فرم جستجو

معاونت پژوهش

اخبار پژوهشی

کرسی ترویجی «ارهاص و معجزه» برگزار می شود

کرسی ترویجی «ارهاص و معجزه؛ تطور مفهومی و تبیین رویکردهای سده اخیر» از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سرکار خانم دکتر «سیده سعیده غروی» در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی بیان داشت: کرسی ترویجی «ارهاص و معجزه؛ تطور مفهومی و تبیین رویکردهای سده اخیر» با هدف تشویق نخبگان به ارائه نظریات پژوهشی و ایجاد امکان ارائه نظریات و نقادی علمی و منصفانه، برگزار می شود.

معاون پژوهشی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) خاطر نشان کرد: این بحث توسط سرکار خانم «ناهید طیبی» پژوهشگر و استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ارائه و از سوی جناب آقای دکتر «منصور داداش نژاد» عضو هیئت علمی و دانشیار گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و خانم دکتر «اعظم وفایی» عضو هیئت علمی و استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه قم و استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مورد نقد قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه سرکار خانم «فرزانه حکیم زاده» مدیر گروه علمی پژوهشی تاریخ و سیره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) دبیر علمی این جلسه خواهد بود، افزود: کرسی ترویجی «ارهاص و معجزه؛ تطور مفهومی و تبیین رویکردهای سده اخیر» روز یکشنبه سوم اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن نشست های علمی پژوهشی واقع در طبقه سوم پژوهشگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها) جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می شود.

گروه خبری: 

شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد از منظر فقهی-حقوقی بررسی شد

کرسی ترویجی «بررسی فقهی-حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) صبح روز سه‌شنبه -۲۹ فروردین- در محل پژوهشگاه این معاونت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، کرسی ترویجی «بررسی فقهی-حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) صبح روز سه‌شنبه -۲۹ فروردین- در محل پژوهشگاه این معاونت برگزار شد.

این نشست با ارائه سرکار خانم «زهرا سادات سرکشیکیان» و دبیری علمی سرکار خانم «افتخار یوسفی» تشکیل شد.

حجت الاسلام و المسلمین «سید علی علوی قزوینی» از اعضای هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و  حجت الاسلام و المسلمین «محسن ملک افضلی اراکی» دانشیار و مدیر گروه موسسه الحکمه جامعه المصطفی ناقدان علمی این نشست بودند.

در ابتدا دبیر علمی نشست ضمن قدردانی از معاونت پژوهش برای ایجاد فرصت‌های این‌چنینی، برگزاری این نشست‌ها را در ایجاد انگیزه پژوهش در میان طلاب و رشد علمی و پژوهشی بیش از پیش این مجموعه موثر خواند.

سپس سرکار خانم سرکشیکیان خلاصه‌ای از مقاله خود را که پیش از این در فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های فقهی پردیس فارابی به چاپ رسیده است، ارائه داد.

 

در شاهد بلوغ، عقل، عدالت، ایمان و طهارت مولد شرط است

سرکشیکیان با بیان اینکه در این مقاله به بررسی شرطیت ایمان و بلوغ در شاهد از منظر فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران پرداخته شده است؛ به بیان شرایط شاهد بر اساس مواد قانونی پرداخت و افزود: در شاهد بلوغ، عقل، عدالت، ایمان و طهارت مولد شرط است.

وی اظهار داشت: در مورد دو شرط بلوغ و ایمان تفاسیر و اختلافاتی وجود دارد که انگیزه نگارش این مقاله است.

سرکشیکیان در بیان این اختلاف گفت: بلوغ به عنوان یکی از شرایط شاهد از منظر فقه امامیه در پسران ۱۵ و در دختران ۹ سال قمری است و بنابر قول مشهور شهادت پسر ۱۰ ساله ممیز تنها در قتل و جرح پذیرفتنی است.

این در حالی است که در ماده ۱۳۱۳ قانون مدنی ذکر شده است: بلوغ، عقل، عدالت، ایمان و طهارت از شرایط شاهد است و اظهارات مجنون و افرادی که به سن بلوغ یعنی ۱۵ سال تمام نرسیده‌اند، قابل اعتماد نیست  و بر اساس ماده ۱۳۱۴ قانون مدنی «شهادت اطفالی را که به سن ۱۵ سال تمام نرسیده‌اند تنها ممکن است برای مزید اطلاع استماع کرد؛ مگر در مواردی که قانون شهادت این اطفال را معتبر شناخته باشد.»

از سوی دیگر در تبصره ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی،  سن بلوغ در پسر ۱۵ سال تمام قمری و در دختر ۹ سال تمام قمری است.

 

شهادت دختران ۹ تا ۱۵ سال در این مقاله بررسی شده است

وی ابراز داشت: با کنار هم قرار دادن این مواد قانونی، شهادت دختران ۹ تا ۱۵ سال محل اشکال خواهد بود.

سرکشیکیان با بیان اینکه راه‌حل‌هایی از سوی حقوقدانان برای رفع این مشکل پیشنهاد شده است افزود: برخی بیان تعریف جدیدی از سن بلوغ را راهکار حل این مشکل می‌دانند به این ترتیب که سن مدخلیتی در این موضوع نداشته باشد و به اینکه شاهد اهمیت شهادت را درک کند اکتفا کنیم و گروه دیگری نیز با جمع بین این مواد قانونی، این ماده را مختص پسران دانسته و استثنائی که با عبارت «مگر در مواردی که قانون شهادت این اطفال را معتبر شناخته باشد.» بیان شده را راهکار حل مشکل شهادت دختران در این سنین عنوان کردند.

وی در نقد راهکار اول اظهار داشت: ارائه تعریف خاص و جدید برای بلوغ خلاف آیات و روایات و عرف است و بعید بودن اختصاص ماده قانونی به پسران با توجه به عدم وجود قرینه و عدم تصریح در این مورد را در پاسخ به دیدگاه دوم مطرح کرد.

سرکشیکیان در پایان این بخش از ارائه مقاله خود عنوان کرد: با توجه به اینکه، روایات ۹ سال در بلوغ دختران موضوعیت ندارد؛ ۹ سالگی اماره تعبدی نیست؛ این روایات با روایاتی که ۱۳ سال را سن بلوغ می‌داند در تعارض است و تحقق بلوغ در ۹ سالگی  با واقعیت خارجی کمتر تطبیق می‌کند؛ می‌توان تحقق بلوغ را به جای سن بلوغ به عنوان شرط در شاهد در نظر گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: ممکن است اشکال شود که فقها به روایات غیر از ۹ سال در بلوغ دختران عمل نکرده و آن را نمی‌پذیرند و افزود: این موضوع به دلیل آن است که این سن دائما یا غالبا اماره بلوغ در دختران تصور می‌شده، حال آنکه به طور نادر دختران در این سن بالغ می‌شوند.

 

مشهور فقهای امامیه ایمان را دوستی خاندان نبوت و شیعه اثنی عشری بودن می‌دانند

سرکشیکیان در بخش دوم به اختلاف در مورد شرط ایمان در شاهد اشاره داشت و تفاسیر متعدد از این شرط را بیان کرد.

وی عنوان کرد: مشهور فقهای امامیه ایمان را دوستی خاندان نبوت و شیعه اثنی عشری بودن می‌دانند هرچند روایات مستفیضی نیز موجود است که دلالت بر قبول شهادت مسلمانان به طور کلی دارد و استثنائاتی نیز در پذیرش شهادت کافران ذمی بیان شده است.

سرکشیکیان ذکر شرط ایمان را بدون تصریح در بیان معنای آن عاملی برای بروز تعارض در این‌باره دانست و گفت: این موضوع سبب شده تا گروهی ایمان را در مقابل کفر و گروهی ایمان را برای اشاره به مذهب شیعه اثنی عشری در نظر بگیرند.

وی افزود: برای جلوگیری از ایجاد رویه‌های متفاوت قضایی ذکر دقیق معنای ایمان تحت عنوان تبصره‌ای ذیل این مواد قانونی لازم به نظر می‌رسد.

 

در بررسی مسائل یک نظام حقوقی باید به مبانی پذیرفته شده در همان نظام توجه کرد

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر علوی قزوینی با ارزشمند خواندن تلاش پژوهشی ایشان به بیان نکاتی در نقد مطالب بیان شده پرداخت.

استاد علوی در ابتدا توجه پژوهشگران را به نکته‌ای در تفسیر مواد قانونی جلب و عنوان کرد: در نظام ادله اثبات دعوا سه سیستم وجود دارد؛ سیستم ادله قانونی؛ سیستم ادله معنوی و سیستم نظام مختلط

دکتر علوی تصریح کرد: در سیستم ادله قانونی اقناع دادرس ملاک نیست و تنها به ادله قانونی بها داده می‌شود در حالیکه در سیستم دلایل آزاد یا ادله معنوی، اقناع وجدان دادرس ملاک است و قاضی می‌تواند ادله را ارزشیابی کند.

وی تأکید کرد: وقتی بخواهیم مسأله‌ای را در یک نظام حقوقی بررسی کنیم باید بر اساس مبانی پذیرفته شده در همان نظام بر آن اشکال کنیم.

 

قانونگذار قانون مدنی از نظام دلایل آزاد یا ادله معنوی تبعیت کرده

عضو هیئت علمی پردیس فارابی اظهار داشت: هر چند در فقه و قانون مجازات اسلامی در امور کیفری شهادت موضوعیت دارد؛ آنچه پیش از تغییرات قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی از مواد قانونی به دست می‌آمد این بود که قانونگذار قانون مدنی از نظام دلایل آزاد تبعیت کرده و برای ادله اثبات دعوا طریقیت قائل است نه موضوعیت، به عبارتی در سیستم قانون مدنی تأثیر و درجه اهمیت شهادت یا اقرار و غیره به عهده قاضی است.

دکتر علوی گفت: اگر با این نگاه به موضوع بنگریم دیگر تعارضی بین ماده قانونی ۱۳۱۴ و اشتراط سن بلوغ نمی‌بینیم زیرا بر این اساس بلوغ شرط لازم است ولی شرط کافی نیست؛ یعنی «صغر» مانع است ولی «بلوغ» کافی نیست و می توان سن ۱۵ سال را شرط دیگری در کنار بلوغ دانست.

استاد دانشگاه در ادامه افزود: بر فرض تحقق تعارض، یک وجه جمع این است که بلوغ را شرط لازم بدانیم و نه شرط کافی و وجه دیگر اینکه ماده ۱۳۱۴ را با توجه به استثنا ذکر شده در آن مختص پسران بدانیم و وجه سوم نیز این است که چون ماده ۱۳۱۴ قبل از انقلاب بوده و تبصره ماده ۱۲۱۰ بعد از انقلاب افزوده شده است؛ می توان این تبصره را ناسخ ماده ۱۳۱۴ دانست.

حجت الاسلام و المسلمین علوی تصریح کرد: بر فرض تحقق تعارض، قانون موخر ناسخ قانون مقدم خواهد بود.

 

حل تعارض مواد قانونی باید در داخل نظام حقوقی انجام شود

وی در پاسخ به راهکار خانم سرکشیکیان در مورد اینکه سن را ملاک قرار ندهیم و به بلوغ در هر سنی توجه کنیم گفت: حل تعارض را باید در داخل هر نظام حقوقی انجام داد؛ در حل تعارض میان مواد قانون مدنی نمی‌توان یک ماده قانونی را کنار گذاشت و با بیان یک نظر غیرمشهور فقهی تعارض را حل کرد. از سوی دیگر صرفنظر کردن از یک معیار مشخص قانونی همچون سن در مورد بلوغ و اعتبار بلوغ واقعی اختلال نظام قضایی را در تعیین و کشف بلوغ شاهد به دنبال خواهد داشت.

 

مذکر بودن در مجموعه شرایط شاهد مفروغ عنه درنظر گرفته شده است

سپس حجت الاسلام و المسلمین دکتر ملک افضلی با قدردانی از خانم سرکشیکیان و استاد علوی در تدوین و نقادی این اثر پژوهشی از زاویه‌ای دیگر به نقد این اثر پرداختند.

دکتر ملک افضلی عنوان کرد: از مجموع آیات و روایات اینطور به دست می‌آید که مذکر بودن در مجموعه شرایط شاهد مفروغ عنه درنظر گرفته شده است لذا قانونگذار نیز در مقام بیان شرایط شاهد مرد است و استثناء ذکر شده در ماده قانونی نیز ملحق به همان شرط مرد بودن است.

استاد ملک افضلی افزودند: نه تنها باید گفت ماده قانونی مربوط به مردان است؛ در موارد خاصِ مربوط به پذیرشِ شهادت زنان نیز باید آنها ۱۵ سال داشته باشند چون در فقه نیز شهادت زیر ده سال پذیرفته نیست.

 

رجوع به فتاوای مشهور در تعیین معنای دقیق ایمان پشتوانه قانونی دارد

استاد حوزه و دانشگاه در مورد شرط ایمان و عدم تصریح معنای دقیق آن ابراز داشت: طبق اصل ۱۶۷ قانون اساسی «قاضي موظف است كوشش كند حكم هر دعوا را در قوانين مدونه بيابد و اگر نيابد با استناد به منابع معتبر اسلامي يا فتاواي معتبر،‏ حكم قضيه را صادر نمايد و نمي تواند به بهانه‌ي سكوت يا نقص يا اجمال يا تعارض قوانين مدونه،‏ از رسيدگي به دعوا و صدور حكم امتناع ورزد» به این ترتیب در مورد ایمان نیازی به تصریح دقیق معنای آن نیست و قضات بر این اساس به فتاوای مشهور مراجعه خواهند نمود.

 

رعایت ساختار علمی باید در خلق  مقالات پژوهشی مورد توجه باشد

دکتر ملک افضلی سپس به بیان نکاتی کاربردی در بیان ساختار علمی مقالات پرداخت و گفت: تک موضوعی بودن، بیان فرضیه تحقیق در پاسخ به سوال اصلی و درج آن در چکیده، تبیین مفاهیم اصلی مقاله، رجوع به منابع اصلی و دقت در نقل قول‌ها، ترجمه دقیق آیان و روایات، پرهیز از نقل‌های پی‌در‌پی بدون بیان نظریات پژوهشگر، از جمله مواردی است که باید در خلق آثار پژوهشی علمی مورد توجه قرار گیرد.

در پایان سرکار خانم سرکشیکیان با تشکر از اساتید در بیان دیدگاه‌های خود در نقد این اثر پژوهشی به پاسخگویی به برخی موارد پرداخت و بیان کرد: در بررسی و تحلیل یک موضوع پژوهشگران از زوایای مختلف به آن موضوع پرداخته و راهکارهای متفاوتی را ارائه خواهند نمود.

 

به دنبال رفع تعارض فقه و حقوق در موضوع بلوغ دختران بودیم

وی افزود: تعارض مورد توجه و نظر ما در این پژوهش، وجود تعارض بین فقه و حقوق در مورد بلوغ دختران بود و بر این اساس به بیان راهکار در این باره پرداخته شده است.

سرکشیکیان با قدردانی از تبیین سیستم‌های مختلف موجود در ادله اثبات دعوا در این نشست از سوی استاد علوی، عنوان کرد: در این پژوهش از این منظر که قانون از فقه اقتباس شده است به موضوع نگریسته شده بود.

وی بیان کرد: راهکار بیان شده در مورد نسخ قانون مقدم ، تحلیل مناسبی است که در این بررسی پژوهشی می‌توان از آن بهره برد.

 

در پایان این نشست استاد یوسفی از حضور کارشناسان، اساتید، پژوهشگران و طلاب، در این کرسی ترویجی قدردانی کرد.

 

گروه خبری: 

کرسی ترویجی «بررسی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد» برگزار شد

به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) کرسی ترویجی «بررسی فقهی-حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد» در محل پژوهشگاه این معاونت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، کرسی ترویجی «بررسی فقهی-حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) صبح روز سه‌شنبه -۲۹ فروردین- در محل پژوهشگاه این معاونت برگزار شد.

این نشست با ارائه سرکار خانم «زهرا سادات سرکشیکیان» و دبیری علمی سرکار خانم «افتخار یوسفی» تشکیل شد.

حجت الاسلام و المسلمین «سید علی علوی قزوینی» از اعضای هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و  حجت الاسلام و المسلمین «محسن ملک افضلی اراکی» دانشیار و مدیر گروه موسسه الحکمه جامعه المصطفی ناقدان علمی این نشست بودند.

سرکشیکیان که موضوع بلوغ و ایمان را در شرایط شاهد از منظر فقه امامیه و حقوق موضوعه در مقاله‌ای با عنوان «بررسی فقهی-حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد» بررسی، تدوین و در فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های فقهی پردیس فارابی دانشگاه تهران چاپ نموده است به بیان راهکارهایی برای رفع تعارض‌هایی که با بررسی در این موضوع به آن دست یافته بود، پرداخت.

وی با اشاره با بیان مواد قانونی ۱۳۱۳ ، ۱۳۱۴ و ۱۲۱۰ قانون مدنی و استناد به منابع فقه امامیه، در مورد شرط بلوغ، در نظر گرفتن «بلوغ» واقعی فارغ از اینکه در چه سنی رخ می‌دهد و در مورد ایمان تصریح معنای «ایمان» را با افزودن تبصره‌ای به مواد قانونی مربوط به این موضوع به عنوان راهکار ارائه داد.

 حجت الاسلام و المسلمین علوی در نقد دیدگاه طرح شده از سوی خانم سرکشیکیان، ضمن قدردانی از تلاش درخور ایشان در بررسی این موضوع به بیان سیستم‌های مختلف در نظام ادله اثبات دعوا پرداخت و عنوان کرد: در بررسی مسائل یک نظام حقوقی باید به مبانی اساسی پذیرفته شده در آن نظام توجه داشت.

وی در ادامه اظهار داشت:بر این اساس و با توجه به اینکه در قانون مدنی از نظام دلایل معنوی تبعیت می‌شود، تعارضی در مورد بلوغ در این موارد وجود ندارد و بر فرض پذیرش تعارض و موضوعیت قائل شدن برای شهادت راهکارهایی برای جمع این مواد قانونی وجود دارد.

دکتر علوی بیان کرد: اینکه شرط «بلوغ» را «شرط لازم» در شهادت بدانیم و نه «شرط کافی» و یا اینکه ماده ۱۳۱۴ و استثناء آن را مختص پسران بدانیم و یا بیان این موضوع که ماده ۱۲۱۰ که موخر از ماده ۱۳۱۴ است، ناسخ آن است، از جمله موارد جمع بین این مواد قانونی به شمار می‌رود.

سپس حجت الاسلام و المسلمین ملک افضلی از زاویه‌ای دیگر به این موضوع پرداخته و اظهار داشت: از مجموع آیات و روایات اینطور به دست می‌آید که مذکر بودن در مجموعه شرایط شاهد مفروغ عنه درنظر گرفته شده است لذا قانونگذار نیز در مقام بیان شرایط شاهد مرد است و استثناء ذکر شده در ماده قانونی نیز ملحق به همان شرط مرد بودن است.

وی در مورد موضوع «ایمان» مراجعه به فتاوای معتبر را به استناد اصل ۱۶۷ قانون اساسی راهکاری در تعیین دقیق معنای ایمان در مواد قانونی عنوان کرد.

 همچنین دکتر ملک افضلی در بخشی از این نشست به بیان مطالبی درباره ساختار علمی مقالات پژوهشی پرداخت و نکاتی کاربردی در این باره برای طلاب پژوهشگر بیان نمود.

متن مشروح این نشست را در این صفحه مشاهده فرمایید.

 

 

گروه خبری: 

کرسی ترویجی «بررسی فقهی–حقوقی شرطیت ایمان و بلوغ در شاهد» برگزار می شود

کرسی ترویجی «بررسی فقهی–حقوقی شرطیت ایمان و بلوغ در شاهد» از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، دکتر «سیده سعیده غروی» روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی اظهار داشت: کرسی ترویجی «بررسی فقهی–حقوقی شرطیت ایمان و بلوغ در شاهد» با هدف تشویق نخبگان به ارائه نظریات پژوهشی و ایجاد امکان ارائه و نقادی علمی و منصفانه، برگزار می­‌گردد.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  خاطر نشان کرد: سرکار خانم «زهرا سرکشیکیان» ارائه دهنده بحث و حجج اسلام دکتر «سید علی علوی قزوینی» عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران در رشته حقوق خصوصی و دکتر «محسن ملک افضلی اردکانی» دانشیار جامعه المصطفی و مدیر گروه موسسه الحکمه جامعه المصطفی، ناقدان این کرسی هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه سرکار خانم «افتخار یوسفی» دبیر علمی این کرسی است، افزود: کرسی ترویجی «بررسی فقهی – حقوقی شرطیت ایمان و بلوغ در شاهد » روز سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ از ساعت  ۱۲-۱۰ ، در سالن نشست های علمی پژوهشی واقع در طبقه سوم پژوهشگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها) جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  برگزار می شود.

گروه خبری: 

۵۴ پژوهشگر برتر جامعه‌الزهرا‌(س) تجلیل شدند

آیین تجیل از پژوهشگران برتر، با حضور حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمود مدنی»، مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) و با قدردانی از ۵۴ پژوهشگر برتر این موسسه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، آیین تجلیل از پژوهشگران برتر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) روز چهارشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمود مدنی»، مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) و به همت معاونت پژوهش در سالن آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

آیین تجلیل از پژوهشگران برتر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در حاشیه برگزاری بیست و ششمین نشست از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) صورت گرفت.

سرکار خانم دکتر «سیده سعیده غروی»، معاون پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در این مراسم، به برخی از دستاوردهای پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و در ادامه کلیپی از دستاوردهای پژوهشی این مجموعه فاخر به نمایش گذاشته شد.

در این مراسم، ۵۴ پژوهشگر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با حضور حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمود مدنی»، مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها)، سرکار خانم «سیده سعیده غروی»، معاون پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها)، سرکار خانم «حجازی»، مدیر کتابخانه و سرکار خانم «طیبی» تجلیل شدند.

گروه خبری: 

«دستیار پژوهش»؛ طرحی موفق در معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا‌(س)

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه امکانات این موسسه برای پژوهش بانوان بسیار مناسب است، اظهار داشت: انتظار ما از طلاب این است که در کنار آموزش، به فعالیت‌های پژوهشی اهمیت دهند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم دکتر «سیده سعیده غروی» روز چهارشنبه در بیست و ششمین نشست از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) که در سالن آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم، حضرت مریم و حضرت آسیه (سلام‌الله‌علیهما) را الگوی همه جهانیان از جمله زنان و مردان عالم معرفی می‌کند، همچنین همسر حضرت نوح و همسر حضرت لوط به دلیل اعمال ناشایست به عنوان الگوهایی برای جهانیان معرفی شده‌اند که نشان می‌دهد زن می‌تواند به بالاترین مقام برسد و یا در بدترین حالت قرار گیرد.

 

امکانات جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) برای پژوهش بانوان قابل توجه است

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: ما حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) را به عنوان الگویی برجسته داریم که سیره و عملکرد این بانوی گرامی، قابلیت تام برای الگوگیری دارند.

وی به برخی فعالیت‌های پژوهشی جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) اشاره و تصریح کرد: امکانات جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) برای پژوهش بانوان زیاد است، از جمله فضای فیزیکی قابل توجه، کتابخانه دیجیتال، پژوهشگاه و کتابخانه ارزشمندی در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.

 

طلاب با استفاده از پژوهش، علم خود را تعمیق بخشند

خانم غروی، حضور اساتید راهنما و ناظران علمی برجسته در جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) را از دیگر برکات این مؤسسه عنوان کرد و افزود: انتظار ما از طلاب این است که در کنار آموزش، به فعالیت‌های پژوهشی و دوره‌هایی که برگزار می‌شود، اهمیت دهند و علمی که آموختند، را عملیاتی کنند.

وی، عضویت در مجمع تخصصی کتابخانه‌های ایران(مکتا) را از دیگر دستاوردهای معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) برشمرد و ادامه داد: معاونت پژوهش از طریق «مکتا» با کتابخانه‌های تخصصی قم قراردادی به امضا رسانده است که اعضای کتابخانه‌ها می‌توانند از کتب کتابخانه‌های تخصصی عضو استفاده کنند.

معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: اگر چه تربیت فرزند و خانه‌داری با ذات و سرشت زن همخوانی دارد، اما بانوان زمانی که در اجتماع حضور دارند،  باید به گونه‌ای تلاش کنند که در مقابل خداوند پاسخگو باشند، بانوان پژوهشگر نیز باید علم خود را عمیق کنند و به عمل برسانند.

خانم غروی تصریح کرد: بانوان طلبه باید علومی که آموختند را عملیاتی کنند و برای این کار، تا اثر پژوهشی و مطالعات پژوهشی نداشته باشند، نمی‌توانند بر علوم تسلط کافی داشته باشند، در حالی که اگر در عرصه پژوهش فعالیت کنند، آثار ماندگاری از آنان به یادگار می‌ماند.

 

«دستیار پژوهش»؛ طرحی موفق در معاونت پژوهش

وی، اجرای طرح «دستیار پژوهش» را از دیگر دستاوردهای موفقیت آمیز معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد و افزود: معاونت پژوهش بیش از یک سال است که طرح تربیت پژوهشگر با عنوان «طرح دستیار پژوهش» را در دستورکار خود داشته است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: در این طرح، پنج گروه پژوهشی تشکیل شدند و تا حدودی ظرفیت پژوهشی طلاب شرکت کننده در این طرح شناسایی شد.

خانم غروی عنوان کرد: این طرح برای اولین بار برگزار شد و دومین دوره آن در شهریور سال آینده آغاز می‌شود که امید است با حمایت و پشتیبانی مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) عرصه‌هایی در این حوزه گشوده و ظرفیت پژوهشی طلاب جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) شناسایی شود.

 

برگزاری کرسی‌های ترویجی در دستور کار معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها)

وی به برگزاری کارگاه‌های پژوهشی تخصصی اشاره و عنوان کرد: برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های پژوهشی، عرصه‌های تازه ای در موضوع شناسی به روی پژوهشگران می‌گشاید و پژوهشگران می‌توانند در عرصه‌های جدید قلم بزنند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با بیان این که امروز بیست ششمین نشست از سلسله نشست‌های معاونت پژوهش برگزار می‌شود، افزود: برگزاری کرسی‌های ترویجی از دیگر دستاوردهای معاونت پژوهش است که اخیرا این معاونت موفق به دریافت مجوز برگزاری کرسی‌های ترویجی شده است.

خانم غروی با بیان این که اولین کرسی ترویجی معاونت پژوهش در هفته گذشته برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری کرسی‌های ترویجی یک امتیاز پژوهشی برای جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: طلاب سطوح عالی می‌توانند آثار پژوهشی، مقالات و طرح‌های رساله‌های خود را در قالب کرسی ترویجی برگزار کنند و حکم برگزاری کرسی را از وزارتخانه دریافت کنند.

معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در پایان تصریح کرد: زمینه‌های پژوهشی مناسبی به برکت بانوی دوعالم در جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) فراهم شده است و هر کس به اندازه توفیق خود می‌تواند از این سفره پربرکت استفاده کند و وامدار این بانوی گرامی باشد.

 

 

گروه خبری: 

سیره حضرت زهرا(س) بهترین گواه در مسئولیت اجتماعی زن مسلمان است

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشتند: سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها) بهترین ادعا و گواه است که زن می‌تواند مسئولیت اجتماعی و بالاترین حضور اجتماعی را داشته باشد و در عین حال در اوج عفاف و حجاب و پاکدامنی هم باشد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر «سیدمحمود مدنی»، مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز چهارشنبه در بیست و ششمین نشست از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با موضوع «تجلی مسئولیت اجتماعی زن مسلمان در سیره فاطمی(سلام الله علیها)» که در سالن آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، عنوان کردند: انسان دارای مسئولیت اجتماعی است و این بعد یکی از ابعاد شخصیتی انسان است.

 

حضرت زهرا(سلام الله علیها) در همه مراتب و میادین مسئولیت اجتماعی، به بهترین وجه حضور اجتماعی داشتند

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزودند: مسئولیت اجتماعی دارای مراتبی است و گستره گسترده‌ای در میادین مختلف زندگی دارد و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در همه این مراتب و میادین به بهترین وجه حضور اجتماعی داشتند و مسئولیت اجتماعی خویش را به بهترین وجه نشان دادند.

ایشان گفتند: مسئله حضور اجتماعی و ایفای نقش زن در اجتماع از دیرباز مسئله ای چالش برانگیز بوده و موافقان و مخالفان فراوانی داشته است، به طوری که گاهی در قالب غیرت، گاهی در قالب تعصبات قبیله‌ای، سنت‌های اجتماعی و یا در چهره دین، شرع و شریعت و زمانی به صورت تمدنی، مدرنیته، پیشرفت و یا توسعه مورد توجه همگان قرار گرفته است و هر لحظه به رنگی در میدان اندیشه بشری ظاهر شده است.

 

چهار اندیشه و باور که درباره مسئله حضور اجتماعی زن وجود دارد

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه دادند: گاهی مسئله حضور اجتماعی زن پا از میدان اندیشه فراتر گذاشته و به میدان درگیری‌های فیزیکی کشیده شده و گاهی تا پای کشتارهای جمعی پیش رفته است.

 ایشان یادآور شدند: مجموعه اندیشه‌ها و باورهایی را که درباره مسئله حضور اجتماعی و ایفای نقش زن در اجتماع وجود دارد، به ۴ دسته می‌توان تقسیم کرد، از جمله گروه اول بر این باور هستند که حضور اجتماعی زن و مسئولیت اجتماعی او که مبنای این حضور است، ضد دین، ضد غیرت، ضد سنت‌های قومی و قبیله ای است؛ این موضوع، یکی از مهمترین مسائلی است که جای پژوهشی جدی دارد.

نویسنده کتاب «احکام مصلحتی در فقه اسلامی» افزودند: تفکر دوم درباره مسئله حضور اجتماعی و ایفای نقش زن در اجتماع این است که هر گونه قید و بندی برای حضور زن  در اجتماع غلط بوده است و این احساس مسئولیت اجتماعی او است که اقتضا می‌کند که بدون هیچ مانع و محدودیتی در همه صحنه‌ها به هر شکل ممکن حضور پیدا کند این اندیشه با ابتدایی ترین اصول فکری مخالف است، اما متأسفانه شاهد گسترش آن در بسیاری از جوامع هستیم.

ایشان ادامه دادند: در تفکر سوم، حضور اجتماعی و احساس مسئولیت اجتماعی وی، بعدی از ابعاد شخصیتی زن است و او را نمی توان بر این احساس ملامت کرد، اما قیود عفاف، حجاب، خانواده، سنت‌های قومی و حساسیت‌های منطقه ای را هم باید رعایت کرد، اما آزادی و احساس مسئولیت وی نباید قربانی ظواهر، سنت‌ها و تابوهای اجتماعی شود.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کردند: چهارمین اندیشه درباره مسئله حضور اجتماعی و ایفای نقش زن در اجتماع این است که عفاف، پاکدامنی و خانه داری از ابعاد ذاتی شخصیت زن است، همانگونه که احساس مسئولیت اجتماعی وی و به دنبال آن، حضور اجتماعی زن از ابعاد شخصیتی او است و این دو با هم تنافی و تزاحمی ندارند و در صورت تزاحم موردی باید بررسی کرد که کدام مقدم است.

 

حضرت زهرا(سلام الله علیها) به عنوان سیده نساء العالمین و اسوه شایستگان عالم است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه چهارمین اندیشه مدعای این مقاله است، عنوان کردند: بهترین دلیل این مدعا سیره فاطمی(سلام الله علیها) است؛ سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها) به عنوان سیده نساء العالمین و اسوه شایستگان که حتی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) ایشان را الگوی خود می‌خوانند و می‌فرمایند: «وَفی اِبنَةِ رَسولِ الله لِی اُسوَةٌ حَسَنَةٌ؛ دختر رسول خدا برای من اسوه است».

ایشان تصریح کردند: خداوند متعال، عصمت، طهارت و پاکی حضرت زهرا(سلام الله علیها) را در کتاب جاودان خود و در آیه شریفه «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» ترسیم کرده است و همه این موارد می‌تواند بهترین دلیل برای این مدعا باشد.

 

همه مکاتب بشری نمی توانند مدعی مسئولیت اجتماعی باشند

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به تعریف مسئولیت اجتماعی اشاره کردند و اظهار داشتند: احساس مسئولیت نسبت به محیط پیرامونی، احساس وظیفه نسبت به انسان‌ها و حیوانات و حوادثی که در جامعه می‌گذرد مسئولیت اجتماعی است.

ایشان با اشاره به تیپ شناسی انسان ها، به مبانی مسئولیت اجتماعی اشاره کردند و افزودند: اختیار، اجتماعی بودن و تکلیف از جمله مبناها در بحث مسئولیت اجتماعی هستند و تنها مکاتبی می‌توانند مسئولیت اجتماعی را مورد بحث قرار دهند که این مبانی را بپذیرند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شدند: امروز همه مکاتب بشری، بحث مسئولیت اجتماعی را مطرح می‌کنند، اما همه آنان نمی توانند این ادعا را داشته باشند، اگر مکتبی مدعی باشد که این جهان خدایی ندارد و پایانی ندارد، بنابراین مسئولیت در اینجا معنایی ندارد و اگر تکلیفی نباشد، پس مسئولیت معنایی ندارد.

 

اسلام در عرصه مبانیِ احساس مسئولیت اجتماعی حرف برای گفتن دارد

نویسنده کتاب «فرهنگ کتب حدیثی شیعه» با بیان اینکه اسلام در عرصه مبانی احساس مسئولیت اجتماعی حرف برای گفتن دارد، تصریح کردند: گستره مسئولیت اجتماعی در دو بعد فردی و اجتماعی احساس مسئولیت انسان نسبت به همسر، فرزندان، خویشان، هموطنان، هم کیشان و همه انسان‌ها و همچنین همه هستی قابل بررسی است.

ایشان با اشاره به مسئولیت اجتماعی در روایات اسلامی، بیان داشتند: پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) در روایتی می‌فرمایند: « ألا كُلُّكُم راعٍ و كُلُّكُم مَسؤولٌ عَن رَعِيَّتِه ؛ فَالأَميرُ الَّذي عَلَى النّاسِ راعٍ و هُوَ مَسؤولٌ عَن رَعِيَّتِهِ ، وَالرَّجُلُ راعٍ عَلى أَهلِ بَيتِهِ و هُوَ مَسؤولٌ عَنهُم ، وَ المرأةُ راعِيةٌ عَلى بَيتِ بَعلِها و وُلدِهِ و هِيَ مَسؤولَةٌ عَنهُم ، وَ العَبدُ راعٍ عَلى مالِ سَيِّدِهِ و هُو مَسؤولٌ عَنهُ ، ألا فَكُلُّكُم راعٍ و كُلُّكُم مَسؤولٌ عَن رَعِيَّتِهِ؛ بدانيد كه همه شما مسئوليد و همه شما نسبت به زيردستانش بازخواست مى شويد . فرمانرواى مردم، مسئول مردم است و نسبت به زيردستانش بازخواست مى شود؛ مرد، سرپرست خانواده است و نسبت به آنان بازخواست مى شود؛ زن، مسئول خانه شوهر و فرزندان اوست و در برابر آنان بازخواست مى شود؛ برده مسئول مال مالك خود است و در برابر آن مسئول است، پس بدانيد كه همه شما مسئوليد و در برابر زيردستان خود بازخواست مى شويد».

 

سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها) بهترین ادعا در مسئولیت اجتماعی زن مسلمان است

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه با بیان اینکه مسئولیت‌های اجتماعی در زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در چند بعد قابل بررسی است، اظهار داشتند: حضور اجتماعی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در خانواده و همچنین در مسئله فتنه پس از پیامبرگرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) از جمله مسئولیت‌های اجتماعی آن حضرت در زندگی است.

ایشان تصریح کردند: حضرت زهرا(سلام الله علیها) در عرصه حضور اجتماعی در بلندترین قامت به میدان تاریخ آمدند و این به معنای احساس مسئولیت اجتماعی یک زن مسلمان است؛ سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها) بهترین ادعا و گواه است که زن می‌تواند ادعای مسئولیت اجتماعی داشته باشد و به دنبال این احساس بالاترین حضور را داشته باشد و در عین حال در اوج عفاف و حجاب و پاکدامنی هم باشد.

 

گروه خبری: 

رویکرد جامعه‌الزهرا(س) در عرصه پژوهش، افزایش مهارت پژوهشگران است

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه رویکرد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در عرصه پژوهش، افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های پژوهشگران است، عنوان کردند: طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مسئله پژوهش را جدی بگیرند، در بحث نظارت هم جدی باشند و یکدیگر را نقد کنند تا آثار و محصولات ارزشمندی به جامعه عرضه شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، بیست و ششمین نشست از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با موضوع «تجلی مسئولیت اجتماعی زن مسلمان در سیره فاطمی(سلام الله علیها)» و با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر «سیدمحمود مدنی»، مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  در سالن آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

 

فارغ التحصیل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  باید دارای یک تخصص باشد

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به موضوع پژوهش در این مجموعه اشاره کردند و اظهار داشتند: مجموعه فاخر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  با قلم مبارک امام خمینی (ره) و با تلاش‌ها و فعالیت‌های علما و مسئولین شکل گرفت.

ایشان ضمن تقدیر از زحمات مدیران و مسئولین جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از زمان آغاز تأسیس تا کنون، تصریح کردند: آنچه که امروز مورد نظرما است، این است که ما ضمن استمرار مسیر آموزشی سابق، در چند بخش به صورت جدی‌تر فعالیت داشته باشیم و حلقه‌های تکمیلی آموزش‌های متعارف را تکمیل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تأکید کردند: آرزوی ما این است که هر طلبه ای که وارد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  می‌شود، در زمان فارغ التحصیلی دارای یک تخصص باشد؛ یعنی یا پژوهشگری توانمند در عرصه پژوهش باشد، یا مبلغی توانا که در عرصه تبلیغ سنتی و نوین فعالیت کند.

ایشان افزودند: فارغ التحصیل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یا باید مشاوری پرتوان باشد که بتواند به صورت تخصصی، گره‌های روانی و عقده‌های درونی را بگشاید و راهکارهای مناسب ارائه دهد و یا استاد برجسته‌ای که در عرصه تدریس فعالیت داشته باشد.

 

پژوهشگران جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  به کار متوسط قانع نشوند

ایشان یادآور شدند: گام‌های اول باید کوچک باشد تا به گام‌های بلند برسیم و اگر موفقیت ما در این عرصه‌ها محقق شود، بسیاری از نگرانی‌هایی که در ذهن فارغ التحصیلان وجود دارد، برطرف می‌شود، همچنین به بسیاری از نیازهای جامعه پاسخ داده می‌شود.

ایشان با بیان اینکه در بحث بودجه گذاری و بحث نظارتی در عرصه پژوهش جدی خواهیم بود، گفتند: تقاضای ما این است که همه افرادی که در عرصه پژوهش فعالیت می‌کنند، به کار متوسط قانع نباشند و تمام تلاش خود را برای ارائه آثار فاخر ارائه دهند.

 

رویکرد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در عرصه پژوهش، افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های پژوهشگران است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه رویکرد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در عرصه پژوهش، افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های پژوهشگران است، عنوان کردند: طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  مسئله پژوهش را جدی بگیرند، در بحث نظارت هم جدی باشند و یکدیگر را نقد کنند تا آثار و محصولات ارزشمندی به جامعه عرضه شود.

ایشان اظهار امیدواری کردند که آثار فاخر و ارزشمندی از جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  به کتاب سال حوزه و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ارائه شود و تصریح کردند: کتاب‌های فاخر مورد توجه همه افراد در دنیا قرار می‌گیرد، بنابراین آثار باید به گونه ای باشد که قابلیت ترجمه به زبان‌های دیگر هم داشته باشد و این مسئله شدنی است.

 

پژوهشگران جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با قلم توانای خود در عرصه مطبوعات بدرخشند

نویسنده کتاب «فرهنگ کتب حدیثی شیعه» به فعالیت‌های پژوهشی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره کردند و اظهار داشتند: دوره‌هایی که در عرصه پژوهش برگزار می‌شود، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر هستند، اما افق ما را محقق نمی‌کنند و ما درصدد هستیم که حجم فشرده و گسترده تری در عرصه پژوهش داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تأکید کردند: پژوهشگران جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  باید با قلم توانای خود در عرصه مطبوعات جمهوری اسلامی ایران بدرخشند و عرصه را بر مطبوعات زرد تنگ کنند.

ایشان با تقدیر از فعالیت‌های پژوهشی گذشته و تجلیل از فعالیت‌های عرصه پژوهش در زمان حال، بیان داشتند: ما نباید به آنچه که در حال حاضر وجود دارد، اکتفا کنیم، بلکه توقع ما باید از خودمان زیاد باشد

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به موضوع نشست علمی پژوهشی با عنوان «تجلی مسئولیت اجتماعی زن مسلمان در سیره فاطمی(سلام الله علیها)» پرداختند.

 

 

گروه خبری: 

نشست «تجلی مسئولیت اجتماعی زن مسلمان در سیره فاطمی سلام الله علیها» برگزار می شود

معاون پژوهش جامعه الزهرا(سلام الله علیها) از برگزاری نشست «تجلی مسئولیت اجتماعی زن مسلمان در سیره فاطمی سلام الله علیها» خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم دکتر «سیده‌سعیده غروی» روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی، با اعلام این خبر، عنوان کرد: بیست و ششمین نشست علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با عنوان «تجلی مسئولیت اجتماعی زن مسلمان در سیره فاطمی سلام الله علیها» برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست تبیین جایگاه و الگو بودن شخصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بعد اجتماعی است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا(سلام الله علیها) تجلیل و حمایت از آثار طلاب و پژوهشگران را از دیگر اهداف این نشست برشمرد و تصریح کرد: این نشست با حضور مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها)، جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود مدنی، برگزار خواهد شد.

غروی یادآور شد: این نشست روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه، ساعت ۸:۴۵ تا ۱۱ در سالن آمفی تئاتر طبقه همکف ساختمان شهید بهشتی(ره) در آموزشگاه امام رضا(علیه السلام)، برگزار می‌شود.

 

گروه خبری: 

مجمع سالانه انجمن‌های علمی-پژوهشی جامعه الزهرا(س) برگزار می شود

معاون پژوهش جامعه الزهرا(سلام الله علیها)، از برگزاری مجمع سالانه انجمن‌های علمی-پژوهشی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سرکار خانم دکتر «سیده سعیده غروی» روز شنبه در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی، از برگزاری مجمع سالانه انجمن‌های علمی-پژوهشی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) خبر داد.

وی اظهار داشت: برگزاری این مجمع از جمله اقداماتی است که در اداره کل پشتیبانی پژوهش جامعه الزهرا(سلام الله علیها) برنامه ریزی شده است.

خانم غروی افزود: هدف از برگزاری این مجمع، ارائه گزارش سالانه و بیان برنامه‌های آتی انجمن هاست.

معاون پژوهش جامعه الزهرا(سلام الله علیها)، قدردانی و تجلیل از دبیران و اعضای فعال هر یک از انجمن ها را از دیگر برنامه‌های این مجمع برشمرد و یادآور شد: این برنامه در روز یکشنبه ۲۲ اسفندماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن نشست‌های علمی-پژوهشی، طبقه سوم ساختمان پژوهشگاه برگزار خواهد شد.

 

گروه خبری: 

صفحه‌ها