فرم جستجو

مسیر حوزه‌های علمیه را باور داشته باشیم

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بیان داشتند: در برنامه‌های حوزه علمیه ممکن است نقص و اشکالی وجود داشته باشد، اما مسیر را باور داشته باشیم؛ مسیری که در آن یک طلبه حوزه علمیه به عنوان سرباز امام زمان(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه)، بیانگر روایات اهل بیت(علیهم‌السلام)، بیانگر احکام خداوند، مدافع حریم ولایت و پاسخگوی شبهات پرورش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها)، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر «سیدمحمود مدنی»، مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) روز پنجشنبه(۵ مردادماه) در مراسم اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزه‌های علمیه خواهران کشور با عنوان «الگوی برتر تدریس ویژه  اساتید خانم فقه و اصول» که در سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت، عنوان کردند: در روایات اسلامی، «رئوف» و «عالم آل محمد(صلّی‌الله‌علیه‌وآله)» را به آن حضرت لقب دادند، در حالیکه عموم مردم امام رضا(علیه‌السلام) را با القاب «امام رئوف» و «ضامن آهو» می‌شناسند.

 

عالم آل محمد(صلّی‌الله‌علیه‌وآله)، لقب فراموش شده امام رضا(علیه‌السلام) است/ هیچ عنوانی را پرافتخارتر از استادی نمی‌دانم

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه عالم آل محمد(صلّی‌الله‌علیه‌وآله)، لقب فراموش شده امام رضا(علیه‌السلام) است، افزودند: شایسته است که این دهه به عنوان «دهه علم» نامگذاری شود و در این دهه باکرامت، اساتید برجسته تکریم شوند.  

حجت الاسلام و المسلمین مدنی در ادامه یادآور شدند: بنده به مدت سه دهه، توفیق خدمت به طلبه‌ها را داشتم و با وجود عناوین مختلف، هیچ عنوانی را پرافتخارتر از استادی نمی‌دانم.

ایشان اظهار داشتند: اگر شخصی را به عنوان استاد ممتاز و الگوی اساتید معرفی می‌کنیم، خصایص و ویژگی‌های او چه باید باشد که این بحث، بحث پردامنه و عمیقی است.

 

استاد، شأن و جایگاه خود را باور داشته باشد

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) ادامه دادند: استاد باید دارای ویژگی‌هایی چون زهد، تقوا، اخلاق نیکو و غیره باشد، اما آن خصوصیت از ویژگی استادی که پایه همه خصوصیت‌های دیگر می‌تواند قرار گیرد و آن سنگ بنا این است که استاد، شأن و جایگاه خود را باور داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اضافه کردند: خداوند زمانی که عنوان «علم الأسما» را به حضرت آدم(علیه‌السلام) داد، همه ملائکه در برابر حضرت آدم(علیه‌السلام) سجده کردند و استادی در حوزه علوم آل محمد(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) دارای همان رتبه است.

ایشان با تصریح بر اینکه برای  مکانت عظیم استادی، شرف و عظمت قائل شوید و افتخار کنید، تصریح کردند: همانطور که خواندن نماز را واجب می‌دانیم و از تأخیر در آن ناراحت می‌شویم، باید این احساس درباره درس خواندن هم وجود داشته باشد؛ یعنی اگر در درس ما تأخیری صورت گرفت، احساس کنیم که یک واجب تأخیر شده است.

 

نسل‌های مختلفی از حوزه‌های علمیه، وامدار آیت‌الله ستوده هستند/مسیر حوزه‌های علمیه را باور داشته باشیم

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) به خدمات ارزنده حضرت آیت الله ستوده اشاره و عنوان کردند: نسل‌های مختلفی از حوزه‌های علمیه، وامدار حضرت آیت الله ستوده هستند؛ زمانی که دختر جوان ایشان رحلت کردند، ایشان درس خود را تعطیل نکردند و پس از تدریس به تشییع جنازه دختر خود رفتند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بیان داشتند: ذات ما خالی از نقص نیست و ممکن است در برنامه‌های ما نقص و اشکالی وجود داشته باشد، اما مسیر را باور داشته باشیم؛ مسیری که در آن یک طلبه حوزه علمیه به عنوان سرباز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، بیانگر روایات اهل بیت(علیهم‌السلام)، بیانگر احکام خداوند، مدافع حریم ولایت و پاسخگوی شبهات پرورش می‌یابد.

ایشان افزودند: آنان که به جایی رسیدند، به این مسیر باور داشتند؛ همانطور که حضرت آیت الله بروجردی می‌فرمودند: «در اتاقی که کتاب فقه باشد، من پای خود را دراز نمی کنم»؛ این نگرش، تکریم و باور و ایمان به کار است.

 

حوزه علمیه به تعبیر مرحوم آیت‌الله مشکینی، پادگان حضرت بقیه‌الله(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه) است

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) یادآور شدند: مرحوم آیت الله کوهستانی که مرد بزرگوار ناشناخته‌ای هستند، زمانی که مدرسه علمیه خود را تأسیس کردند به همسر خود فرمودند که این طلبه‌ها می‌خواهند سرباز امام زمان(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه) شوند، من برای آنها پدری می‌کنم و شما برای آنها مادری کن؛ اگر ما با این دید وارد شویم که طلاب سرباز امام زمان هستند و ما خادم آنان باشیم، بالاترین افتخار است.

حجت الاسلام و المسلمین به تعبیری از حضرت آیت الله مشکینی اشاره کردند که می‌فرمودند: «من تصور می‌کنم ک اگر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) که امروز غایب هستند، ظهور کنند، چه کسانی به جز حوزه‌های عملیه از این مسیر دفاع می‌کنند؟؛ تعبیر ایشان این بود که حوزه علمیه پادگان حضرت بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه) است؛ اگر اینجا پادگان آن حضرت است، ورود و حضور ایشان افتخار است و با هیچ چیز قابل معاوضه نیست.

 

درس باید رشدآفرین باشد

ایشان در ادامه به آیه ۶۶ سوره کهف اشاره کردند و اظهار داشتند: زمانی که حضرت موسی(علیه‌السلام) به محضر حضرت خضر(علیه‌السلام) می‌رسند، می‌فرمایند: «هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَی أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا؛ آیا من تبعیت (و خدمت) تو کنم تا از علم لدنّی خود مرا بیاموزی؟».

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه درس باید رشدآفرین باشد، افزودند: درس خنثی تنها انتقال مفاهیم است، همانند فلش که به حافظه سیستم می‌زنند؛ در حالیکه تدریس باید به گونه ای باشد که به مخاطب اجازه دهیم فکر کند، درس را نقد کند و ماورای این ظاهر را ببیند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با اشاره به شیوه تدریس مرحوم میرازی شیرازی، یادآور شدند: شیوه سامرایی یکی از شیوه‌های تدریس خارج در حوزه علمیه است که مرحوم میرزای شیرازی از این شیوه استفاده می‌کردند؛ ایشان در سامرا شیوه ای داشتند که وقتی بر منبر می‌نشستند، از یکی از طلبه‌ها درخواست می‌کردند که درس را بیان کند، گاهی درس خارج ایشان چهار ساعت طول می‌کشید و ایشان در پایان درس را جمع بندی می‌کردند و این نوع تدریس مجتهدپرور است.

 

لزوم تواضع و فروتنی میان شاگردان و استاد

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به آیه ۳۵ سوره غافر که خداوند می‌فرماید: کَذَلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلَی کُلِ ّ قَلْبٍ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ؛ خدا بر دل هر متكبر و زورگويى مهر مى ‏نهد»، عنوان کردند: خداوند به صورت مکرر در قرآن کریم به این موضوع اشاره کرده است که خداوند بر قلب‌های متکبر مهر می‌زند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بیان داشتند: مرحوم کلینی در کافی سندی را به صورت متصل نقل می‌کنند که امام موسی کاظم(علیه‌السلام) به یکی از اصحاب خود سفارش می‌کنند: «یَا هِشَامُ إِنَّ الزَّرْعَ یَنْبُتُ فِی السَّهْلِ وَ لَا یَنْبُتُ فِی الصَّفَا فَکَذَلِکَ الْحِکْمَهُ تَعْمُرُ فِی قَلْبِ الْمُتَوَاضِعِ وَ لَا تَعْمُرُ فِی قَلْبِ الْمُتَکَبِّرِ الْجَبَّارِ؛ اى هشام! به راستى کشت در زمین هموار بروید و در سنگلاخ نروید و همین طور حکمت در دل فروتن سکنى گزیند و در دل خودخواه ستمگر ساکن نشود».

ایشان با طرح این پرسش که ما برای شاگردان تواضع کنیم یا شاگردان در برابر ما تواضع کنند؟، تصریح کردند: روزی حضرت عیسی(علیه‌السلام) پاهای حواریون خود را شستند و سپس فرمودند: «این کار را کردم که تواضع داشته باشم، شما هم به هر کس تعلیم دادید در برابر او تواضع کنید»؛ بنابراین شما اساتید، عیسی باشید و پای شاگردان خود را بشویید، زیرا انسان متکبر نه خودش اهل نجات است و نه برای دیگران مفید است.

 

گروه خبری: 

ارسال نظر

سوال امنیتی
این سوال برای آزمایش اینکه کاربر انسان است یا ربات و برای جلوگیری از ارسال اسپم خودکار می باشد.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

حضور حضرت زهرا(س) در جبهه حق الگویی برای ما است
مدیر جامعه‌الزهرا(س) تصریح کردند: ما درسی که از زندگی حضرت زهرا(س) گرفتیم این...
گسترش تعاملات جامعه الزهرا(س) و آموزش و پرورش استان قم
در نشستی با حضور جناب آقای «حمید رضا شیخ الاسلام» مدیر کل آموزش و پرورش استان...
مدیر جامعه‌الزهرا(س): حضرت زهرا(س) الگوی ما در عمل هستند
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مدنی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگوی ما در عمل هستند،...
بیانیه مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در آستانه روز جهانی قدس
حجت الاسلام و المسلمین «سید محمود مدنی»، مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در...

دیدگاه‌های اخیر