فرم جستجو

کرسی ترویجی «بررسی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد» برگزار شد

به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) کرسی ترویجی «بررسی فقهی-حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد» در محل پژوهشگاه این معاونت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، کرسی ترویجی «بررسی فقهی-حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) صبح روز سه‌شنبه -۲۹ فروردین- در محل پژوهشگاه این معاونت برگزار شد.

این نشست با ارائه سرکار خانم «زهرا سادات سرکشیکیان» و دبیری علمی سرکار خانم «افتخار یوسفی» تشکیل شد.

حجت الاسلام و المسلمین «سید علی علوی قزوینی» از اعضای هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و  حجت الاسلام و المسلمین «محسن ملک افضلی اراکی» دانشیار و مدیر گروه موسسه الحکمه جامعه المصطفی ناقدان علمی این نشست بودند.

سرکشیکیان که موضوع بلوغ و ایمان را در شرایط شاهد از منظر فقه امامیه و حقوق موضوعه در مقاله‌ای با عنوان «بررسی فقهی-حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد» بررسی، تدوین و در فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های فقهی پردیس فارابی دانشگاه تهران چاپ نموده است به بیان راهکارهایی برای رفع تعارض‌هایی که با بررسی در این موضوع به آن دست یافته بود، پرداخت.

وی با اشاره با بیان مواد قانونی ۱۳۱۳ ، ۱۳۱۴ و ۱۲۱۰ قانون مدنی و استناد به منابع فقه امامیه، در مورد شرط بلوغ، در نظر گرفتن «بلوغ» واقعی فارغ از اینکه در چه سنی رخ می‌دهد و در مورد ایمان تصریح معنای «ایمان» را با افزودن تبصره‌ای به مواد قانونی مربوط به این موضوع به عنوان راهکار ارائه داد.

 حجت الاسلام و المسلمین علوی در نقد دیدگاه طرح شده از سوی خانم سرکشیکیان، ضمن قدردانی از تلاش درخور ایشان در بررسی این موضوع به بیان سیستم‌های مختلف در نظام ادله اثبات دعوا پرداخت و عنوان کرد: در بررسی مسائل یک نظام حقوقی باید به مبانی اساسی پذیرفته شده در آن نظام توجه داشت.

وی در ادامه اظهار داشت:بر این اساس و با توجه به اینکه در قانون مدنی از نظام دلایل معنوی تبعیت می‌شود، تعارضی در مورد بلوغ در این موارد وجود ندارد و بر فرض پذیرش تعارض و موضوعیت قائل شدن برای شهادت راهکارهایی برای جمع این مواد قانونی وجود دارد.

دکتر علوی بیان کرد: اینکه شرط «بلوغ» را «شرط لازم» در شهادت بدانیم و نه «شرط کافی» و یا اینکه ماده ۱۳۱۴ و استثناء آن را مختص پسران بدانیم و یا بیان این موضوع که ماده ۱۲۱۰ که موخر از ماده ۱۳۱۴ است، ناسخ آن است، از جمله موارد جمع بین این مواد قانونی به شمار می‌رود.

سپس حجت الاسلام و المسلمین ملک افضلی از زاویه‌ای دیگر به این موضوع پرداخته و اظهار داشت: از مجموع آیات و روایات اینطور به دست می‌آید که مذکر بودن در مجموعه شرایط شاهد مفروغ عنه درنظر گرفته شده است لذا قانونگذار نیز در مقام بیان شرایط شاهد مرد است و استثناء ذکر شده در ماده قانونی نیز ملحق به همان شرط مرد بودن است.

وی در مورد موضوع «ایمان» مراجعه به فتاوای معتبر را به استناد اصل ۱۶۷ قانون اساسی راهکاری در تعیین دقیق معنای ایمان در مواد قانونی عنوان کرد.

 همچنین دکتر ملک افضلی در بخشی از این نشست به بیان مطالبی درباره ساختار علمی مقالات پژوهشی پرداخت و نکاتی کاربردی در این باره برای طلاب پژوهشگر بیان نمود.

متن مشروح این نشست را در این صفحه مشاهده فرمایید.

 

 

گروه خبری: 

ارسال نظر

سوال امنیتی
این سوال برای آزمایش اینکه کاربر انسان است یا ربات و برای جلوگیری از ارسال اسپم خودکار می باشد.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

کارگاه «اصول نگارش مقاله علمی پژوهشی و فرایند چاپ آن» برگزار می‌شود
معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری کارگاه علمی پژوهشی «اصول...
کرسی ترویجی «راهبردهای سیاست جنایی اسلام در پیشگیری اجتماعی از جرایم جنسی» برگزار می‌شود
معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری ششمین کرسی ترویجی با موضوع...
شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد از منظر فقهی-حقوقی بررسی شد
کرسی ترویجی «بررسی فقهی-حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد» به همت معاونت پژوهش...
برگزاری پیش‌نشست همایش بین‌المللی «جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه»
پیش‌نشست علمی پژوهشی همایش بین‌المللی «جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از...