فرم جستجو

فاطمیه

آغاز ثبت نام اعزام مبلغ درایام فاطمیه

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(س) از آغاز ثبت نام اعزام مبلغ در ایام فاطمیه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام والمسلمین حسین تهرانی در گفتگو با واحد خبر با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و مقارن شدن این ایام با دهه فجر بیان داشت: ثبت نام مبلغان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) جهت تبلیغ در ایام فاطمیه  روز دوشنبه، ۹ بهمن ماه آغاز می‌شود.  

وی مهلت ثبت نام اعزام مبلغ را تا روز ۲۵ بهمن ماه عنوان کرد و افزود: متقاضیان تبلیغ در ایام فاطمیه می توانند به سامانه الکترونیکی تبلیغ به نشانی https://tabligh.jz.ac.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

 

سامانه ثبت نام اعزام مبلغ

 

 

کلیدواژه ها: 

حیای فاطمی؛ رایحه ای برای تمام زندگی

بانو «طاهره رهبر پور» استاد فقه و مدیر مدرسه نیمه‌وقت ۱ جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، در گفتگویی صمیمانه به تشریح ابعاد حیا در وجود بانوی دو عالم حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) پرداختند و آنچه که لازمه‌ی زنان مؤمنه است؛ تشریح کردند.

روابط عمومی و بین الملل جامعه الزهرا(سلام الله علیها): جامعه اسلامی برای رشد و بالندگی خود، نیازمند زنان و مردانی است که در کنار یکدیگر با تفکری پاک حرکت کنند و این پاکی را در عمل نیز نشان دهند. حس شرم از محضر خداوندی که ناظر بر اعمال ماست، محصول حیای فکری است که باید در میدان عمل نیز به منصه‌ی ظهور گذاشته شود. اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بهترین آموزگاران حیا هستند و دخت رسول خدا(صلی‌الله و علیه و آله) الگوی تمام بانوانی است که می‌خواهند جامعه سازان نیکویی برای جهان تشیع باشند.
بانو «طاهره رهبر پور» استاد فقه و مدیر مدرسه نیمه‌وقت ۱ جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، در گفتگویی صمیمانه به تشریح ابعاد حیا در وجود بانوی دو عالم حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) پرداختند و آنچه که لازمه‌ی زنان مؤمنه است؛ تشریح کردند.

سرچشمه‌ی خوبی‌ها

سخن گفتن در مورد حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) امری عظیم و دشوار است و برای تسهیل در فهم، باید به بیانات پدرشان رجوع کرد. حضرت رسول اکرم(صلی‌الله و علیه و آله) می‌فرمایند: «حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) از سرچشمه‌ی نبوت تغذیه کرده است».
ایشان در روایتی دیگر می‌فرمایند: «لو کان الحسن شخصاً لکان فاطمة، بل هي أعظم، إن فاطمة ابنتي خير أهل الأرض عنصرا و شرفا و کرما ؛ اگر حسن و خوبی‌ها یک شخص باشد، این شخص فاطمه است بلکه فاطمه اعظم و بزرگ‌تر است. همانا دخترم فاطمه بهترین زمینیان از جهت عنصر وجودی، شرافت و کرامت است»(غایه المرام، ج۵ ، ص۳۴).

این روایت نشان می‌دهد، این بانوی بزرگوار جامع کمالات است. نطفه‌ی ایشان از میوه‌ی بهشتی بسته‌شده و در شرافت فرزند خاتم‌النبیین(صلی‌الله و علیه و آله) و حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) است؛ که توصیفات فراوان و ارزشمندی برای این بانوی بزرگوار از زبان پیامبر اکرم(صلی‌الله و علیه و آله) نقل‌شده است.

معنای حیا

واژه‌ی ارزشمند «حیا» در فرهنگ فارسی به معنای «احساس خجالت، شرم و آزرم» است. اما در فرهنگ قرآن و عترت نشان‌دهنده‌ی یک حالت روحی و روانی است که نشانه‌ی سلامت نفس و عقل و نقطه نهایی ایمان و تقوای الهی است که انسان را وادار می‌کند در مقابل گناه و خودکامگی و زیاده‌خواهی‌ها بایستد.

الحیاءُ حیاءان

طبق کلام حضرت رسول(صلی‌الله و علیه و آله) حیا دو قسم است: «الحیاءُ حیاءان، حیاءُ عقلٍ و حیاء حُمْقٍ، و حیاء العقل العلم و حیاءُ الحُمقِ الجهل»(بحارالانوار، ج۱۵، ص۱۹۷). حیایی که منشأ آن عقل است و حیایی که منشأ آن نادانی، جهل و ضعف نفس است.

وقتی صحبت از حیای حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌شود، بحث به حیایی که منشأ عقلانی دارد، انصراف پیدا می‌کند. که از علو روحی این بانوی بزرگوار نشأت‌ گرفته است و نشان می‌دهد ایشان در بحث حیا سرآمد هستند.

رابطه عقل و حیا

طبق بیان امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): «اعقل الناس احیاهم؛ عاقل‌ترین مردم کسی است که حیای بیشتری داشته باشد»(غررالحکم ۲ / ۳۸۰) بین عقل و حیا ارتباط مستقیمی وجود دارد. هر چه میزان عقل بالاتر باشد، این حیایی که در اصل یک حالت نفسانی است که انسان را کنترل می‌کند؛ بیشتر است.
و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در موضوع حیا عقل، مجسمه‌ی حیا هستند.

حیا در مقابل معبود

وقتی بانوی دو عالم در محراب عبادت می‌ایستادند، در نهایت شرم و حیا، حریم الهی را رعایت می‌کردند. آن‌قدر در محراب نماز می‌ایستادند تا حق بندگی را ادا کنند و امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «من در دنیا عابدتر از مادرم فاطمه(سلام‌الله‌علیها) پیدا نکردم؛ آن‌قدر به عبادت می‌ایستاد که قدم‌هایش ورم می‌کرد».

حیا از پدر

حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) از مقام پدر حیا می‌کردند که مبادا باوجوداینکه دختر رسول خدا(صلی‌الله و علیه و آله) هستند، در میدان‌هایی همچون معنویت و اخلاق پیشتازترین نباشند و از سویی حق فرزند نسبت به پدر را هم ادا کنند.

حیا نسبت به همسر

عدم درخواست مایحتاج زندگی بیش‌ازحد توان حضرت علی(علیه‌السلام) یکی از مواردی است که در زندگی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) دیده می‌شود.
بانویی که در دامان رسول‌الله(صلی‌الله و علیه و آله) و حضرت خدیجه کبری(سلام‌الله‌علیها) پرورش پیداکرده و علوم، معارف و اخلاق را از آن بیت فراگرفته است؛ در محضر امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) آموخته‌های خود را به منصه‌ی ظهور می‌گذارد.
طبق روایات، وقتی حضرت علی(علیه‌السلام) وارد منزل می‌شوند و غذایی را مطالبه می‌کنند حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌فرمایند من دو روز است که چیزی نخورده‌ام. و در پاسخ به سؤال حضرت علی(علیه‌السلام) که چرا چیزی نگفتی و اعتراضی نکردی؟ می‌فرمایند:«اني لاستحيي من الهي ان اکلف نفسک ما لاتقدر عليه ؛ من از خداوند متعال حیا و شرم داشتم که بر تو چیزی تکلیف کنم که در توان تو نیست».
این نهایت رشد عقلانی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) را می‌رساند که از همسر خود چیزی را بخواهند که در توان ایشان نیست.

عبرت گیری از یک داستان پرتکرار

این ماجرا تذکری برای همه بانوان در این زمانه است، زیرا یکی از عواملی که باعث تزلزل بنیان خانواده‌ها و اختلاف و ناآرامی در آن‌ها شده؛ حریم‌شکنی است. و منشأ آن، نبود صفت روحانی و روانی حیا است تا انسان در مقابل خواسته‌های مختلف نفسانی، مقاومت کند.
زنی که فضای زندگی و شرایط همسر را درک نمی‌کند و هر چه می‌خواهد را بر زبان جاری می‌کند، تبعات منفی فراوانی برای زندگی خود ایجاد می‌کند که نهایتاً باعث زیر سؤال رفتن غیرت مرد و شکسته شدن شخصیت او می‌شود. و مرد گرایش به کارهایی دور از شأن و مقام انسانی و اسلامی پیدا می‌کند.

اعتمادسازی

برخی بانوان که معتقدند زندگی شیرین حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و حضرت علی(علیه‌السلام) و همچنین حضرت محمد(صلی‌الله و علیه و آله) و حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) تنها مختص به وجود آن‌هاست و قابل الگوبرداری نیست. اما باید دانست که اگر خانمی برای همسر خود اعتمادسازی ایجاد کند، برخورد صادقانه داشته باشد و شرایط همسر را درک کند؛ مشکلی پیش نخواهد آمد.
طلاب معمولاً در ابتدای زندگی مشکلات مالی بیشتر از مردم عادی دارند ولی بحمدالله جلوتر که می‌روند رشد خوبی دارند. من معتقدم بحث حیا باید در تمامی ابعاد زندگی زناشویی جریان داشته باشد. به‌عنوان‌مثال برخی در بحث علمی حریم‌شکنی می‌کنند.
اگر بانوان در همان ابتدای ازدواج، صادقانه، دلسوزانه و یکرنگ برخورد کنند و برای همسرشان اعتمادسازی کنند؛ با توجه به اینکه مرد به دنبال یک هم‌نشین صادق است، من این اطمینان را به خانم‌ها می‌دهم که نگران دروغ‌گویی و بی‌وفایی همسر نباشند.
اگر زن دلسوز همسرش باشد و در سختی‌ها، شرایط را درک کند، مطمئن باشید در زمان خوشی‌ها مرد چیزی را از او دریغ نمی‌کند و این چیزی است که خودم تجربه کرده‌ام. اگر انسان بخواهد با عدم صداقت جلو برود مطمئن باشد که ضربه می‌بیند و طلاب جوان باید به این مسئله دقت کنند و توجهی به حرف‌هایی که از اطراف می‌شنوند نداشته باشند.  چون افکار ناصحیحی همچون کنترل همسر، ایجاد ناآرامی می‌کند. درحالی‌که هدف از زندگی و فلسفه‌ی آن رسیدن به آرامش است. اگر هدف را گم کنیم، ناآرام خواهیم شد.

حیا در تعامل حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) با نامحرمان و بیگانگان

دخت رسول‌الله(صلی‌الله و علیه و آله) در این زمینه نیز سرآمد بودند و حیا باعث رعایت نهایت عفت، حجاب و پوشش شده بود. عفت و حجاب میوه‌ی دل حیا است. ایشان که در بحث حیا سرآمد هستند، در بحث عفت هم زنی عفیفه بودند. و روایات داستانی متعددی در این زمینه نقل‌شده است:

چشمی که نبیند

روزی حضرت رسول(صلی‌الله و علیه و آله) در میان اصحاب سؤالی طرح کردند که نه از حیث استفهام حقیقی، بلکه جنبه‌ی ترغیبی و تشویقی داشت. ایشان پرسیدند: چه چیزی برای زن بهتر است؟ اصحاب اظهار می‌کنند ما نمی‌دانیم و شما عالم‌تر هستید. حضرت علی(علیه‌السلام) هم که در جمع بودند به منزل می‌روند و از حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) پاسخ می‌گیرند. لازم است بدانیم که این گرفتن پاسخ، برای بیان مطلبی از زبان مبارک حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) برای ما بانوان بود وگرنه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) علم اتم و اکمل داشتند. حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌فرمایند: «خَیْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ ؛ بهترین زنان کسی است که مردها او را نبینند و او هم مردها را نبیند»(بحارالانوار،ج ۴۳، ص ۶۱). بهترین حالت برای زن این است که خودش را کنترل کند.

بویی که استشمام نشود

فرد نابینایی اذن ورود به منزل پیامبر(صلی‌الله و علیه و آله) گرفت. ریحانه نبی خدا(صلی‌الله و علیه و آله) فرصتی می‌خواهند تا خود را بپوشانند. حضرت محمد(صلی‌الله و علیه و آله) به ایشان می‌فرمایند این فرد نابینا است. و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیه) پاسخ می‌دهند: درست است که او مرا نمی‌بیند ولی من که او را می‌بینم و او بوی مرا استشمام می‌کند.
و حضرت رسول(صلی‌الله و علیه و آله) در این جایگاه می‌فرمایند: همانا پاره‌ی تن من هستی.
این ماجرا نشان‌دهنده حفظ حریم نامحرم است وگرنه در مقابل شخص نابینا، از لحاظ شرعی وظیفه‌ی پوشش وجود ندارد.

آخرین لبخند

«اسماء بنت عمیس» نقل می‌کند حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در روزهای آخر عمر مبارکشان، گرفته و ناراحت بودند. وقتی علت را پرسیدم، فرمودند: «من از وضعیت تشیع جنازه‌ی بانوان که فقط پارچه‌ای بر روی جسم آن‌ها انداخته می‌شود و حجم پیکرشان نمایان است، ناراحتم».
حیای درونی وجود حضرت(سلام‌الله‌علیها) ایشان را وا‌می‌دارد که نسبت به این مسئله نگران باشند والا پوشش روی جنازه وجود داشت.
به حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) گفتم: «زمانی که من در حبشه بودم، تابوت‌هایی می‌دیدم که اموات خود را داخل آن می‌گذارند و حجم بدنش مشخص نیست». وقتی این حرف را گفتم، حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) تبسمی کردند که در آن ایام عزاداری پدرشان و حادثه‌ی که برای خودشان رخ‌داده بود، تنها لبخندی بود که بر لب ایشان نشست و تا انتهای عمرشان لبخندی بر لبان ایشان ندیدم.
سپس حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) فرمودند:«چقدر نیکو و زیباست که به‌واسطه‌ی این وسیله، مرد و زن از همدیگر شناخته نمی‌شوند. مانند این را برای من بساز، که من را بپوشاند و خداوند تو را از آتش بپوشاند.»

حیا و حضور در اجتماع

حفظ حیا به معنی منزوی شدن زن نیست، که فقط در خانه بماند و حضور اجتماعی و سیاسی نداشته باشد. چرا که می‌بینیم حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) باوجوداینکه سرچشمه‌ی حیا و متخلق به اخلاق بودند؛ درجایی که اقتضا کند و بحث حق‌خواهی باشد، در جمع حاضر می‌شوند و مطالبات خود را بیان می‌کنند و کار خود را انجام می‌دهند.
درجایی که بحث غضب خلافت حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) ایجاد شد در مسجدالنبی(صلی‌الله علیه و آله) خطبه‌ی قرائی بیان می‌کنند؛ درِ منزل تک‌تک انصار و مهاجرین می‌روند و از آن‌ها می‌خواهند در مقابل ظلم و ستمی که به خلافت امام علی(علیه‌السلام) شده بایستند و از ایشان حمایت کنند.
این روحیه‌ی حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) برگرفته از رشد ایشان در منزل وحی است. و طبق آیه قرآن « وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ»(احزاب/۵۳) خداوند ابایی از بیان حق ندارد.» لذا حضرت کاملاً به دنبال این بودند که واقعیت غصب خلافت مشخص شود و مسئله حیا، باعث سکوت ایشان نشده بود.

خط قرمزهای حضور اجتماعی بانوان

مسئله مهم برای حضور بانوان در اجتماع و محافل علمی، توجه آن‌ها به چگونگی و نوع این حضور است. ما فراتر از شرع حرکت نمی‌کنیم و قطعاً معیارمان آن حد و حدودی است که شرع مشخص کرده است و در صورت رعایت این حدود، حضور بانوان در مجامع هیچ اشکال عرفی و شرعی ندارد.

در فقه به پوشش‌هایی که باعث «جلب‌توجه» است، اهمیت داده‌شده که در داشتن زینت، زیور و آرایش دقت کنند و هرجایی که جلب‌توجه کند و مفسده داشته باشد خط قرمز شرعی است.
«حیای دیده» از دیگر خط قرمزهای شرعی است و در قرآن نیز به پرهیز از نگاه تیز و بُرّنده تأکید شده است. و البته این دستور به معنای مطلق نگاه نکردن نیست، بلکه منظور نگاهی است که منشأ آن ممکن است مفسده‌ای ایجاد است.
«حضور مفسده‌آمیز» که در آن حدود شرعی در  پوشش و گفتار رعایت نشده باشد سومین خط قرمز شرعی است. در پوشش ظاهری باید وجه و کفین را پوشاند و از گفتاری که باعث شود بیماردلان دچار لغزش شوند، پرهیز کرد. زیرا فقط خود فرد نیست بلکه طرف مقابل هم هست. لذا باید در رفتار، حرکت، نوع پوشش و نوع حضورمان دقت کنیم تا طبق موازین شرعی باشد.

شیعه واقعی

رفتارهای حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) باید برای تمامی بانوان شیعه که مباهات و ادعا می‌کنند ایشان را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار داده‌اند، الگو باشد.
یکی از مردان مدینه از همسر خود می‌خواهد که از حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) درباره‌ی شیعه واقعی بودن خودش، سؤال کند. حضرت(سلام‌الله‌علیها) به‌صورت مصداقی برخورد نمی‌کنند بلکه یک معیار کلی بیان کردند که اگر از چیزی که ما امر به آن کرده‌ایم پیروی می‌کنی و ازآنچه ما از آن نهی کرده‌ایم دوری می‌کنی، حقیقتاً از شیعیان ما هستی. والا اگر فقط در لفظ اعلام می‌کنی من شیعه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هستم، اما در سیره‌ی عملی‌ام مطیع آن‌ها نیستم، شیعه محسوب نمی‌شوی.

 

 

 

 

گروه خبری: 

دیدگاه‌های اخیر