فرم جستجو

درس اخلاق

سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س)

مدیر کل امور تربیتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری درس اخلاق ویژه طلاب مراکز و مدارس علمیه این مؤسسه با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری خبر داد.

مدیر کل امور تربیتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری درس اخلاق ویژه طلاب مراکز و مدارس علمیه این مؤسسه با حضور آیت الله حسینی بوشهری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم «طیبه سادات طباطبایی» روز شنبه  در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: درس اخلاق روز یکشنبه، ۸ بهمن ماه با حضور طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

مدیر کل امور تربیتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: در نخستین جلسه درس اخلاق ترم تحصیلی جدید، آیت الله «سیدهاشم حسینی بوشهری»، عضو شورای عالی حوزه و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری حضور داشتند، این هفته نیز طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از محضر این استاد اخلاق حوزه بهره‌مند می شوند.

طباطبایی یادآور شد: درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز یکشنبه، ۸ بهمن ماه ساعت ۱۰ تا ۱۱ در تالار بیداری اسلامی این مؤسسه علمی آموزشی برگزار می‌شود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

نخستین جلسه درس اخلاق ترم تحصیلی جدید برگزار می‌شود

نخستین جلسه درس اخلاق ترم تحصیلی جدید ویژه طلاب مدارس علمیه و مراکز تخصصی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری، عضو شورای عالی حوزه علمیه برگزار می‌شود.

مدیر کل امور تربیتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری نخستین جلسه درس اخلاق ترم تحصیلی جدید، با حضور تمامی طلاب مدارس علمیه و مراکز تخصصی این مؤسسه علمی آموزشی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم «طیبه سادات طباطبایی» روز شنبه  در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: همزمان با آغاز ترم تحصیلی جدید، نخستین جلسه درس اخلاق ویژه تمامی طلاب مدارس علمیه و مراکز تخصصی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از سوی اداره کل امور تربیتی برگزار می‌شود.

مدیر کل امور تربیتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: بانوان طلبه در نخستین جلسه درس اخلاق ترم جدید از محضر ‌آیت‌الله «سیدهاشم حسینی بوشهری» استاد اخلاق حوزه و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بهره مند می‌شوند.

طباطبایی تصریح کرد: این جلسه طبق روال گذشته، روز یکشنبه، اول بهمن ماه ساعت ۱۰ صبح در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

 

چهارمین درس اخلاق ویژه کارکنان جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود

چهارمین جلسه درس اخلاق کارکنان جامعه‌الزهرا(س) با سخنرانی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مدنی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی و روابط عمومی، چهارمین جلسه درس اخلاق ویژه کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز پنجشنبه، ۱۴ دی‌ماه ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۱ در حسینیه امام خمینی(ره) این مؤسسه علمی آموزشی برگزار می‌شود.

در این جلسه ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «سیدمحمود مدنی»، مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به ادامه مباحث سلسله‌جلسات منشور فاطمی و اخلاق کارمندی می‌پردازد.

سلسه‌جلسات منشور فاطمی با سخنرانی مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ایام ماه مبارک رمضان بعد از نماز ظهر و عصر برگزار شد و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مدنی سیره زندگانی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) را به صورت منشور فاطمی تبیین و تشریح کردند.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news 

 

 

گروه خبری: 

شیطان با ضیق قلب‌ تحمل پذیرش ولایت را از انسان‌ سلب می کند

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: شیطان در امت‌های گذشته با روش تسخیر قلب‌های افراد متکبر خدعه کرد و با ضیق کردن قلب‌ها تحمل پذیرش ولایت را از انسان‌ها سلب کرد.

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: شیطان در امت‌های گذشته با روش تسخیر قلب‌های افراد متکبر خدعه کرد و با ضیق کردن قلب‌ها تحمل پذیرش ولایت را از انسان‌ها سلب کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، جلسه درس اخلاق اساتید جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز یکشنبه با حضور اساتید این مؤسسه علمی حوزوی در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

در این جلسه، بانو مجتهده «گل گیری»، استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به ادامه شرح خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه مشهور به «خطبه قاصعه» پرداخت.

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران یادآور شد: امام علی(علیه‌السلام) این خطبه طولانی را در کوفه در حالی که سوار بر اسب بودند بیان فرمودند که محور اصلی آن دوری از تکبر است.

بانو مجتهده گل گیری در ادامه به فراز «فَاللَّهَ اللَّهَ فِي كِبْرِ الْحَمِيَّةِ وَ فَخْرِ الْجَاهِلِيَّةِ فَإِنَّهُ مَلَاقِحُ‏ الشَّنَئَانِ‏ وَ مَنَافِخُ الشَّيْطَانِ الَّتِي خَدَعَ بِهَا الْأُمَمَ الْمَاضِيَةَ وَ الْقُرُونَ الْخَالِيَةَ حَتَّى أَعْنَقُوا فِي حَنَادِسِ‏ جَهَالَتِهِ وَ مَهَاوِي ضَلَالَتِهِ ذُلُلًاعَنْ سِيَاقِهِ سُلُساً فِي قِيَادِهِ أَمْراً تَشَابَهَتِ الْقُلُوبُ فِيهِ وَ تَتَابَعَتِ الْقُرُونُ عَلَيْهِ وَ كِبْراً تَضَايَقَتِ الصُّدُورُ بِهِ‏» اشاره کرد و افزود: امام علی(علیه‌السلام) در این فراز می‌فرمایند: خدا را! خدا را! از کبر و تعصب ناروا و تفاخر جاهليّت بپرهيزيد که سبب ايجاد کينه و دشمنى می شود و جايگاه وسوسه هاى شيطان است. اينها همان چيزى است که شيطان به وسيله آن، امتهاى پيشين و اقوام گذشته را فريفت تا آنجا که در تاريکي هاى جهل فرو رفتند و در گودالها و دامهاى ضلالت او سقوط کردند، به آسانى تسليم او شدند و رهبرى او را پذيرفتند و آنها را به هر جا که خاطرخواه او بود برد. آنها پيروى از چيزى کردند که دلها در آن شبيه و هماهنگ بود و قرنها پى در پى بر آن گذشت و کبر و غرورى را پذيرا شدند که (بر اثر فزونى) سينه‌ها با آن تنگ شد.»

وی تصریح کرد: شیطان در امت‌های گذشته با روش تسخیر قلب‌ افراد متکبر خدعه کرد و امت‌های بیشماری به همین منوال ظهور و بروز کردند تا جایی که سینه‌ها و قلب‌ها به واسطه آن ضیق و تنگ شدند.

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اینکه ضیق صدر در مقابل شرح صدر قرار دارد، تصریح کرد: شیطان با ضیق کردن قلب‌ها تحمل پذیرش ولایت را از انسان‌ها سلب کرد.

بانو مجتهده گل گیری به آیه «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ» اشاره کرد و گفت: در تفسیر این آیات آمده که خداوند به وسیله حضرت علی(علیه‌السلام) سنگینی بار را از دوش پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برداشت.

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

بانوان طلبه، علمداران حوزه عفاف و حجاب در جامعه هستند

مدیر مدرسه علمیه تمام وقت خوابگاهی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به دستورالعمل «عفاف و حجاب» در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گفت: بانوان طلبه، علمداران حوزه عفاف و حجاب و الگوی اجتماع هستند.

مدیر مدرسه علمیه تمام وقت خوابگاهی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به دستورالعمل «عفاف و حجاب» در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گفت: بانوان طلبه، علمداران حوزه عفاف و حجاب و الگوی اجتماع هستند.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، جلسه درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه تمام وقت جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز یکشنبه با حضور طلاب، اساتید و کارکنان این مدرسه علمیه تمام وقت خوابگاهی برگزار شد.

این جلسه به برگزاری نشست صمیمانه بین مدیر مدرسه علمیه تمام وقت خوابگاهی با طلاب به همراه پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

در این نشست، سرکار خانم «نرگس سادات خداشناس»، مدیر مدرسه علمیه تمام وقت خوابگاهی به اهداف جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با توجه به اسناد راهبردی اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در نظر دارد که بانوانی عالم، مهذب، زمان شناس ، انقلابی و دارای حسن معاشرت با مردم در سطوح مختلف تربیت کند که پاسخگوی نیازهای علمی – دینی و موثر در عرصه های اجتماعی باشند.

مدیر مدرسه علمیه تمام وقت خوابگاهی تصریح کرد: با توجه به هدف و امکاناتی که مجموعه مهیا کرده، بانوان طلبه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) موظف هستند در رسیدن به هر یک از این اهداف تمام تلاش خود را داشته باشند.  

خداشناس در ادامه به دستورالعمل «عفاف و حجاب» که از سوی مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ابلاغ شده، اشاره کرد و گفت: بانوان طلبه باید توجه لازم و کافی به این مسئله را داشته باشند، زیرا بانوان طلبه، علمداران حوزه عفاف و حجاب و الگوی اجتماع هستند.

وی با اشاره به نزدیک شدن امتحانات و پایان ترم، نکات آموزشی را برای بانوان طلبه مطرح کرد و در پایان به سؤالات بانوان طلبه پاسخ گفت.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news

 

 

گروه خبری: 

در درس اخلاق اساتید جامعه‌الزهرا(س)؛ ثمرات علم از دیدگاه روایات تبیین شد

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، اخلاص در عمل، عبادت، تقوا، اجتناب از هوای نفس، تواضع و فروتنی را از جمله ثمرات علم از دیدگاه روایات عنوان کرد.

آیت الله استادی، ثمرات علم از دیدگاه روایات را تبیین کرد

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، جلسه درس اخلاق ویژه اساتید جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  روز یکشنبه در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

در این جلسه، آیت الله «رضا استادی»، عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم به اهمیت علم در زندگی اشاره کرد و اظهار داشت: ما هر مطلبی که در علوم دینی می خوانیم، برای هدفی است و کسب علم هدف نیست، بلکه علم ابزاری برای رسیدن به سعادت و نزدیکی به خداوند است.

استاد اخلاق حوزه علمیه به برخی ثمرات علم از دیدگاه احادیث اهل بیت(علیهم‌السلام) و روایات اسلامی اشاره کرد که در ذیل به آنها اشاره می شود:

۱. اخلاص در عمل؛ امام علی(علیه‌السلام) در این باره می فرمایند: «ثَمَرَةُ الْعِلْمِ‏ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ».

۲. عبادت خداوند؛ حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) می فرمایند: «ثَمَرَةُ الْعِلْمِ‏ الْعِبَادَةُ؛ ثمره علم، عبادت است».

۳. تحصیل تقوا؛ بر اساس احادیث و روایات، اگر انسان عالم باشد و از گناهان دوری نکند، علم برای او ثمری ندارد.

۴. اجتناب از هوای نفس؛

۵. تبعیت از حق؛ امام علی(علیه‌السلام) می فرمایند: «و من ثمراته التقوى، و اجتناب الهوى، و اتّباع الهدى، و مجانبة الذنوب؛ و از میوه های علم، تقوای الهی و دوری جستن از هوا و هوس و پیروی از هدایت و پرهیز از گناهان و دوستی با برادران و گوش گرفتن از دانشمندان و پذیرش سخن آنان است».

۶. تواضع؛ حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) علم را به بدن تشبیه می کنند که سر آن، تواضع است و می فرمایند: «رَأْسُ الْعِلْمِ التَّوَاضُع».

۷. خشیت؛ امام صادق(علیه‌السلام) می فرمایند: « الْخَشْيَةُ مِيرَاثُ‏ الْعِلْمِ؛ خشيت ميراث و نتيجه و اثر علم است».

۸. خوارتر شدن نزد خود؛ همانطور که حضرت رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در حدیثی به نشانه های علم نافع اشاره می کنند و می فرمایند: «مَنْ‏ طَلَبَ‏ الْعِلْمَ‏ لِلَّهِ‏ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ بِهِ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا وَ فِي النَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاً وَ فِي الدِّينِ اجْتِهَاداً وَ ذَلِكَ الَّذِي يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَتَعَلَّمْهُ وَ مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِلدُّنْيَا وَ الْمَنْزِلَةِ عِنْدَ النَّاسِ وَ الْحُظْوَةِ عِنْدَ السُّلْطَانِ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ عَظَمَةً وَ عَلَى النَّاسِ اسْتِطَالَةً وَ بِاللَّهِ اغْتِرَاراً وَ مِنَ الدِّينِ جَفَاءً فَذَلِكَ الَّذِي لَا يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَكُفَّ وَ لْيُمْسِكْ عَنِ الْحُجَّةِ عَلَى نَفْسِهِ وَ النَّدَامَةِ وَ الْخِزْيِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ هر که دانش را برای خدا بیاموزد، به هیچ بابی از آن نرسد مگر آنکه بیش از پیش خود را حقیرتر ببیند، با مردم متواضعتر شود، ترسش از خدا بیشتر گردد و در دینش کوشاتر شود، چنین کسی از علم بهره مند می شود، پس باید آن را بیاموزد؛ اما کسی که دانش را برای دنیا و منزلت یافتن نزد مردم و موقعیت یافتن نزد سلطان و حاکم فراگیرد، به هیچ بابی از آن نرسد مگر اینکه خودبزرگ بین تر شود و بر مردم بیشتر فخر فروشی کند و از خدا بیشتر غافل شود و از دین بیشتر فاصله بگیرد؛ چنین کسی از دانش نفع نمی برد، بنابر این باید از تحصیل دانش خود داری کند و علیه خود، حجت و پشیمانی و رسوایی در روز قیامت فراهم نیاورد».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر علم این ثمرات را نداشته باشد، آن علم هیچ خاصیتی ندارد.

آیت الله استادی در ادامه با بیان اینکه علم باید همراه با عمل باشد، تصریح کرد: امام صادق(علیه‌السلام) می فرمایند: «إِنَّ مِنْ أَشَدِّ النَّاسِ‏ حَسْرَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ عَمِلَ بِغَيْرِهِ؛ قطعا شدیدترین مردم از نظر حسرت در روز قیامت کسی است که برای مردم عدالت را توصیف می کند سپس خودش به آن عمل نمی کند».

وی همچنین به حدیث دیگری از امام صادق(علیه‌السلام) اشاره کرد که فرمودند: «مَنْ‏ عَمِلَ‏ بِمَا عَلِمَ‏ كُفِيَ مَا لَمْ يَعْلَم‏؛ کسی که عمل می کند به آنچه علم دارد بی نیاز می شود از آنچه نمی داند».

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، مراحل رسیدن به مقام عصمت را تبیین کرد

استاد شیرازی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) دارای مقام عصمت و شفاعت هستند، گفت: ما باید با الگوگیری از شخصیت حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به سمت خدایی شدن و تجلی صفات الهی در خود حرکت کنیم.

استاد شیرازی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) دارای مقام عصمت و شفاعت هستند، گفت: ما باید با الگوگیری از شخصیت حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به سمت خدایی شدن و تجلی صفات الهی در خود حرکت کنیم.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، هفتمین جلسه اخلاق اختصاصی مدرسه نیمه وقت صبح روز یکشنبه با حضور استاد سرکار خانم «شیرازی» درطبقه همکف ساختمان  شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

در این جلسه، استاد شیرازی با اشاره به ایام ورود حضرت معصومه(علیها‌سلام) لقب معصومه و صفت عصمت این بانوی گرامی را مورد شرح قرارداد و اظهار داشت: لقب «معصومه» را امام رضا(علیه‌السلام) به خواهرشان دادند، کسی که خود امام است و مقام عصمت دارد و سخن لغو نمی‌گوید و اهل غلو نیست.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: ما ۱۴معصوم داریم که مقام عصمت تکوینی دارند، اما انسان‌های عادی هم داریم که خود به مقام عصمت تشریعی رسیدند و با اعمال و رفتار خود، این مقام را به دست می‌آوردند.

شیرازی تصریح کرد: بسیاری از علمای ما همانند آیت‌الله بهجت(ره) و امام خمینی(ره) و از جمله حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به مقام عصمت تشریعی رسیدند.

وی به فضائل حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و افزود: آن حضرت با وجود اینکه ۲۸ سال سن بیشتر نداشتند، وظیفه خطیر حرکت از مدینه به ایران را برعهده گرفتند و هیچ خطا و لغزشی نداشتند.

 

عبد بودن؛ اولین مرحله رسیدن به مقام عصمت

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با طرح این سؤال که این مقام عصمت چگونه به دست آمده است و چگونه باید به این مقام رسید؟، گفت: برای رسیدن به این مقام در مرحله اول، انسان باید عبد باشد؛ عبد بودن با عابد بودن متفاوت است؛ شیطان عابد بود، بلعم باعورا عابد بود، اما عبد نبودند و همین باعث لغزش آنها شد.

شیرازی تصریح کرد: بارزترین صفت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) عبد بودن آن حضرت است که ما در هر نماز به این مقام شهادت می‌دهیم.

وی تأکید کرد: ما در باره هیچ پیامبری نداریم که خداوند در پی کسب رضایت او باشد، اما در مورد پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در قرآن کریم آمده: «وَ لَسَوْفَ يُعْطيکَ رَبُّکَ فَتَرْضي؛ ای پیامبر ما آنقدر عطا می‌کنیم تا راضی شوی»؛ در اینجا فعل به صورت مضارع آمده و معنای استمرار را می‌دهد؛ چرا که پیامبر عبد بود برسر دوراهی‌ها آنچه را که خداوند متعال می‌خواست، انتخاب و عمل می‌کرد.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: در قرآن کریم آمده: «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ ؛ (ای پیامبر)بگو اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید! تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد و خدا آمرزنده مهربان است»(آل عمران/۳۱).

شیرازی ادامه داد: در این آیه تصریح شده اگر می‌خواهید دوست خداوند شوید باید از پیامبر پیروی کند؛ پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) ابتدا عبد بودند، پس ما هم باید عبد باشیم،آن وقت حبیب خدا می‌شویم.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) هم عبد بودند، تصریح کرد: ما باید مراقب حجاب‌ها باشیم، چه حجاب‌های ظلمانی وچه نورانی؛ گاهی همین علم می‌شود حجاب اکبر.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: حضرت امام(ره)می فرمایند: «گاهی کسی علم توحید را خوانده، ولی روز به روز از خدا دور می‌شود»؛ بنابراین باید دقت شود، مگر شیطان موحد نبود؟ وقتی می‌گوید: «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ»؛ یعنی خدا را و عزتش را و صفاتش را قبول دارد اما بیراهه می‌رود.

 

راه‌های رسیدن به خداوند را بشناسیم

شیرازی یادآور شد: گاهی برخی هدف را گم می‌کنند و درس خواندن را بر فرزند وهمسر و خانه ترجیح می‌دهند؛ علت این امر این است که از ابتدا درست هدف را معین نکرده‌اند، هدف باید همسرداری، تربیت درست فرزند و رسیدن به خدا باشد.

وی تأکید کرد: ما باید ببینیم که چه اموری باعث رسیدن ما به خدا می‌شوند، گاهی فرزند، گاهی همسر وگاهی درس انسان، پله‌ای برای رسیدن به خداوند است که ما باید این امور را بشناسیم و سعه صدر داشته باشیم تا به درستی تصمیم بگیریم.

 

زنان تأثیرگذار در تاریخ تشیع

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، بصیرت را از مراحل بعدی رسیدن به عصت عنوان کرد و اظهار داشت: زمانی که امام رضا(علیه‌السلام) مأموریت حرکت از مدینه به ایران را به حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) می‌دهند، برای این است که آن حضرت این توان را دارند واز اوضاع زمان آگاهی دارند.

شیرازی بیان کرد: ما در تاریخ تشیع سه زن تأثیرگذار داشته‌ایم از جمله:

۱.حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) که با حضور به موقع در صحنه و دفاع از ولایت باعث ماندگاری تشیع شدند.

۲.حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)که باعث ماندگاری قیام عاشورا شدند.

۳.حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها)که باعث رونق‌بخشی و تأسیس حوزه علمیه قم و ماندگاری راه امام رضا(علیه‌السلام) شدند.

وی تصریح کرد: این بانوان بزرگوار چون بصیر وآگاه به زمان بودند، به این مقام ومنزلت رسیدند.

 

حرکت به سمت خدایی شدن با الگوگیری از شخصیت حضرت معصومه(س)

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به واسطه این ویژگی‌ها، مقام شفاعت شیعیان را نیز کسب کردند و داشتن مقام شفاعت یعنی مقام هدایت را دارند، بنابراین ما باید قدر این نعمت را بدانیم و از محضر این بانوی بزرگوار در شهر مقدس قم برای هدایت خود و تربیت فرزندان بهره بگیریم.

شیرازی به لزوم نظم و برنامه‌ریزی در زندگی اشاره کرد و افزود: ما باید با الگوگیری از شخصیت حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به سمت خدایی شدن و تجلی صفات الهی در خود حرکت کنیم، چرا که ما برای همین امر آفریده شده‌ایم.

وی اضافه کرد: ما باید دائم در حال محاسبه نفس باشیم و ببینیم آیا با گذشت زمان پیشرفت کرده‌ایم، بلکه خالص برای خدا باشیم، چرا که یک اصل کلی در قرآن است که: «وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ»؛ هرچیز خدایی باقی و ماندنی است و اگر هر چیزی که مانده و زائل نمی‌شود، علتش خدایی بودن آن است و ما باید از حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) بخواهیم که دست ما را بگیرد و در این مسیر یاری‌مان کند.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

بانوان طلبه، صفات و ویژگی‌های پیامبر(ص) را در زندگی اجرا کنند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به برخی صفات و ویژگی های پیامبر گرامی اسلام(ص) به بانوان طلبه توصیه کرد سعی در اجرای صفات و ویژگی‌های پیامبر(ص) در زندگی داشته باشند.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به برخی صفات و ویژگی های پیامبر گرامی اسلام(ص) به بانوان طلبه توصیه کرد سعی در اجرای صفات و ویژگی‌های پیامبر(ص) در زندگی داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی و بین الملل، جلسه درس اخلاق مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز یکشنبه با حضور اساتید، طلاب و کارکنان این مرکز برگزار شد.

در این جلسه، سرکار خانم «زهراسادات میرامام»، استاد حوزه به ادامه بحث «سبک زندگی در سیره حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)» پرداخت و به طلاب توصیه کرد که چلّه بگیرند و در هر چلّه تعدادی از ویژگی‌ها و صفات پیامبر اکرم را در زندگی اجرا کنند.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به چند مورد از صفات و ویژگی‌های پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره کرد و افزود: در مجلسی که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) حضور داشتند، حلم و بردباری و صبر، راستی و درستی و امانت‌داری و حیا در آنجا بروز و ظهور داشت.

میرامام ادامه داد: حضرت، پیوسته هم‌نشینان خود را به تقوا سفارش می‌کردند؛ به پیران احترام می‌گذاشتند؛ به خردسالان ترحم داشتند و رعایت حال غریب را می‌کردند.

وی اضافه کرد: حضرت رسول(صلی الله‌علیه‌وآله) در مدح مردم غلو نمی‌کردند؛ روزی هفتاد مرتبه استغفار می‌کردند، نسبت به نعمت‌های الهی متذکر بودند و روزی ۳۶۰ مرتبه می‌فرمودند: «الحمدلله ربّ العالمین کثیرا علی کلّ حال».

استاد حوزه علمیه خواهران در ادامه تصریح کرد: ما هرچه می‌خواهیم باید از خدا بخواهیم؛ اما همّ ما در این دنیا نباید تنها امور دنیوی باشد، بلکه درخواست مهم و اصلی ما از خداوند، باید تقوا و دینداری باشد.

 میرامام، رحیم بودن در بین دوستان و خشمگین بودن در برابر دشمنان را یکی دیگر از ویژگی‌های پیامبر گرامی اسلام(صلی الله‌علیه‌وآله) بر شمرد و افزود: وجود مقدس پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هیچ گاه مشغول امور بی‌فایده نمی‌شدند.

وی در پایان به ذکر اشعاری در مدح وجود مبارک امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) پرداخت.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

با حضور استاد قرائتی؛ ششمین جلسه سلسله‌مباحث اخلاقی تربیتی برگزار می‌شود

ششمین جلسه از سلسله‌مباحث اخلاقی تربیتی درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با سخنرانی استاد قرائتی برگزار می‌شود.

ششمین جلسه از سلسله‌مباحث اخلاقی تربیتی درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با سخنرانی استاد قرائتی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل، ششمین جلسه از سلسله‌مباحث اخلاقی تربیتی با حضور حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «محسن قرائتی»، مفسر قرآن کریم در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

این جلسه روز چهارشنبه، ۲۲ آذرماه ساعت ۱۰ تا ۱۱ در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تشکیل می‌شود.

گفتنی است؛ تاکنون سلسله‌مباحث اخلاقی تربیتی استاد قرائتی با حضور گسترده طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به مدت پنج جلسه در روزهای ۱۹ و ۲۶ مهرماه، ۳ و ۱۰ آبان ماه و همچنین ۸ آذرماه در تالار بیداری اسلامی و حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شده است.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

ریشه نبود روحیه عفو و صفح در جامعه، منیت و خودخواهی است

حجت الاسلام و المسلمین فقیهی با بیان اینکه ریشه عدم روحیه عفو و صفح در جامعه، منیت و خودخواهی است، گفت: اگر مقداری از روحیه عفو و گذشت پیامبر گرامی اسلام(ص) در جامعه اسلامی نهادینه می‌شد، آمار طلاق بسیار کاهش می‌یافت.

درس اخلاق اساتید جامعه‌الزهرا(س) با موضوع «عفو و گذشت» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، جلسه درس اخلاق ویژه اساتید جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  روز یکشنبه در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

در این جلسه، حجت الاسلام و المسملین «سیداحمد فقیهی»، استاد اخلاق حوزه و دانشگاه به تبیین موضوع «عفو و گذشت» پرداخت.

ضعیف‌ترین انسان‌ها افرادی هستند که اهل گذشت نیستند

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با اشاره به روایت «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمْ‏ يَنْتَقِمْ‏ لِنَفْسِهِ‏ مِنْ أَحَدٍ قَطُّ بَلْ كَانَ يَعْفُو وَ يَصْفَح‏»، عنوان کرد: در کتب تاریخی آمده است که «پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هرگز انتقامجو نبودند و برای امور شخصی خویش هرگز انتقام نمی‌گرفتند، بلکه عفو و گذشت می‌کردند».

حجت الاسلام و المسلمین فقیهی با بیان اینکه ریشه عدم روحیه عفو و صفح در جامعه، منیت و خودخواهی است، تصریح کرد: شیطان در انسان منیت را جلوه­گر می­کند، در حالیکه اگر مقداری از روحیه عفو و گذشت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در جامعه اسلامی نهادینه می‌شد، آمار طلاق بسیار کاهش می‌یافت.

وی اظهار داشت: ضعیف‌ترین انسان‌ها افرادی هستند که اهل گذشت نیستند و همین امر باعث می‌شود که در برابر مسائل و مشکلات سکوت نکنند و باعث ایجاد مشکلات بیشتر شوند.

شیرینی زندگی دنیا با عمل به روایات و احادیث اهل بیت(علیهم‌السلام) حاصل می‌شود

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه حلیم‌تریم انسان‌ها اهل عفو و گذشت هستند، گفت: در سیره امام سجاد(علیه‌السلام) آمده است که هر گاه ماه رمضان می‌شد، هنگام افطار افراد را جمع می‌کردند و می‌فرمودند: «من همه شما را بخشیدم»، آنگاه می‌فرمودند: «خدایا تو شاهد باش که من همه را عفو کردم؛ پس تو هم از من درگذر».

حجت الاسلام و المسلمین فقیهی ادامه داد: امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «صِلْ‏ مَنْ‏ قَطَعَكَ‏ وَ اعْفُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ وَ أَعْطِ مَنْ حَرَمَكَ وَ أَحْسِنْ إِلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَيْك؛ صله رحم کن با کسی که از تو قطع رابطه کرده است؛ بگذر از کسی که به تو ظلم کرده است؛ ببخش به کسی که چیزی به تو نمی‌بخشد؛ نیکی کن به کسی که به تو بدی کرده است».

وی با بیان اینکه شیرینی زندگی دنیا با عمل به روایات و احادیث اهل بیت(علیهم‌السلام) حاصل می‌شود، عنوان کرد: اگر انسان مدتی صادقانه اهل عفو و گذشت شود، بعد از مدتی خداوند حالتی در او به وجود می‌آورد که متوجه می‌شود در خیلی از مواقع، او خود مقصر بوده است.

صادقانه مردم را عفو کنیم

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه صادقانه مردم را عفو کنیم، تأکید کرد: منیت غوغایی در درون انسان ایجاد می‌کند؛ منیت در وجود انسان باعث می‌شود که تقصیرات خود را به زودی متوجه نشود.

حجت الاسلام و المسلمین فقیهی با بیان اینکه ما باید منیت و خودخواهی را از وجود خود دور کنیم، اظهار داشت: انسان در مرحله عفو و گذشت باید به مرحله‌ای برسد که خود را مقصر بداند و این مرحله اعلا است.  

وی با اشاره به آیه ۳۴ سوره فصلت، بیان داشت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميم؛ هرگز نيكى و بدى يكسان نيست؛ بدى را با نيكى دفع كن، ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است، گويى دوستى گرم و صميمى است».

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه در پایان تصریح کرد: این وعده خداوند است که اگر بدی را به بهترین شکل پاسخ دهید، دشمنی را تبدیل به دوستی‌ها می‌کند.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

صفحه‌ها

دیدگاه‌های اخیر