فرم جستجو

«راضیه» و «مرضیه»؛ دو نام و صفت حضرت زهرا(س) که اساس طاعت الهی است

استاد حوزه با اشاره به این که امام صادق(علیه‌السلام) ۹ نام برای حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان فرمودند، گفت: «راضیه» و «مرضیه»؛ دو نام از اسمای حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) است که اساس طاعت الهی است.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین «محمدرضا عصاری»، استاد حوزه علمیه قم روز شنبه در مراسم عزاداری ویژه سالروز شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و آغاز ایام فاطمیه که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: یکی از موضوعات درباره حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) که دارای نکات آموزنده است، اسماء و صفات این بانوی بزرگوار و گرامی است.

وی اظهار داشت: در روایتی از امام صادق(علیه السلام)، ۹ اسم از جمله «فاطمه»، «زهرا»، «صدیقه»، «مبارکه»، «زکیه»، «طاهره»، «راضیه»، «مرضیه» و «محدثه» برای حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان شده است.

 

توصیه اهل بیت(علیهم السلام) برای انتخاب نام مناسب برای فرزندان

استاد حوزه با اشاره به این که نامگذاری در روایات و احادیث از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: نام انسان به افکار، عقاید و رفتار فرد جهت می‌دهد و گویای شخصیت افراد است، به همین دلیل یکی از وظایف پدران در قبال فرزندان این است که نامی نیک برای فرزندان خود انتخاب کنند.

وی با تصریح بر این که نام نیک در آموزه‌های دینی پیام دارد، افزود: اهل بیت(علیهم‌السلام) همواره مردم را به نامگذاری نیک توصیه می‌کردند و نام افرادی که اسم نامناسب داشتند، تغییر می‌دادند و نامی نیکو برای آنها انتخاب می‌کردند.

 

«راضیه» و «مرضیه»؛ دو نام حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) که اساس طاعت الهی است

حجت الاسلام و السلمین عصاری، دو نام «راضیه» و «مرضیه» که از اسمای حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) هستند را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: «مرضیه» اشاره به مقام رضا دارد و «راضیه» به کسی گفته می‌شود که در برابر مقدرات الهی و آنچه که خدا تقدیر کرده است، راضی است.

وی ادامه داد: «مرضیه» کسی است که اعمال و رفتار او مورد رضای خداوند است و هم او از خداوند و مقدرات الهی راضی است و هم خداوند از او راضی است و این دو موضوع در روایات اسلامی مورد توجه است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند بندگانی که اهل رضا هستند، دوست دارد و اساس طاعت الهی این است که انسان به آنچه که خداوند برای او تقدیر کرده است، راضی باشد.

وی به ماجرای حضرت موسی (علیه‌السلام) اشاره کرد که به خداوند عرضه داشت:«خدایا من دوست دارم محبوبترین و عابدترین بنده در پیشگاه تو را ببینم»؛ حضرت موسی (علیه‌السلام) با شخصی مواجه شد که گرفتار بیماری جذام و برص بود، اما همواره ذکر خداوند برزبان او جاری بود؛ جبرئیل فرمود: این شخص از بسیاری از کسانی که اهل نماز، روزه و مشغول عبادت‌های ظاهری هستند، بالاتر است، زیرا با همه مشکلاتی که دارد، کلمه ای خلاف رضای خداوند بر زبانش جاری نمی شود. حضرت موسی (علیه‌السلام) به فرد مورد نظر فرمود: «خداوند چه نعمتی به تو داده که اینچنین عبادت می‌کنی»؛ شخص گفت: «خدا به من سختی زیادی داده است، اما نعمتی داده که در این منطقه به فرد دیگری نداده است و آن این است که من تنها فردی هستم که در این منطقه خدا را عبادت می‌کند».

 

توجه به داشته‌های زندگی، کاستی‌ها را کوچک نشان می‌دهد

حجت الاسلام و المسلمین عصاری تصریح کرد: انسانی که می‌خواهد اهل رضا باشد، به جای این که به کاستی‌های زندگی نگاه کند، به نعمت‌های خداوند توجه می‌کند و برای او، ارزش نعمت‌های خداوند از کاستی‌های زندگی بالاتر است؛ اگر انسان به داشته‌های خود نگاه کند، کاستی‌های زندگی را کوچک می‌بیند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: گروهی خدمت امام رضا(علیه‌السلام) رفتند و از گرفتاری مالی که برای آنان پیش آمده بود، شکایت کردند، حضرت متوجه شدند که آنها راضی به قضای الهی نیستند، پس فرمودند: «آیا دوست داشتید که مانند طاهر و هرثمه مال و ثروت داشتید، اما از نعمت ولایت اهل بیت محروم شوید؛ پس در نعمت‌هایی که خداوند به شما داده است، فکر کنید و شکر نعمت‌ها را به جای آورید».

وی اضافه کرد: در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) آمده است که در روز قیامت، خداوند به گروهی از امت پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) بال‌هایی عطا می‌کند که از قبور خود به سمت بهشت پرواز می‌کنند، یعنی گروهی هستند که بدون محاسبه و عبور از صراط به بهشت می‌روند، این گروه در دنیا دارای دو ویژگی بودند؛ یکی این که در خلوت هم گناه و معصیت نمی کردند و دیگر این که در برابر قضا و مقدرات الهی و آنچه که خداوند برای آنها روزی کرده بود، راضی بودند.

 

انسان در برابر مقدرات الهی راضی باشد

حجت الاسلام و المسلمین عصاری با بیان این که انسان باید در برابر مقدرات الهی راضی باشد، گفت: اگر انسان به دنبال جلب رضای خداوند باشد، در پیشگاه خداوند، قرب و منزلت دارد.

وی به آیاتی از سوره بقره اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند به دو گروه اشاره می‌کند و می‌فرماید: « فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ؛ برخى از مردم دنیاطلبانى هستند که مى‌گویند: پروردگارا، در دنیا به ما بهره‌ها عطا کن. آنان در آخرت هیچ بهره اى ندارند»؛ اینها کسانی هستند که به مال دنیا راضی هستند.

گروه دوم کسانی هستند که هم در دنیا و هم در آخرت از خداوند حسنه درخواست می‌کنند و خداوند در باره این گروه می‌فرماید: «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ؛ و برخى از مردم آخرت طلبانى هستند که مى‌گویند: پروردگارا، در دنیا به ما بهره اى نیکو که خوشایند توست و در آخرت نیز بهره اى نیکو که خود مى پسندى عطا فرما و ما را از عذاب آتش دوزخ نگاه دار».

استاد حوزه علمیه به آیه ۲۰۷ سوره بقره «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ؛ بعضی از مردم، جان خود را به خاطر خشنودی خدا می‌فروشند» که در شأن امام علی (علیه‌السلام) در لیله المبیت نازل شده است، اشاره کرد و گفت: گروه سوم کسانی هستند که به دنبال جلب رضایت خداوند هستند و دوست دارند که خداوند هم از آنها راضی باشد که این گروه از دو گروه اول هم برتر هستند.

 

قناعت مرکب رضایت الهی است/رضایت خداوند در رضایت والدین است

حجت الاسلام و المسلمین عصاری تصریح کرد: روایات زیادی برای جلب رضایت خداوند وجود دارد، از جمله در روایت آمده است که رضایت خداوند در رضایت والدین است و سعادت و بهشت انسان در قبال اکرام پدر و مادر است.

وی در ادامه به آثار قناعت در زندگی اشاره کرد و اظهار داشت: قناعت مرکب رضایت الهی است و باعث جلب رضایت خداوند است، بنا به روایت اسلامی، قناعت در زندگی، دارایی است که هیچ گاه تمام نمی‌شود؛ همچنین پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، اهل قناعت را بهترین افراد برشمردند.

استاد حوزه علمیه، حلم را از دیگر صفات مورد رضای خداوند عنوان کرد و افزود: «حلم» یک صفت الهی است و صفت «حلیم» ۱۵ مرتبه در قرآن کریم آمده است که ۱۱ مرتبه آن، صفت خداوند است؛ «حلیم» صفت ارزشمندی است که باعث جلب رضایت خداوند می‌شود.

 

گفتنی است، مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) ویژه طلاب از دیگر برنامه‌هایی بود که در آموزشگاه امام رضا(علیه‌السلام) با مداحی آقای «سرکشیکیان» برگزار شد.

 

 

 

گروه خبری: 

ارسال نظر

سوال امنیتی
این سوال برای آزمایش اینکه کاربر انسان است یا ربات و برای جلوگیری از ارسال اسپم خودکار می باشد.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

دومین برنامه «رسم پروانگی» ویژه طلاب خوابگاهی برگزار شد
معاون تربیتی ‌فرهنگی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری دومین برنامه «رسم...
رهبرمعظم انقلاب: از فرصت عرفه استفاده کنیم
رهبرمعظم انقلاب: از فرصت عرفه استفاده کنیم
نهمین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی فلسفی برگزار می شود
مدیر پژوهشی دانشکده هدی از برگزاری نهمین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی فلسفی به...
اعلام تعطیلی جامعه الزهرا(س) در روز ۲۷ آبان ماه
همه بخش های جامعه الزهرا(س) روز شنبه ۲۷ آبان ماه تعطیل است.