فرم جستجو

عمومی

خبرهای عمومی

دوره معرفت‌افزایی «برگی از طوبی» برگزار می‌شود

دبیر انجمن علمی‌فرهنگی جامعه‌الزهراء(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری دوره معرفت‌افزایی «برگی از طوبی» در ترم تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌‌الملل، سرکار خانم «معصومه ظهیری» روز شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار روابط عمومی با اشاره به اینکه دوره معرفت‌افزایی «برگی از طوبی» به همت کانون «مکارم‌الاخلاق» انجمن علمی‌فرهنگی و با هدف تربیتی شرح و بررسی «دعای اول صحیفه سجادیه» برگزار می‌شود، گفت: تمسک به ادعیه زاکیه اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) به عنوان گنجینه ارزشمند و گرانبهای معارف و نیز راهبرد و راهکاری تربیتی، باید در اولویت برنامه‌های تربیتی جوامع اسلامی به ویژه طلاب علوم دینی قرار گیرد.   

دبیر انجمن علمی‌‌فرهنگی تصریح کرد: صحیفه پرنور سجادیه که به عنوان میراث آسمانی حضرت زین‌العابدین(علیه‌السلام) در اختیار امت مسلمان قرار گرفته، کتابی هزاران برگ از مولفه‌ها و برنامه‌های عمل‌ساز اخلاقی و تربیتی است.  

ظهیری یادآور شد: دوره معرفت‌افزایی «برگی از طوبی» با هدف تربیتی شرح و تفسیر دعای اول صحیفه سجادیه و با حضور استاد ارجمند، سرکار خانم لباف (دامت‌برکاته) برگزار می‌شود.  

وی افزود: این دوره معرفت‌افزایی، روزهای پنجشنبه، به مدت ۶ جلسه و از تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد که علاقه مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر تا چهارشنبه، ۲۷ بهمن، به دفتر انجمن علمی‌فرهنگی واقع در انتهای طبقه همکف شهید قدوسی (رحمةالله‌علیه) مراجعه فرمایند.

 

گروه خبری: 

زنگ انقلاب در مجتمع تربیتی هدی طنین‌انداز شد

زنگ انقلاب توسط «حجت الاسلام و المسلمین مدنی» ساعت ۹:۳۳ دقیقه همزمان با ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی در مجتمع آموزشی تربیتی هدی وابسته به جامعه الزهرا(سلام الله علیها) نواخته شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، این مراسم روز سه شنبه همزمان با آغاز ایام الله دهه مبارک فجر با حضور معاونان، مدیران و اعضای شورای جامعه الزهرا(سلام الله علیها)، مدیران اداره آموزش و پرورش استان قم و مسئولان بسیج دانش آموزی اداره آموزش و پرورش قم، به میزبانی مدیران و دانش آموزان مدارس مجتمع آموزشی تربیتی هدی برگزار شد.

 

لزوم تربیت نسل جدید در مسیر حفاظت از آرمان‌های انقلاب اسلامی

در این مراسم که ساعت ۹ صبح در دبیرستان معارف اسلامی هدی برگزار شد، پس از قرائت آیاتی چند از سوره فجر توسط دانش آموزان دبستان هدی و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، «علیرضا کبیری»، مدیر مجتمع آموزشی تربیتی هدی به سخنرانی پرداخت.

مدیر مجتمع آموزشی تربیتی هدی، باور به خدا، باور به مردم و باور به خود را از جمله باورهای امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: امام خمینی (ره) با این سه باور پا به صحنه مبارزه با قدرت استبداد داخلی و استکبار جهانی گذاشتند و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

وی به افتخاراتی که ملت ایران به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی کسب کردند اشاره کرده، بر لزوم تربیت نسل جدید در مسیر حفاظت از آرمان‌های انقلاب اسلامی تأکید کرد.

کبیری در پایان به برنامه‌های مجتمع آموزشی تربیتی در ایام مبارک دهه فجر اشاره کرد.

در ادامه، گروه سرود پیش دبستانی هدی با لباس‌های اقوام ایرانی به اجرای سرودی به مناسبت دهه فجر پرداختند و پس از آن، زنگ انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمود مدنی»، مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) رأس ساعت ۹:۳۳ دقیقه که همزمان با ورود امام خمینی (ره) به کشور بود، به صدا درآمد و در فضای مراسم طنین انداز شد.

 

پیروزی‌های آینده ما در گروی ایمان به خداوند است

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مدنی، در این مراسم به بیان خاطراتی از دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس پرداختند و تصریح کردند: روحیه فداکاری، ایثارگری و شهادت جز در پرتوی ایمان و توکل به خداوند حاصل نمی‌شود و رمز اساسی پیروزی انقلاب اسلامی، روحیه فداکاری و ایثارگری‌های ملت ایران و توکل به خداوند بود.

ایشان با بیان اینکه پیروزی‌های آینده ما در گروی ایمان به خداوند است، گفت: ایمان به خدا، فردای انقلاب و فردای تاریخ نسل جوان را بیمه خواهد کرد و اگر ایمان به خدا را از دست دهیم، شکست خواهیم خورد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان و نسل جدید با انقلاب اسلامی آشنا شوند، تصریح کردند: انقلاب اسلامی ما با انقلاب‌های دیگر متفاوت است و نسل جدید باید مسیر مقدس انقلاب اسلامی را بشناسند و ریشه‌ها، زمینه‌ها و حقیقت انقلاب اسلامی و وظیفه خود را در این مسیر بدانند.

در پایان مراسم، دانش آموزان مجتمع آموزشی تربیتی هدی سرود «خمینی ای امام» را به یاد روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ همخوانی کردند.

گفتنی است، مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به همراه معاونان و مدیران جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، مدیران و معاونان اداره آموزش و پرورش و مدیران و معاونان مجتمع آموزشی تربیتی هدی پس از مراسم جشن انقلاب از نمایشگاه دهه فجر این مجتمع بازدید کردند.

 

 

گروه خبری: 

مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی): شهید حججی، نمونه‌ای از رویشِ نسلِ جوانِ مؤمن

رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) فرمودند: شهید حُجَجی را خدای متعال مثل یک حجّتی امروز در مقابل چشم همه گرفت امّا زیادند کسانی که این احساس، این انگیزه، این ایمان در آنها وجود دارد. این رویشهای جدید انقلابی و اسلامی را نباید دستِ‌کم گرفت، اینها خیلی باارزشند، قدرشان را باید دانست.

بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره شهید محسن حججی، شهید مدافع حرم:

امروز جوانهای ما در معرض تبلیغات مضر هستند؛ این را ما قبول داریم؛ این واقعیّتی است. از روزنه‌های مختلف صدا می‌آید، صداهای گمراه‌کننده به گوش می‌رسد، و این جوان [که] در این وسط میدان، مُحاطِ به این صداها و به این تصویرهای فریبنده و اغواگر است؛ احتیاج دارد به اینکه یک شاخصی به او نشان داده بشود. این شاخص را جمهوری اسلامی و نظام اسلامی میتواند نشان بدهد؛ ... این را باید توجّه کرد که وقتی ما از امکان انحراف نسل جوان میگوییم، از ظرفیّت و امکان هدایت و رویشِ نسلِ جوانِ مؤمن هم بگوییم؛ امروز در نظام ما این‌جوری است.

شما ببینید؛ همین شهید عزیزی که اخیراً به شهادت رسید ــ شهید حُجَجی ــ او یک جوان از همین جوانهای امروز است، او هم یک جوانی است در سنّ ۲۵ سالگی؛ یعنی همین اینترنت و همین کانالهای اجتماعی و همین روزنه‌های اغواگر صوتی و تصویری و همه‌جوری، این جوان را هم احاطه کرده، مثل هزاران جوان دیگری که احاطه کرده، امّا او این‌جوری از آب درمی‌آید.

البتّه شهید حُجَجی را خدای متعال مثل یک حجّتی امروز در مقابل چشم همه گرفت امّا زیادند کسانی که این احساس، این انگیزه، این ایمان در آنها وجود دارد. این رویشهای جدید انقلابی و اسلامی را نباید دستِ‌کم گرفت، اینها خیلی باارزشند، قدرشان را باید دانست.

به بنده نامه‌هایی نوشته میشود از طریق [واحد] ارتباط مردمی، برای حضور در جبهه‌های جنگ؛ جبهه‌ی جنگ در کجا؟ در سوریه، در حلب! همین‌طور مدام نامه مینویسند، التماس میکنند. بعضی‌ها خودشان التماس میکنند، بعضی‌ها والدینشان التماس میکنند که «جوان ما خیلی بی‌تابی میکند، فلان میکند، شما اینها را بفرستید مثلاً [بروند]». اینها پدیده‌های باورنکردنی است؛ یعنی اگر واقعاً اینها را نقل میکردند برای ما از یک زمان دیگر و خودمان ندیده بودیم، به‌آسانی حاضر نبودیم باور کنیم اینها را؛ امّا در زمان ما دارد اتّفاق می‌افتد.

این چه عاملی است که این جوان را وادار میکند که عشق به جهاد و عشق به دفاع از ارزشها، او را از زن و زندگی و خانواده و بچّه و پدر و مادر و راحتی و شغل و همگی بِکَند و بفرستد به هزارها کیلومتر آن‌طرف‌تر و خارج از مرزهای کشور برای مبارزه‌ی با دشمن؟ اینها را نباید ندیده گرفت.

حالا چون اسم مفاخر فرهنگی را آوردند، آقایان و وزیر محترم ارشاد هم اینجا حضور دارند، [لازم است] سفارش بکنم، آقایانی که دستی در کار ارشاد و مسائل فرهنگی و مانند اینها دارند به این نکته توجّه کنند که امروز مهم‌ترین وظیفه‌ی ما تقویت این روحیّه در جوانها و در نسل جوان است. ما اگر طرف‌دار اخلاقیم، باید همین روحیّه‌ی انقلابی را در اینها تقویت کنیم. اخلاق را هم به برکت روحیّه‌ی دینی و انقلابی میشود در جوانها تأمین کرد؛ اخلاقِ بدون دین، اخلاقِ بدون تقوا، اخلاقِ بدون روحیّه‌ی انقلابی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، نه پدید می‌آید و نه منعقد میشود، اگر هم منعقد بشود عمقی ندارد.

ما باید امروز تلاشمان را مصروف تربیت دینی و تربیت انقلابی جوانها بکنیم و این جریان عظیم نیروی انقلاب را هم که در بین جوانها خوشبختانه هست، تقویت بکنیم؛ بهشان امید بدهیم، بهشان پشتیبانی بدهیم و تقویت بکنیم این جریان را. این‌جور نباشد که جریان انقلابی تضعیف بشود، جریان مقابل آنها تقویت بشود؛ این نباید اتّفاق بیفتد؛ نه در محیط دانشگاه، نه در محیط تبلیغات دینی، نه در محیط فرهنگی و امثال اینها.

 

جهت مشاهده بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره شهید حججی در سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) این پیوند را فعال کنید.
گروه خبری: 

محفل عزای شهادت حضرت امام جواد(ع) برگزار شد

محفل عزای شهادت حضرت امام جواد(ع) با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، محفل عزای شهادت حضرت امام جواد(علیه‌السلام) صبح روز سه شنبه در سالروز شهادت آن حضرت با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «محمدرضا قائمی مقدم»، استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) به عنوان خطیب و سخنران مراسم به ویژگی‌های شخصیتی امام جواد(علیه‌السلام) از جمله جود، کرم و احسان آن حضرت اشاره کرد و اظهار داشت: امام رضا(علیه‌السلام) فرزند خویش را مولودی پرخیر و برکت نامیدند و فرمودند: «هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ؛ این مولودی است که با برکت‌تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است».

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: همه مردم انتظار داشتند که بعد از امام رضا(علیه‌السلام)، نظام شعیه از هم بپاشد و وضعیت شیعه رو به نابودی رود، اما با تولد آن حضرت، فرایند امامت تداوم یافت و همین مسئله دلیل پرخیرو برکت بودن تولد امام جواد(علیه‌السلام) است.

حجت الاسلام و المسلمین قائمی مقدم با بیان اینکه فضل و جود امام جواد(علیه‌السلام) نسبت به مردم در تاریخ ثبت و ضبط شده است، گفت: یکی از مصادیق جود و احسان این است که اگر می‌توانید مشکل مردم را راحت تر حل کنید؛ افراد جامعه از جمله مسئولان و کارکنان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌توانند به نحوی راحت تر به مراجعه کنندگان پاسخ دهند.

وی به احادیثی از امام جواد(علیه‌السلام) اشاره کرد و در ادامه تصریح کرد: انجام کار خیر باعث ایجاد مودت، محبت و محبوبیت اجتماعی در جامعه می‌شود؛ مکتوب ماندن اسرار، حسن و نعمتی است که شامل انسان‌ها شده است؛ اما گاهی خداوند متعال برخی از خوبی‌های انسان را در برابر دیگران جلوه گری می‌کند تا محبت بین مردم بیشتر شود.

همچنین در این مراسم، «حاج عباس حیدرزاده»، مداح اهل بیت(علیهم‌السلام) به مرثیه‌سرایی پرداخت و در پایان، شرکت کنندگان میهمان سفره کریمانه حضرت امام جواد(علیه‌السلام) بودند.

 

گروه خبری: 

امام جواد(ع) مولودی پرخیر و برکت برای شیعیان بودند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه امام جواد(علیه‌السلام) مولودی پرخیر و برکت برای شیعیان بودند، تصریح کرد: مردم تصور می‌کردند که بعد از امام رضا(علیه‌السلام)، نظام شعیه از هم می‌پاشد و وضعیت شیعه رو به نابودی می‌رود، اما با تولد آن حضرت، فرایند امامت تداوم یافت.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، حجت الاسلام و المسلمین «محمدرضا قائمی مقدم» روز سه شنبه در محفل عزای شهادت حضرت امام جواد(علیه‌السلام) که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: امام جواد(علیه‌السلام) اولین امامی است که در کودکی به امامت رسیدند و تنها فرزند امام رضا(علیه‌السلام) هستند.

 

امام جواد(علیه‌السلام) مولودی پرخیر و برکت برای شیعیان بودند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: زمانی که امام جواد(علیه‌السلام) متولد شدند، امام رضا(علیه‌السلام) ایشان را مولودی پرخیر و برکت نامیدند و فرمودند: «هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ؛ این مولودی است که با برکت‌تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است».

حجت الاسلام و المسلمین قائمی مقدم افزود: برکت، جود و سخاوت امام جواد(علیه‌السلام) از همان زمان کودکی برای شیعیان روشن شد؛ همه تصور می‌کردند که بعد از امام رضا(علیه‌السلام)، نظام شعیه از هم می‌پاشد و وضعیت شیعه رو به نابودی می‌رود، اما با تولد آن حضرت، فرایند امامت تداوم یافت.

 

فضل و جود امام جواد(علیه‌السلام) نسبت به مردم در تاریخ ثبت و ضبط شده است

وی یادآور شد: کریم بودن، جواد بودن، سخاوتمند بودن و خیر رساندن به مردم از جمله صفات و القاب امام جواد(علیه‌السلام) است و فضل و جود امام جواد(علیه‌السلام) نسبت به مردم جامعه در تاریخ ثبت و ضبط شده است.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: در روایات آمده است که جماعتی از مردم به حج رفته بودند و عده ای از دزدان به آنان هجوم برده و هرچه داشتند، بردند؛ یکی از افراد مالباخته به خدمت امام جواد(علیه‌السلام) مشرف شد و جریان را برای حضرت تعریف کرد؛ امام جواد(علیه‌السلام) محموله ای از مواد مختلف شامل لباس و سایر نیازمندی‌ها و پول به ایشان عطا کردند تا میان جماعت تقسیم کند که بنا به گفته آن فرد، این محموله به همان اندازه ای بود که دزدان از این جماعت بردند.

حجت الاسلام و المسلمین قائمی مقدم به جود و کرم امام جواد(علیه‌السلام) نسبت به حیوانات اشاره کرد و افزود: احسان و جود و کرم امام جواد(علیه‌السلام) انواع و اقسام گوناگون دارد؛ گاهی دادن وسایل مورد نیاز زندگی، گاهی دادن پول و گاهی نوشتن نامه بود.

 

با امور معنوی هم می‌توان از کار مردم گره گشود/یکی از مسیرهای جود و کرم، کمک به خلق خداوند است

وی با بیان اینکه با امور معنوی هم می‌توان از کار مردم گره گشود، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های امام جواد(علیه‌السلام) این بود که با مردم همراهی می‌کردند؛ در روایات آمده است که امام جواد(علیه‌السلام) برای گره گشایی و رفع مشکلات مردم نامه می‌نوشتند و یا برای افرادی که به مصیبتی دچار می‌شدند، پیام تسلیت می‌دادند.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه یکی از مسیرهای جود و کرم، کمک به خلق خداوند است، عنوان کرد: یکی از مصادیق جود و احسان این است که اگر می‌توانید مشکل مردم را راحت تر حل کنید؛ افراد جامعه از جمله مسئولان و کارکنان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌توانند به نحوی راحت تر به مراجعه کنندگان پاسخ دهند.

 

حرص به علم‌آموزی از نشانه‌های مومن است

حجت الاسلام و المسلمین قائمی مقدم در ادامه به ویژگی‌های شخصیتی حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) اشاره کرد که به محضر امامانی چون امام رضا(علیه‌السلام)، امام جواد(علیه‌السلام) و امام هادی(علیه‌السلام) رسیده بود و افزود: یکی از ویژگی‌های انسان این است که نسبت به علم حریص باشد؛ حریص بودن نسبت به مال و جان و مقام مذموم است، اما حرص به علم آموزی از نشانه‌های مومن است که این ویژگی در رفتار حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) نمود داشت؛ به طوریکه ایشان در حدیثی مفصل از امام جواد(علیه‌السلام) درخواست می‌کنند تا سخنانی از امامان گذشته برای ایشان نقل کنند.

وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم حسنی در این روایت، ۱۴ بار از امام جواد(علیه‌السلام) درخواست می‌کنند تا آن حضرت سخنانی از اهل بیت(علیهم‌السلام) روایت کنند و آن حضرت سخنان ارزشمندی بیان می‌کنند که در کتاب «عیون اخبار الرضا» و «الأمالی» شیخ صدوق آمده است.

 

انجام کار خیر باعث ایجاد محبوبیت اجتماعی در جامعه می‌شود

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به احادیثی از امام جواد(علیه‌السلام) اشاره کرد و اظهار داشت: امام جواد(علیه‌السلام) در بخشی از این حدیث به نقل از امام علی(علیه‌السلام) و پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «انکم لن تسعوا الناس باموالکم فسعوهم باخلاقکم؛ شما هرگز نمی‌توانید با مال خود، مردم را راضی و خشنود نگهدارید، پس تلاش کنید که به وسیله اخلاق نیک و برخورد خوب مردم را از خود خرسند نمایید».

حجت الاسلام و المسلمین قائمی مقدم با بیان اینکه انجام کار خیر باعث ایجاد مودت، محبت و محبوبیت اجتماعی در جامعه می‌شود، تصریح کرد: مکتوب ماندن اسرار، حسن و نعمتی است که شامل انسان‌ها شده است؛ اما گاهی خداوند متعال برخی از خوبی‌های انسان را در برابر دیگران جلوه گری می‌کند تا محبت بین مردم بیشتر شود.

وی بیان داشت: امام جواد(علیه‌السلام) در بخشی دیگر از توصیه‌های خود به حضرت عبدالعظیم حسنی به نقل از امام علی(علیه‌السلام) می‌فرماید: «بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ؛بدترين توشه براى آخرت ستم بر بندگان (خدا) است» که امید است برای کمک به بندگان خدا از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.

گروه خبری: 

تقویت روحیه‌ انقلابی و جهادی مهم‌ترین وظیفه‌ مسئولان فرهنگی

رهبر معظم انقلاب اسلامی تقویت روحیه‌ انقلابی و جهادی را مهم‌ترین وظیفه‌ مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی دانستند و تلاش جوانان برای حضور در جبهه مبارزه با دشمنان را از رویش‌های انقلاب معرفی کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل جامعه الزهرا(سلام الله علیها)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز (دوشنبه) در دیدار جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی از استان‌های یزد و همدان با تأکید بر لزوم تقویت روحیه‌ی انقلابی در نسل جوان، شهید حججی را نمونه‌ای درخشان از رویش‌های انقلاب خواندند و خاطرنشان کردند: مسئولان فرهنگی موظفند روحیه و جریان انقلابی را در محیط‌های مختلف تقویت و از آن پشتیبانی کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به بسترهای فراوانی که در دنیای امروز در جهت گمراه کردن نسل جوان ایجاد شده است، افزودند: در مقابل این تبلیغات مضرّ و صداهای گمراه‌کننده، ظرفیت‌های بزرگی در جهت هدایت و رویش جوانان وجود دارد.

رهبر انقلاب اسلامی، شهید حججی را نمونه‌ای درخشان از رویش‌های اسلامی و انقلابی خواندند و گفتند: شهید حججیِ عزیز در دنیایی که روزنه‌های اغواگر صوتی و تصویری فراوانی وجود دارد، چنین درخشید و خداوند او را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد.

ایشان با اشاره به درخواست‌های فراوان جوانان برای حضور در جبهه‌های مبارزه با دشمن، افزودند: امروز بسیاری از جوانان با انگیزه‌ی بالا و ایمان باورنکردنی، به‌دنبال آنند که از زندگی، خانواده و راحتی خود بگذرند و با عشق به جهاد و دفاع از ارزش‌ها با دشمن مبارزه کنند که باید قدر این رویش‌های جدید و ارزشمند را دانست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تقویت روحیه‌ی انقلابی و جهادی را مهم‌ترین وظیفه‌ی مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی خواندند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: باید همه‌ی تلاش خود را مصروف تربیت دینی و انقلابی جوانان کنید و بدانید اخلاق نیز همراه با تقویت روحیه‌ی انقلابی و دینی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، ایجاد و ماندگار می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مسئولان باید جریان عظیم نیروی انقلاب را که خوشبختانه در بین جوانان جریان دارد، تقویت کنند و به‌گونه‌ای عمل نکنند که جریان انقلابی، تضعیف و جریانِ مقابل آن در محیط‌های فرهنگی، دانشگاهی و تبلیغات دینی تقویت شود.

گروه خبری: 
کلیدواژه ها: 

محفل عزای شهادت حضرت امام جواد(ع) برگزار می‌شود

محفل عزای شهادت حضرت امام جواد(ع) در سالروز شهادت آن حضرت در جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، محفل عزای شهادت حضرت امام جواد(علیه‌السلام) در سالروز شهادت آن حضرت با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «محمدرضا قائمی مقدم»، استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) سخنران این مراسم هستند؛ همچنین در این مراسم، «حاج عباس حیدرزاده»، به مرثیه‌سرایی می‌پردازد.

محفل عزای شهادت امام جواد(علیه‌السلام) روز سه شنبه(۳۱ مردادماه) ساعت ۷ صبح در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

 

گروه خبری: 

دبیر هیات امنای جامعه الزهرا(س): هدف از طلبگی شکل گیری نظام ارزشی صحیح در فرد است

حجت الاسلام والمسلمین زینتی هدف از طلبگی را تغییر در وجود خود فرد، تغییر در منش، رفتار و عقاید و شکل گیری نظام ارزشی با شاخصه های ارزشی صحیح دانست.

حجت الاسلام والمسلمین "علی زینتی"، با بیان این که متأسفانه هویت طلبگی برخی اوقات تحت الشعاع انگیزه های غیرواقعی است، اظهار داشت: همین مسأله باعث می شود که در رفتار برخی طلاب شاخصه های طلبگی کمرنگ شود و دلیل این مسأله عدم شناخت درست از حوزه و طلبگی در آن است.

دبیر هیات امنای جامعه الزهرا(سلام الله علیها) با تأکید بر این که هیچ گاه نباید حوزه و دانشگاه با یکدیگر سنجیده شود، عنوان کرد: این که فردی گمان کند با همان روحیه دبیرستان یا دانشگاه می تواند در حوزه پیشرفت کند خطای بزرگی است؛ وقتی طلبه ابتدای ورود حوزه بگوید من بعد از پایان تحصیلات چه کاره می خواهم بشوم یا در حوزه چه امکاناتی به من می دهند، از هویت اصلی خودش دور شده است.

وی تأکید کرد: در حوزه «چه کاره شدن» مطرح نیست بلکه «چه شدن» مطرح است، چراکه طلبگی ساخته شدن نفس فرد است، بنابراین یکی از علل اصلی که گاهی در حوزه هویت شخص شکل نمی گیرد عدم شناخت و معرفت صحیح از حوزه و طلبگی است.

حجت الاسلام والمسلمین زینتی با بیان این که طلبه باید بداند نهایت درس خواندن در حوزه گرفتن مدرک نیست، خاطرنشان کرد: نهایت طلبگی تغییر در وجود خود فرد، تغییر در منش، رفتار و عقاید و شکل گیری نظام ارزشی با شاخصه های ارزشی صحیح است و از این رو دنباله جویی پست و مقام با طلبگی در تضاد قرار می گیرد.

وی با اشاره به یکی دیگر از عللی که باعث می شود هویت طلبه ناشناخته بماند، یادآور شد: گاهی ساز و کارها، رویه ها و فرایند تعامل با طلبه به گونه ای است که نمی گذارد طلبه شخصیت اصلی خودش را بشناسد؛ وقتی مدیر مدرسه به جای اینکه به دنبال خودسازی طلاب خود باشد فقط از طلبه انتظار نمره خوب داشته باشد نمی توانیم توقع داشته باشیم که هویت طلبگی شکل بگیرد.

استاد حوزه علمیه افزود: تعامل اساتید با طلاب، متون درسی، شیوه تدریس، مقررات و نظام آموزشی همه و همه در شکل دهی مناسب به شخصیت طلبه مؤثر است، بنابراین حوزه می تواند فضایی را فراهم کند که طلبه خودش را در آیینه استاد ببیند و رشد کند.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو با اشاره به عوارض جدا شدن طلاب از هویت طلبگی خاطرنشان کرد: اگر حوزه کاری نکند که طلبه شخصیت خود را بشناسد، اگر مدیران مدارس کاری نکنند که طلبه آینده علمی و اخلاقی خود را درک کند و اگر خود طلبه نکوشد تا پشت سر بزرگان دین حرکت کند، این طلبه نه هویت طلبگی را پیدا می کند و نه شخصیت علمی غیرطلبگی را، بنابراین جدا شدن از هویت هم مؤلفه های یک طلبه و هم مؤلفه های یک دانشجوی عادی را نیز از این فرد می گیرد.

منبع: خبرگزاری رسا

گروه خبری: 

۴ شهریورماه؛ آغاز ثبت نام دبیرستان بزرگسالان علوم و معارف اسلامی هدی

مدیر مجتمع آموزشی تربیتی هدی، زمان ثبت‌نام دبیرستان نوبت دوم(بزرگسالان) دولتی علوم و معارف اسلامی هدی را ۴ تا ۲۳ شهریورماه اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، «علیرضا کبیری» روز شنبه در گفتگو با واحد خبر، اظهارداشت: جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) نخستين سازمان و نهاد در كشور است كه از سوی شورای عالی آموزش و پرورش، اجازه‌ی فعال‌سازی دبيرستان نوبت دوم در رشته‌ی علوم ومعارف اسلامی را دريافت کرده است.

مدیر مجتمع آموزشی تربیتی هدی عنوان کرد: پس از دریافت مجوز فعاليت دبيرستان علوم و معارف اسلامی هدی در نوبت دوم(عصر) از سوی شورای عالی آموزش و پرورش، پیگیری‌های اداری برای اختصاص کد آموزشگاهی و دیگر تشریفات سازمانی در آموزش و پرورش استان قم انجام شد.

کبیری با اشاره به اینکه راه‌اندازی این آموزشگاه، استفاده‌ی بیشتر و بهتر از امکانات و تجهیزات فیزیکی و آموزشگاهی این مجموعه را به دنبال دارد، افزود: ظرفیت ثبت‌نام در این آموزشگاه در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ بیش از ۲۰۰ نفر است.

وی در ادامه گفت: فراهم کردن زمینه‌ی ازدواج با برطرف کردن نگرانی برای ادامه‌ی تحصیل، فراهم کردن شرایط مناسب و مطلوب برای دختران علاقه‎مند به تحصیل در رشته‌ی علوم ومعارف اسلامی به شیوه‌ی حضوری و غیرحضوری و پوشش هرچه بیشتر دانش‌آموزان شایسته‎ی این رشته، از دیگر مزایای فعال‌سازی این دبیرستان است.

مدیر مجتمع آموزشی تربیتی هدی افزود: این آموزشگاه زمینه‌ی تحصیل و دریافت گواهی دیپلم برای بانوانی که علاقه‎مند به تحصیل دروس حوزوی هستند و همچنین شرکت‌کنندگان در طرح حفظ یکساله قرآن کریم را که مایل به ادامه تحصیل غیرحضوری در دبیرستان هستند؛ فراهم ساخته است.

وی اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری، امکان ثبت‌نام داوطلبان پایه‌های دهم و یازدهم نظام جدید و پایه‌های دوم و سوم نظام قدیم فراهم است و داوطلبان پایه‌ی چهارم نیز می‌توانند در آزمون‌ دروس اختصاصی رشته‌ی معارف اسلامی در این آموزشگاه شرکت کنند.

مدیر مجتمع هدی با بیان سازوکار آموزشی دبیرستان‌های نوبت دوم، ابراز داشت: فراگیران در این دبیرستان می‌توانند متقاضی گذراندن واحدهای درسی به صورت حضوری یا غیرحضوری باشند و کلاس‌های حضوری به شرط رسیدن به حد نصاب معین در نوبت عصر برگزار می‌شوند.

کبیری با بیان اینکه ثبت نام در دبیرستان بزرگسالان دولتی علوم و معارف اسلامی هدی به صورت حضوری است، یادآور شد: زمان ثبت‌نام در این آموزشگاه ۴ تا ۲۳ شهریورماه است و داوطلبان می‌توانند از طریق شماره تلفن‌های ۳۲۹۰۲۹۴۶ و ۳۲۱۱۲۱۵۰ برای دریافت اطلاعات بیشتر اقدام نمایند.

گروه خبری: 

غریب‌الغربا بودن امام رضا(ع) نتیجه بی‌بصیرتی برخی شیعیان بود

استاد جامعه‌الزهرا(س) بیان داشت: همه حالات امام رضا(علیه‌السلام) از جمله وداع ایشان با چشمانی گریان از مسجد النبی و خانواده‌شان نشان می‌داد که توطئه و فریبی از سوی مأمون صورت گرفته است ولی مردم متوجه آن نشدند. این معنای غربت امام است.

روابط عمومی و بین الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها):

امام رضا(علیه‌السلام) هشتمین امام شیعیان در دوران امامت در شرایط خاص اجتماعی قرار گرفتند که درس‌های بسیار زیادی می‌توان از سیره ایشان آموخت. روش برخورد حضرت با خادمان، علما، معاندین، منافقین، خانواده و موارد متعدد دیگر از طریق کتب تاریخی و روایات به ما رسیده است. سیره رفتاری امام رضا(علیه‌السلام) خصوصا در مسائل علمی برای طلاب علوم دینی و تمامی علاقه‌مندان علم و دانش مفید خواهد بود.

سرکار خانم «نزهت‌السادات شیرازی»، استاد تاریخ حوزه و دانشگاه در گفتگویی با واحد خبر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به بیان برخی از شرایط سیاسی و علمی عصر امام رضا(علیه‌السلام) پرداخت و تنهایی و غربت آن امام همام را نتیجه عدم توجه علاقه‌مندان و شیعیان به گفتار و رفتار ایشان دانست که در ادامه می‌خوانید:

 

ترویج روایات جعلی و کتب فلسفی یونانی شرایط بحرانی علمی در زمان حیات امام رضا(علیه‌السلام) ایجاد کرده بود

امام رضا(علیه‌السلام) در دورانی به سر می‌بردند که شرایط بسیار خاصی در جامعه سیاسی و علمی حاکم بود. از لحاظ علمی دو رویداد در جامعه اسلامی رخ داده بود:

نخست اینکه با توجه ممنوعیت نقل و نشر احادیث در میان اهل سنت به مدت یک قرن، علمای اهل سنت شروع به نوشتن جوامع روایی مانند کتاب‌های احمد حنبل، صحیح بخاری و صحیح مسلم کردند؛ در نتیجه روایاتی که در قرن اول به خاطر ممنوعیت نقل و نشر حدیث جعل شده بود، مکتوب و شبهات بسیار زیادی در ذهن مردم ایجاد شد.

از سویی به دلیل اقدامات هارون و مأمون برای ترجمه کتاب‌های یونانی و فلسفی، انحرافات فراوانی در دین ایجاد شد و به بیان ساده‌تر تهاجم فرهنگی زیادی از غرب به مسلمانان رسید.

 

موضع گیری دقیق امام رضا(علیه‌السلام) در مقابل شبهات

قطعا امام رضا(علیه‌السلام) در مقابل این دو رویداد، باید اقدامات فرهنگی بسیار قوی انجام می‌دادند. ایشان در مقابل شبهات و تهاجم فرهنگی موضع‌گیری دقیق عقلی- فرهنگی داشتند.

 

دوران خلافت هارون و مأمون و شرایط خاص سیاسی زمان حیات امام رضا(علیه‌السلام)

شرایط و مسائل سیاسی حاکم در زمان امام رضا(علیه‌السلام) مربوط به دوران خلافت هارون و سپس مأمون بود که بررسی آن موقعیت، در زمان حاضر برای ما بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

 

شرایط دینی و فکری جامعه در عصر امام رضا(علیه‌السلام)

 

توحید :

ترویج قوی مکاتب مختلفی مانند مشبّهه، جسمیه، صوفیه و .. در جامعه مسلمانان باعث ایجاد خطر بزرگی در انحراف بحث «توحید» شده بود. با روایات جعلی که بزرگان اهل سنت درباره خدا ترسیم کرده بودند خطر عظیمی جامعه اسلامی را تهدید می‌کرد. فراوانی روایات نقل شده از امام رضا(علیه‌السلام) در باب توحید و امامت، مؤید این مطلب است.

در بحث توحید هجمه شدید فرهنگی که از غرب وارد شده و مسلمانان را تحت تأثیر قرار داده بود از یک سو و جعل حدیث و روایات از سویی دیگر؛ باعث گردید تا امام رضا(علیه‌السلام) با روایاتی که از جد بزرگوارشان پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و سایر اهل بیت(علیهم‌السلام) ذکر می‌کردند، یک مسیر فکری مشخص و همیشگی در رابطه با توحید را برای مسلمانان و پیروان اهل بیت(علیهم‌السلام) ایجاد کردند.

 

امامت و ولایت:

دومین مسئله اعتقادی که در زمان امام رضا(علیه‌السلام) وجود داشت، مسئله امامت و ولایت بود. در قرن اول هجری به دلیل عدم نقل و نشر حدیث، مسئله امامت آنطور که باید بیان نشد. اما از زمان امام صادق و امام باقر(علیهما‌السلام) آرام آرام بحث امامت در جامعه مطرح شد و به مسائلی همچون امام کیست، چه شخصیتی است و چه جایگاهی در آفرینش دارد، پرداخته شد.

امام رضا(علیه‌السلام) ادامه دهنده کار ناتمام امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) بود و مسلمانان و به ویژه شیعیان را در بحث امامت و ولایت تقویت کردند و نظر شیعیان را در رابطه با شخصیت امام و جایگاه او در نظام آفرینش تصحیح کردند.

این تقویت اندیشه باعث شد تا زمینه برای انشاء زیارت «جامعه کبیره» از سوی امام هادی(علیه‌السلام) فراهم شود.

 

امام رضا(علیه‌السلام) با بیان حدیث سلسلة الذهب اذهان مردم را به توحید و امامت متوجه کرد

اگر کسی موقعیت‌های سیاسی زمان حیات امام رضا(علیه‌السلام) را تشخیص ندهد، درک نخواهد کرد در آن شرایط عالی که همه اذهان، افکار و قلم‌ها متوجه یک جمله کلیدی از امام رضا(علیه‌السلام) بود، ایشان حدیث شریف «اللَّه جَلَّ جَلَالُهُ یقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» را بیان کردند.

امام رضا(علیه‌السلام) در این روایت به دو مسئله کلیدی «توحید» و «ولایت» که در آن برهه زمانی مورد هجمه قرار گرفته بود، اشاره کردند.

 

علت نقل روایات فراوان از امام رضا(علیه‌السلام) در باب طب چیست؟

سه کتاب در باب طب از معصومین(علیهم السلام) داریم. اولین کتاب از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که به دلیل وضع بسیار نامناسب بهداشت در زمان ایشان، رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مباحث طب را بیان کردند. در حال حاضر مجموعه سخنان ایشان در این رابطه با عنوان «طب النبی(صلی‌الله‌علیه‌وآله)» موجود است.

امام صادق(علیه‌السلام) نیز به علت شیوع بیماری و مشکلاتی که در زمان ایشان ایجاد شده بود، سخنانی را بیان فرمودند که مجموع این روایات نیز با عنوان «طب الصادق(علیه‌السلام)» موجود است.

در زمان امام رضا(علیه‌السلام) مأمون از امام خواست تا برای او رساله ای در مورد بهداشت و تغذیه بنویسد و امام رضا(علیه‌السلام) نیز مباحث طبی را بیان کردند.

 

حمله علمی مأمون به امام رضا(علیه‌السلام)

مأمون فاضل‌تر از خلفای دیگر بود و در مقابل امام رضا(علیه‌السلام) بسیار اظهار فضل می‌کرد. برخلاف خلفای زمان سایر ائمه(علیهم‌السلام) که بی‌سواد بودند و متوجه بسیاری از مباحث نمی‌شدند؛ مأمون از نظر فرهنگی و سواد در سطح بسیار بالایی قرار داشت. به همین جهت امام رضا(علیه‌السلام) در مناظراتی که مأمون تشکیل می‌داد، شرکت می‌کردند.

 

اهمیت توجه به مناظرات امام رضا(علیه‌السلام)

مطالعه مناظراتی که مأمون برای امام رضا(علیه‌السلام) تشکیل می‌داد و سخنان امام در آنها، برای مبلغان و کسانی که میخواهند احتجاج کنند و با مخالفان صحبت کنند، بسیار مفید است.

اهمیت این بحث از این باب است که زمان ما تقریبا همانند زمان امام رضا(علیه‌السلام) است. برای همین حوزه‌های علمیه، بزرگان و فرهیختگان حوزوی و تمام کسانی که شاگردی امام صادق(علیه‌السلام) را می‌کنند، باید اوضاع زمان را به خوبی بشناسند و محل ورود و مباحث محوری تهاجمات دینی را شناسایی کنند.

در حال حاضر ریشه مبانی فکری و انحرافی تکفیری‌ها، داعشی‌ها و وهابیت بر روی بحث توحید است و اگر این بحث در جامعه جهانی به خوبی مطرح و تبیین شود، بسیاری از انحرافات فکری از بین می‌رود.

دومین مسئله در مبانی فکری تکفیری بحث امامت است. در سراسر جهان امام و ولی فقیه را زیر سوال می‌برند. با زیر سوال بردن ولایت فقیه می‌خواهند امامت را زیر سوال ببرند و سلسله‌وار بعد از امامت، مبحث نبوت و سپس خدا را زیر سوال خواهند برد.

در این موقعیت وظیفه حوزه‌های علمیه این است که جایگاه خود را بشناسند و فرهیختگان نیز بدانند از چه روشی باید جامعه مسلمانان را تقویت کنند.

 

شناسایی ائمه از راه القاب آنها

شاید یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت ائمه اطهار(علیهم السلام)، توجه به دلیل القاب و اسامی است که از طریق خداوند، پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) به آنها داده شده است.

 

چرا به امام هشتم «رضا» می‌گویند؟

در «صلوات حجج طاهرین» که از امام حسن عسکری(علیه‌السلام) نقل شده، برای هر کدام از اهل بیت(علیهم‌السلام) صلواتی ذکر شده که امام عسکری(علیه‌السلام) با بیان آن نشان می‌دهد هر کدام از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) مظهر یکی از صفات الهی هستند و برای برقراری ارتباط با آنها از کدام کد باید استفاده کرد.

در این صلوات برای امام رضا(علیه‌السلام) بیان فرمودند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ وَ رَضَّيْتَ بِهِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ؛ خدايا درود فرست بر على بن موسى، كه او را پسنديدى، و به وسيله او هركه را از آفريدگانت خواستى، خشنود ساختى»؛ این مطلب نشان می‌دهد امام رضا(علیه‌السلام) واسطه و مظهر رضایت مخلوقات از همدیگر و مظهر رضای خداوند است.

رضایت پدر و مادر از فرزند و رضایت همسران از یکدیگر باید به وساطت امام رضا(علیه‌السلام) باشد و حتی اگر حیوانی از انسانی راضی شود و از گزند او در امان بماند باید امام رضا(علیه‌السلام) راضی شوند.

 

بی‌توجهی مردم مرو به سخنان و رفتار امام رضا(علیه‌السلام) ایشان را مانند امام حسین(علیه‌السلام) «غریب» کرد

یکی از القاب دیگر امام رضا(علیه‌السلام)، «غریب‌الغربا» است که برخی گمان می‌کنند به دلیل زندگی و شهادت ایشان در شهر غریب، این لقب به ایشان تعلق گرفته است. در صورتی که پدرشان امام موسی کاظم(علیه‌السلام) در زندان شهری دور از وطن بودند و اولی‌تر این بود که به ایشان «غریب‌الغربا» گفته می‌شد.

از بین ائمه اطهار(علیهم السلام)، به امام حسین(علیه‌السلام) و امام رضا(علیه‌السلام) لقب «غریب» داده شده است. به دلیل اینکه آنها تنها امامی بودند که در شرایط بسیار خوبی قرار گرفتند که اگر شیعیان ایشان را درک می‌کردند، قضیه به نحو دیگری رقم می‌خورد.

وقتی مأمون به امام رضا(علیه‌السلام) نامه داد و ایشان را به مرو دعوت کرد، امام رضا(علیه‌السلام) بر سر قبر جد بزرگوارشان رفتند و گریه کردند. مردم که از دعوت و پیشنهاد خلافت مأمون به امام رضا(علیه‌السلام) خوشحال بودند، به ایشان می‌گفتند چطور ناراحت هستید، در حالی که هیچ کدام از اجداد شما در چنین موقعیتی قرار نگرفته بودند.

امام رضا(علیه‌السلام) نمی‌توانستند به صراحت بگویند مأمون چه شخصیتی دارد و قصدش از این دعوت و پیشنهاد چیست. چه خوب بود اگر مردم عاقل بودند و از حالات امام رضا(علیه‌السلام) که معصوم است و در رفتار و گفتارش مبالغه نمی‌کند، می‌فهمیدند که وداع امام رضا(علیه‌السلام) با چشمانی گریان از مسجد النبی و خانواده‌شان چه مفهومی دارد. همه حالات امام رضا(علیه‌السلام) نشان می‌داد که توطئه و فریبی از سوی مأمون صورت گرفته است، اما مردم متوجه نشدند و این غربت آن حضرت را نشان می‌دهد.

وقتی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به دلیل شرایطی که وجود دارد، نمی‌توانند واضح صحبت کنند و به صورت غیر مستقیم مباحثی را مطرح می‌کنند، اما ما متوجه نمی‌شویم؛ نشان می‌دهد ولی فقیه زمان در غربت است. امام رضا(علیه‌السلام) چنین حالتی داشتند.

 

پیشنهاد ولیعهدی به امام رضا(علیه‌السلام) و نپذیرفتن ایشان پیامی برای شیعیان داشت

با آمدن امام رضا(علیه‌السلام) به مرو، مأمون به ایشان مقام ولیعهدی را پیشنهاد داد، اما حضرت نپذیرفتند. بعد از تهدید مأمون، امام رضا(علیه‌السلام) با شرط این مقام را قبول کردند. اگر شیعیان کمی دقت داشتند، در اینجا تحلیل می‌کردند که چرا امام رضا(علیه‌السلام) در ابتدا نپذیرفتند و سپس هم با قرار دادن این شروط که من در حکومت و قضاوت و عزل و نصب‌ها دخالت نمی کنم؛ مقام ولیعهدی را پذیرفتند.

اگر شیعیان این اتفاقات را تحلیل می‌کردند امام رضا(علیه‌السلام) غریب نمی شد.

 

نماز عید فطر خواندن امام رضا(علیه‌السلام) به شرط بود

مأمون به اصرار از امام رضا(علیه‌السلام) خواست تا نماز عید فطر به امامت ایشان برگزار شود. ایشان هم شرط گذاشتند که اگر بخواهم نماز عید بخوانم مانند جدم خواهم خواند. یعنی من با پای برهنه و سر بدون عمامه به نماز خواهم رفت و همه مردم از در خانه تا محل اقامه نماز باید تکبیر بگویند.

مأمون شروط امام را پذیرفت. در روز عید وقتی مردم تکبیرگویان در راه بودند، به مأمون خبر دادند که اگر علی بن موسی(علیه‌السلام) بخواهد مانند جدش خطبه سیاسی و اعتقادی بخواند، با جمعیتی که پشت سر او هستند، کاخ تو ویران خواهد شد و لذا مأمون دستور داد همه از وسط راه برگردند؛ مردم نیز بدون اینکه کلمه‌ای حرف بزنند بازگشتند!

آیا امام رضا(علیه‌السلام) با این وضع غریب نیست؟ اگر همه آن جمعیتی که پشت سر امام رضا(علیه‌السلام) بودند، اعتراض و تجمع می‌کردند و دور امام را می‌گرفتند، حقیقتا قضیه به نحو دیگری تغییر می‌کرد.

 

امام رضا(علیه‌السلام) از امام حسین(علیه‌السلام) غریب‌تر است

شیعیانی که امام حسین(علیه‌السلام) را دعوت کرده بودند، ایشان را تنها گذاشتند. امام رضا(علیه‌السلام) هم غریب‌الغربا است و حتی میزان غربت ایشان از امام حسین(علیه‌السلام) بیشتر است. علل این امر به خاطر شرایط خاص دوران زندگی امام رضا(علیه‌السلام) بود. ایرانی‌هایی که در مرو زندگی می‌کردند به ایشان ارادت داشتند، امام را می‌شناختند و از آمدن‌شان خوشحال بودند، اما امام را یاری نکردند، چون نفهمیدند امام چه می‌گوید و چه می‌خواهد. امام تلویحا باطن مأمون را به آنها نشان داد، اما آنها متوجه نشدند.

اگر مردم در آن زمان به سخنان امام رضا(علیه‌السلام) و رفتارهای ایشان توجه بیشتری می‌کردند و امام را تنها نمی‌گذاشتند، آن وقت ما الان به غربت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبتلا نبودیم.

 

بهره جویی مأمون از علم امام رضا(علیه‌السلام) به سود حکومت خود

مأمون به علم و باطن امام رضا(علیه‌السلام) آگاهی و معرفت داشت. در حالی که سایر خلفا امام‌شناس نبودند. مأمون می‌فهمید که امام رضا(علیه‌السلام) کیست و چه جایگاهی در آفرینش دارد؛ عصمت و علم اولین و آخرین در خدمت امام رضا(علیه‌السلام) است؛ به همین دلیل از امام بسیار سوال می‌کرد.

 

مناظراتی که مأمون برای امام رضا(علیه‌السلام) برگزار می‌کرد، حکم شمشیر دو دم را داشت؛ چرا که در هر صورت پیروزی و شکست امام به نفع مأمون بود. مأمون این تفکر را داشت که اگر امام رضا(علیه‌السلام) در مناظرات شکست بخورد، به شیعیان خواهم گفت این همان امامی است که شما از او پیروی می‌کنید؛ اگر هم پیروز شود من مطرح می‌شوم و به کسانی که در دادن حکومت و دخترم به علی بن موسی(علیه‌السلام) از من ایراد می‌گرفتند خواهم گفت من چه کسی را بهتر از این شخص دارم؟؛ پس هر دو طرف این قضیه به نفع مأمون بود.

 

امام رضا(علیه‌السلام) دومین کسی است که پیامبر(ص) درباره او فرمود:«بضعة مني»

پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) درباره دو فرزند خود حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و امام رضا(علیه‌السلام) فرمودند: «بضعة مني»؛ همه فرزندان پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) پاره تن ایشان هستند، اما چرا درباره این دو نفر این سخن را بیان کردند؟!

مسلما اگر حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) نبودند، تمام زحمات پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از بین می‌رفت. حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) پاره تن نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است، چرا که نگه داشتن دین و قوانین حکومتی کاری بود که بعد از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) انجام داد. اگر حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) نبود، حق و باطل از هم تشخیص داده نمی شد.

استاد شهید «مرتضی مطهری» در کتاب «سیره امام رضا(علیه‌السلام)» به زیبایی بیان کرده اند که «فضل بن سهل» توطئه‌ای چید که مأمون، امام رضا(علیه‌السلام) را به شهادت برساند و بعد هم خود فضل بن سهل، مأمون را بکشد. اگر این اتفاق می‌افتاد، فضل بن سهل ولیعهد می‌شد. فضل بن سهل به بیان شهید مطهری زرتشتی و یا دارای گرایش‌های زرتشتی بود. لذا اگر امام رضا(علیه‌السلام) به شهادت می‌رسد، با توجه به اینکه امام جواد(علیه‌السلام) سن کمی داشت و در مدینه بود، فضل بن سهل اختیار امور را به دست می‌گرفت و حکومت زرتشتی می‌شد.

اما امام رضا(علیه‌السلام) با توجه اخباری که از جاسوسی‌ها و اقدامات فضل بن سهل به مأمون داده بود، او را به این یقین رساند که فضل بن سهل خیانت می‌کند. این مسائل باعث شد تا مأمون فضل را از به قتل برساند. درست است که بعد از سهل، امام رضا(علیه‌السلام) به شهادت رسیدند و مأمون حاکم ماند، اما حداقل امر این بود که مأمون ادعای اسلام می‌کرد و در حکومت او اصل اسلام در خطر نبود؛ به همین سبب کاری که امام رضا(علیه‌السلام) و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) کردند، کار پیغمبری بود.

 

سخن پایانی

از خدا می‌خواهیم به حق حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به همه خصوصا طلاب که شاگردان مکتب امام صادق و امام رضا(علیهماالسلام) هستند، توفیق درک زمان ائمه(علیهم‌السلام) را بدهد تا بدانیم آنها در هر زمانی چه اقدامی انجام دادند.

به فرموده مقام معظم رهبری(دام عزه)، این دوازده امام همام، انسان ۲۵۰ ساله هستند که هر کدام از ایشان کار قبلی را تکمیل کردند و هر کدام اگر جای دیگری می‌بود، دقیقا همان کارها را می‌کرد. ان شالله خداوند توفیق معرفت دوازده امام در کنار یکدیگر را به ما بدهد.

گروه خبری: 

صفحه‌ها