا مبنای رسیدن به راهبردهای پیاده‌روی اربعین

استاد مرکز تخصصی مهدویت گفت: در زیارت عاشورا نکات معرفتی وجود دارد که کسب آن معرفت منجر به پیاده‌روی و زیارت اربعین می‌شود و می‌تواند مبنایی برای رسیدن به راهبردهای پیاده‌روی اربعین باشد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت گفت: در زیارت عاشورا نکات معرفتی وجود دارد که کسب آن معرفت منجر به پیاده‌روی و زیارت اربعین می‌شود و می‌تواند مبنایی برای رسیدن به راهبردهای پیاده‌روی اربعین باشد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، کارگاه «معرفت اربعین» از سلسله کلاس‌های دوره دانش افزایی و مهارت افزایی پیاده روی اربعین در اولین روز این دوره با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از اساتید، طلاب و کارکنان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

یک مبلغ اصیل، یک مربی اصیل است

حجت الاسلام و المسلمین «صدوقی» در این کارگاه با بیان حدیثی از امام سجاد(علیه‌السلام)، عنوان کرد: عمل به اصالت نیت نسبت به رفتاری که از اراده و انتخاب برخاسته باشد، می‌گویند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به شخصیت درونی و بیرون افراد، گفت: معیار شناخت افراد، شخصیت و فرهنگ صادق درونی آنان است و فردی که فرهنگ درونی و بیرونی او با هم هماهنگ باشد، باایمان است.

حجت الاسلام و المسلمین صدوقی تصریح کرد: اگر فردی از درون متحول نشده باشد، در بروز شخصیت بیرونی دچار مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک مبلغ اصیل، یک مربی اصیل است، تصریح کرد: تربیت، زمینه‌ای جهت طی کردن مسیر است و ما فرزندانمان را تربیت می‌کنیم تا به انتهای آن مسیر برسد.

 

فرهنگ ایثار،  فداکاری، مواسات و ... باید در زائران اربعین ایجاد شود

استاد مرکز تخصصی مهدویت بیان داشت: زمانی می‌توان در فرهنگ افراد اثرگذار بود که با افراد ارتباط برقرارکنیم و در افراد تحول صورت بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین صدوقی با بیان اینکه فرهنگ ایثار،  فداکاری، مواسات و ... باید در زائران اربعین ایجاد شود، عنوان کرد: پیاده‌روی اربعین یک فضای عمومی است و این بدان معنا نیست که هرکه در همایش بزرگ اربعین حضور پیدا کرد، حسینی است؛ بلکه زائران اربعین می‌آیند تا اربعین حسینی روی آن‌ها تاثیر بگذارد.

وی به وظایف مبلغان در ایام اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: گام اول برای یک مبلغ در عملیات فرهنگی تبلیغی این است که حداقل در باورهای غلط افراد چالش ایجاد کند.

 

طلاب باید در رفتار و کردار، آینه تمام‌نمای دین باشند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طلاب باید در رفتار و کردار خود آینه تمام نمای دین باشند، تأکید کرد: فردی که طلبه می‌شود، باید نقشه زندگی را بیاموزد و به آن عمل کند، تا برای دیگر افراد جامعه الگو باشد.

حجت الاسلام و المسلمین صدوقی یادآور شد: اگر عمل انسان از فرهنگ اصیل و درستی نشئت گرفته باشد، آن عمل جریان‌ساز خواهد بود و روح تبلیغ اربعین این است که مردم بیش از حرف، عمل ببینند.

 

توجه به فرازهای زیارت عاشورا می‌تواند مبنای رسیدن به راهبردهای پیاده‌روی اربعین باشد

وی به اهمیت زیارت عاشورا اشاره کرد و ادامه داد: در زیارت عاشورا نکات معرفتی وجود دارد که کسب آن معرفت منجر به پیاده‌روی و زیارت اربعین می‌شود و می‌تواند مبنایی برای رسیدن به راهبردهای پیاده‌روی اربعین باشد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اهمیت زیارت اربعین، تصریح کرد: در زیارت اربعین، رسالت امام حسین(علیه‌السلام) تبیین می‌شود تا ما از جهالت بیرون بیاییم.

وی با بیان اینکه انسان با انتخاب‌ها و اعمالش در زندگی، بهشت و جهنم را به دست می‌آورد، گفت: شمر جنگ صفین در رکاب امام علی(علیه‌السلام) بود، اما در کربلا قاتل امام حسین(علیه‌السلام) شد؛ در حالیکه حربن یزید ریاحی در کربلا ابتدا به صورت دشمن وارد شد، اما در نهایت به عنوان یکی از یاران امام حسین(علیه‌السلام) به شهادت رسید.

 

مبلغ حلقه واسطه بین زائر امام حسین(ع) و امام زمان(عج) باشد

حجت الاسلام و المسلمین صدوقی با تصریح بر اینکه فلسفه قیام عاشورا باید مشخص و تبیین شود، افزود: هدف از پیاده روی اربعین این است که زندگیمان را به سمت و سوی امام حسین(علیه‌السلام) جهت دار کنیم.

وی با بیان اینکه مبلغ باید در مسیر تبلیغ، حلقه واسطه بین زائر امام حسین(علیه‌السلام) و امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) باشد، یادآور شد: ما باید با مراقبت از نفس و تقویت فرهنگ حسینی در زندگی خود، زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) در زمان غیبت باشیم.

استاد مرکز تخصصی مهدویت به دیگر وظایف طلاب در کنگره بزرگ اربعین اشاره کرد و افزود: مبلغ اربعین باید در برخی احکام مبتلا به، با شیوه‌های مناسب تذکر بدهد و در خصوص اسراف دقت لازم را داشته باشد.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news

برگزاری کلاس‌های آموزشی پاییزه اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از آغاز ثبت‌نام دوره‌های پاییزه اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی این معاونت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین «حسین تهرانی» روز پنجشنبه در گفتگو با واحد خبر عنوان کرد: ثبت‌نام این دوره‌های آموزشی در چهار گرایش ادبی، هنری، رسانه‌ای و رایانه‌ای از تاریخ ۲۲ مهرماه آغاز شد و تا تاریخ ۴ آبان ماه سال جاری ادامه دارد.

وی افزود: اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی، جهت ارتقای سطح آموزش‌های مهارتی و فرهنگی طلاب، این دوره‌ها را در ۲۳ گرایش مختلف برگزار می‌کند که پس از اتمام فرایند ثبت‌نام، دوره‌های آموزشی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با حضور استادان مجرب و تراز اول، برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا (علیهاسلام) در پایان گفت: طلاب محترم می‌توانند جهت اطلاع از شرایط ثبت‌نام دوره‌های آموزشی ترم پاییزه با شماره تماس ۳-۳۲۱۱۲۳۳۲ تماس بگیرند.

 

جهت مشاهده برنامه‌ها و آیین‌نامه ثبت نام کلاس‌های آموزشی پاییزه این پیوند را فعال کنید.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news

 

 

 

جلسه دفاعیه پایان‌نامه «تکاثر از دیدگاه قرآن و روایات» برگزار می‌شود

جلسه دفاع از پایان‌نامه سطح سه با موضوع «تکاثر از دیدگاه قرآن و روایات» در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

جلسه دفاعیه با موضوع «تکاثر از دیدگاه قرآن و روایات» توسط سرکار خانم «فرزانه سهرابی» در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، جلسه دفاع از پایان نامه سطح ۳ رشته «تفسیر و علوم قرآن» با موضوع «تکاثر از دیدگاه قرآن و روایات» توسط سرکار خانم «فرزانه سهرابی» برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «سیدمحمد شفیعی مازندرانی» به عنوان استاد راهنمای این پایان‌نامه است؛ همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین «صالح قنادی» داوری این جلسه را به عهده دارد.

این جلسه روز پنجشنبه، ۲۷ مهرماه ساعت ۱۲:۳۰ در سالن دفاعیه واقع در طبقه سوم ساختمان شهید قدوسی(ره) برگزار می‌شود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news

جلسه دفاعیه پایان‌نامه «امدادهای غیبی در قرآن» برگزار می‌شود

جلسه دفاع از پایان‌نامه سطح سه با موضوع «امدادهای غیبی در قرآن» در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

جلسه دفاعیه با موضوع «امدادهای غیبی در قرآن» توسط سرکار خانم «طیبه‌السادات نکوئی ریزی» در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، جلسه دفاع از پایان نامه سطح ۳ رشته «تفسیر و علوم قرآن» با موضوع «امدادهای غیبی در قرآن» توسط سرکار خانم «طیبه‌السادات نکوئی ریزی» برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «خدامراد سلیمیان» به عنوان استاد راهنمای این پایان‌نامه است؛ همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین «کاظم مصطفایی» داوری این جلسه را به عهده دارد.

این جلسه روز پنجشنبه، ۲۷ مهرماه ساعت ۸ صبح در سالن دفاعیه واقع در طبقه سوم ساختمان شهید قدوسی(ره) برگزار می‌شود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news

استاد حوزه و دانشگاه، راه‌های نفوذ شیطان را تببین کرد

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین عصاری با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، راه‌های نفوذ شیطان را تبیین کرد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین عصاری با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، راه‌های نفوذ شیطان را تبیین کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام والمسلمین «جواد عصاری» روز گذشته، ۲۴ مهرماه در جلسه درس اخلاق ویژه طلاب نوبت عصر که در ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، به ادامه مبحث جلسه گذشته با اشاره به یکی از خطبه‌های امام حسین(علیه‌السلام) در روز عاشورا پرداخت.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام حسین(علیه‌السلام) در یکی از خطبه‌های روز عاشورا، پیروی از شیطان و وسوسه‌های شیطان را یکی از عوامل انحراف انسان‌ها معرفی کردند.

وی با اشاره به آیه ۱۷ سوره مبارکه اعراف، افزود: خداوند درباره وسوسه های شیطان می فرماید: ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرينَ؛ (شیطان می‌گوید: سپس از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ آنها به سراغشان می‌روم و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت».

حجت الاسلام و المسلمین عصاری به حدیثی از امام محمد باقر(علیه‌السلام) در تفسیر این آیه اشاره کرد که فرمودند: «ورود ابلیس بر انسان از پیشِ رو بدین شکل است که امر آخرت را براى انسان ساده و سبک جلوه می‌‏دهد، و از پشت سر به این است که ثروت‌اندوزى و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقین می‌کند و از طرف راست با ایجاد شبهه، دین را متزلزل و تباه می‌سازد و از طرف چپ، لذّات و شهوات و منکرات را غالب می‌کند».

استاد حوزه و دانشگاه در پایان این جلسه بر شناسایی و جلوگیری از راه‌های نفوذ شیطان تأکید کرد.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news

خطبه امام حسین(ع) در جلسه درس اخلاق نوبت عصر تبیین شد

مدیر کل تربیتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از تبیین خطبه امام حسین(علیه‌السلام) توسط استاد حوزه و دانشگاه در درس اخلاق ویژه طلاب بخش عصر در این هفته خبر داد.

به گزارش دفتر روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم «طیبه السادات طباطبایی» روز سه شنبه  در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: ششمین جلسه درس اخلاق ویژه طلاب عصر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) همزمان با سالروز شهادت امام سجاد(علیه‌السلام) برگزار شد.

مدیر کل تربیتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین «جواد عصاری»، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مبحث جلسه گذشته به تبیین یکی از خطبه‌های امام حسین(علیه‌السلام) در روز عاشورا و راه های نفوذ و وسوسه های شیطان پرداخت.

طباطبایی یادآور شد: درس اخلاق طلاب نوبت عصر روزهای دوشنبه هر هفته ساعت ۱۶ تا ۱۷ با موضوعات و مباحث معرفتی و اخلاقی در آمفی تئاتر شهید بهشتی(ره) برگزار می‌شود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

با حضور استاد قرائتی؛ دومین جلسه سلسله‌مباحث اخلاقی برگزار می‌شود

دومین جلسه از سلسله‌مباحث اخلاقی با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین قرائتی در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

دومین جلسه از سلسله‌مباحث اخلاقی با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین قرائتی در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل، دومین جلسه از سلسله مباحث اخلاقی با حضور حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «محسن قرائتی»، مفسر قرآن کریم در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

دومین جلسه سلسله‌مباحث اخلاقی روز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه ساعت ۱۰ تا ۱۱ در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تشکیل می‌شود.

گفتنی است؛ نخستین جلسه از سلسله‌مباحث اخلاقی استاد قرائتی با حضور گسترده طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) هفته گذشته(۱۹ مهرماه) در جلسه درس اخلاق عمومی برگزار شد.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

صفحه‌ها