فرم جستجو

ایمان و تقوا؛ شرط رسیدن به مقام عالمه غیرمعلمه است

استاد شیرازی در مراسم فارغ‌التحصیلی دوره عمومی سطح دو عنوان کرد: کسی عالم، واردِ صحرای محشر می‌شود که علم خود را با عمل عجین کرده باشد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سرکار خانم "نزهت السادات شیرازی" در مراسم فارغ التحصیلی دوره عمومی سطح دو تمامی مدارس ایرانی و بین‌الملل، حضوری و غیرحضوری در نیمسال اول تحصیلی ۹۶ – ۹۵ جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که صبح پنجشنبه ۱۴ بهمن، در آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی آموزشگاه امام رضا(علیه‌السلام) برگزار شد، بیان داشت: مقام علم و عالم دارای چنان اهمیتی است، که شیطان تلاش بیشتری در راه فریب آنها دارد و طبق روایات هیچ قشری به اندازه‌ی علما به جهنم نزدیک نیستند.

استاد تاریخ حوزه علمیه، با کلیدی دانستن مباحث مربوط به حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: متأسفانه با وجود گستردگی و اهمیت ابعاد مختلف زندگی این بانوی بزرگوار، کار تحقیقی و پژوهشی آنچنانی در مورد ایشان صورت نگرفته و طلاب فارغ التحصیل بهتر است در این زمینه تلاش علمی داشته باشند.

وی با اشاره به کتاب "خصایص الزینبیه" افزود: یکی از ابعاد وجودی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)، بعد بندگی ایشان در حد اعلی است و این امر نشات گرفته از عرفان و معرفت حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) نسبت به خدای متعال است.

خانم شیرازی تاکید کرد: سخنان حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) با تکرار در منابر مسئله ای شعاری شده است ولی باید دقت کرد که عبارت "ما رایت الا جمیلا" نشان‌دهنده‌ی بندگی و عرفان بالای این بانوی بزرگوار است.

این استاد حوزه شخصیت حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) را تاثیر گذار در روند پیشرفت اسلام برشمرد و اظهار داشت: به بیان آیت الله جوادی آملی اگر حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) نبود، نامی از اسلام هم نبود، زیرا هدف معاویه و یزید، از بین بردن کامل اسلام بود.

وی در ادامه گفت: اگر یاد و نام امام حسین(علیه السلام) و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) باقی ماند به خاطر خلوص کامل آنها در بندگی خدا بود و ما نیز اگر برای خدا و به اسم ربّ زندگی کنیم و درس بخوانیم حتما یاد و ناممان باقی خواهد ماند.

شیرازی با اشاره به صفت "عالمه غیر معلمه" بودن حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) خاطر نشان کرد: طبق آیه ۲۸۲ سوره بقره هر کسی در هر جای دنیا به شرط ایمان، تقوی و کسب علم مفید در راه اهل بیت(علیه السلام) باشد، خداوند او را عالمه‌ی بدون معلم خواهد کرد و می توان این صفت حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) را بدون استاد و در خانه پیاده کرد.

استاد تاریخ حوزه تصریح کرد: وحی صرفا مخصوص پیامبران نیست بلکه انسان‌های عادی نیز با بالا بردن تقوی و اخلاص خود در راه خدا، می توانند گیرنده‌ی وحی الهی باشند.

وی افزود: انسان در این دنیا با حادثه یا بیماری، علمی که سال ها برای آن زحمت کشیده است از دست می دهد، اما کسی عالم وارد صحرای محشر می شود، که علم خود را با عمل عجین کرده باشد.

استاد شیرازی با اشاره به کتاب "بلاغات النسا" ، "ابن طیفور" گفت: زمانی که حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به مسجد رفتند دست حسنین(علیهم السلام) و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) را گرفتند و همراه خود بردند و زمانی که به منزل برگشتند به بیان ابن عباس، حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) خطبه را از ابتدا بدون هیچ کم و کاستی برای پدر خود خوانند.

این استاد حوزه با بیان اینکه تمام عوامل عصبانیت و خشم در حادثه ی عاشورا اتفاق افتاده بود تأکید کرد: در هیچ کدام از منابع شیعه و سنی کوچکترین حرکت و رفتار اشتباه و ناشی از عصبانیت و خشمی از افراد و خود حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) مشاهده نشده و این امر نشان دهنده‌ی مدیریت قوی این بانوست.

وی در ادامه گفت: مدیریت قوی بحران حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و رفتار اعتراض آمیز ایشان و بانو ام البنین با حضور هر روزه در قبرستان بقیع؛ باعث ترس دستگاه حکومتی و در نهایت اخراج ایشان از شهر مدینه و تبعید به مصر شد.

استاد شیرازی وظیفه ی هر طلبه را دقت در زندگی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) خواند و اظهار داشت: این بانوی بزرگوار از تمام فرصت ها برای سخن گفتن و بیان رسالت اصلی خود استفاده کردند و طلاب نیز باید همچون حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) همیشه آماده دفاع از دین باشند.

استاد حوزه تصریح کرد: برگزاری مراسم روضه و میلاد حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) برای ایجاد تذکر در وجود ماست تا ببینیم در طول یکسال چقدر در راه ایشان قدم برداشته ایم.

وی افزود: در وجود همه ی افراد گوهری هست که او را به سرباز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بودن نزدیک می کند ولی باید قبل از ظهور با حرکت واقعی در مسیر اهل بیت(علیه السلام)، امتحان خود را پس بدهد.

خانم شیرازی سپس به بعد " بصیرت سیاسی" حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) اشاره و بیان کرد: معاویه و عمّال او با ترویج اندیشه جبرگرایی سعی در ساکت کردن مردم داشتند و حادثه ی عاشورا نیز با این تفکر به سکوت منجر شد ولی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) با داشتن بصیرت سیاسی در مقابل این تفکر ایستادند.

این استاد حوزه با تاکید بر شناساندن بینش و تفکر حضرت زهرا و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) خاطر نشان کرد: باید ابعاد وجودی و اندیشه ی سیاسی این بانوان بزرگوار و سیاسی بودن قرآن را به مردم نشان داد و این تفکر باید وارد حوزه‌های ما شود.

ارسال نظر

سوال امنیتی
این سوال برای آزمایش اینکه کاربر انسان است یا ربات و برای جلوگیری از ارسال اسپم خودکار می باشد.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

خوان اهل‌بیت(علیهم‌السلام)؛ سفره‌ای پرمسئولیت برای طلاب است
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گفتند: در ایام فارغ‌التحصیلی برای به ثمر...
آیین دانش‌آموختگی جمعی از طلاب جامعه الزهرا(س) برگزار شد
همزمان با میلاد حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آئین دانش آموختگی طلاب...
ششمین مرحله غیرحضوری «حدیث‌خوانی اصول کافی» برگزار می‌شود
معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) از آغاز ششمین مرحله دوره...
دوره تابستانه(آنلاین) ویژه طلاب خوابگاهی برگزار می‌شود
مدیر مدرسه علمیه تمام وقت جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری دوره...

دیدگاه‌های اخیر