فرم جستجو

عمومی

خبرهای عمومی

رهبر معظم انقلاب: در مبارزه مقدس برای نجات فلسطین وعده الهی نصرت قطعی است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت برگزاری دومین همایش جهانی علمای مقاومت در لبنان پیامی خطاب به رئیس و شرکت‌کنندگان در این اتّحادیّه‌ صادر کردند.
به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت برگزاری دومین همایش جهانی علمای مقاومت در لبنان پیامی خطاب به رئیس و شرکت‌کنندگان در این اتّحادیّه‌ صادر کردند.

متن پیام رهبر انقلاب که صبح امروز در مراسم افتتاحیه این همایش قرائت شد به این شرح است:

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم

عالم جلیل جناب آقای شیخ ماهر حمود
رئیس محترم اتّحادیّه‌ی جهانی علمای مقاومت

سلام بر شما و همه‌ی حضّار محترم این کنفرانس، مسئولیّت سنگین و فراموش‌نشدنی فلسطین بر دوش  همه‌ی دنیای اسلام است. بی‌شک نخبگان علمی و روحانی و سیاسی و مسئولان کشورهای اسلامی بخش مهم‌تر این مسئولیّت را بر دوش دارند؛ این، مبارزه‌ای مقدّس و خوش‌عاقبت است؛ وعده‌ی الهی،نصرت قطعی در این مبارزه است. کنگره‌ی امروز شما بخشی از  این حرکت عمومی و عظیم است.

از خدای متعال توفیق جمع شما را مسئلت میکنم و تداوم مبارزه‌ی متنوّع با رژیم متجاوز صهیونیست را به همه‌ی کسانی که این مسئولیّت بزرگ را احساس میکنند، توصیه میکنم.
والسّلام علیکم و رحمةاللّه

سیّدعلی خامنه‌ای

۹۶/۸/۸

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

دوره معرفت‌افزایی «برگی از طوبی» برگزار می‌شود

دبیر انجمن علمی‌فرهنگی جامعه‌الزهراء(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری دوره معرفت‌افزایی «برگی از طوبی» در ترم تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌‌الملل، سرکار خانم «معصومه ظهیری» روز شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار روابط عمومی با اشاره به اینکه دوره معرفت‌افزایی «برگی از طوبی» به همت کانون «مکارم‌الاخلاق» انجمن علمی‌فرهنگی و با هدف تربیتی شرح و بررسی «دعای اول صحیفه سجادیه» برگزار می‌شود، گفت: تمسک به ادعیه زاکیه اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) به عنوان گنجینه ارزشمند و گرانبهای معارف و نیز راهبرد و راهکاری تربیتی، باید در اولویت برنامه‌های تربیتی جوامع اسلامی به ویژه طلاب علوم دینی قرار گیرد.   

دبیر انجمن علمی‌‌فرهنگی تصریح کرد: صحیفه پرنور سجادیه که به عنوان میراث آسمانی حضرت زین‌العابدین(علیه‌السلام) در اختیار امت مسلمان قرار گرفته، کتابی هزاران برگ از مولفه‌ها و برنامه‌های عمل‌ساز اخلاقی و تربیتی است.  

ظهیری یادآور شد: دوره معرفت‌افزایی «برگی از طوبی» با هدف تربیتی شرح و تفسیر دعای اول صحیفه سجادیه و با حضور استاد ارجمند، سرکار خانم لباف (دامت‌برکاته) برگزار می‌شود.  

وی افزود: این دوره معرفت‌افزایی، روزهای پنجشنبه، به مدت ۶ جلسه و از تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد که علاقه مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر تا چهارشنبه، ۲۷ بهمن، به دفتر انجمن علمی‌فرهنگی واقع در انتهای طبقه همکف شهید قدوسی (رحمةالله‌علیه) مراجعه فرمایند.

 

گروه خبری: 

زنگ انقلاب در مجتمع تربیتی هدی طنین‌انداز شد

زنگ انقلاب توسط «حجت الاسلام و المسلمین مدنی» ساعت ۹:۳۳ دقیقه همزمان با ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی در مجتمع آموزشی تربیتی هدی وابسته به جامعه الزهرا(سلام الله علیها) نواخته شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، این مراسم روز سه شنبه همزمان با آغاز ایام الله دهه مبارک فجر با حضور معاونان، مدیران و اعضای شورای جامعه الزهرا(سلام الله علیها)، مدیران اداره آموزش و پرورش استان قم و مسئولان بسیج دانش آموزی اداره آموزش و پرورش قم، به میزبانی مدیران و دانش آموزان مدارس مجتمع آموزشی تربیتی هدی برگزار شد.

 

لزوم تربیت نسل جدید در مسیر حفاظت از آرمان‌های انقلاب اسلامی

در این مراسم که ساعت ۹ صبح در دبیرستان معارف اسلامی هدی برگزار شد، پس از قرائت آیاتی چند از سوره فجر توسط دانش آموزان دبستان هدی و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، «علیرضا کبیری»، مدیر مجتمع آموزشی تربیتی هدی به سخنرانی پرداخت.

مدیر مجتمع آموزشی تربیتی هدی، باور به خدا، باور به مردم و باور به خود را از جمله باورهای امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: امام خمینی (ره) با این سه باور پا به صحنه مبارزه با قدرت استبداد داخلی و استکبار جهانی گذاشتند و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

وی به افتخاراتی که ملت ایران به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی کسب کردند اشاره کرده، بر لزوم تربیت نسل جدید در مسیر حفاظت از آرمان‌های انقلاب اسلامی تأکید کرد.

کبیری در پایان به برنامه‌های مجتمع آموزشی تربیتی در ایام مبارک دهه فجر اشاره کرد.

در ادامه، گروه سرود پیش دبستانی هدی با لباس‌های اقوام ایرانی به اجرای سرودی به مناسبت دهه فجر پرداختند و پس از آن، زنگ انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمود مدنی»، مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) رأس ساعت ۹:۳۳ دقیقه که همزمان با ورود امام خمینی (ره) به کشور بود، به صدا درآمد و در فضای مراسم طنین انداز شد.

 

پیروزی‌های آینده ما در گروی ایمان به خداوند است

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مدنی، در این مراسم به بیان خاطراتی از دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس پرداختند و تصریح کردند: روحیه فداکاری، ایثارگری و شهادت جز در پرتوی ایمان و توکل به خداوند حاصل نمی‌شود و رمز اساسی پیروزی انقلاب اسلامی، روحیه فداکاری و ایثارگری‌های ملت ایران و توکل به خداوند بود.

ایشان با بیان اینکه پیروزی‌های آینده ما در گروی ایمان به خداوند است، گفت: ایمان به خدا، فردای انقلاب و فردای تاریخ نسل جوان را بیمه خواهد کرد و اگر ایمان به خدا را از دست دهیم، شکست خواهیم خورد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان و نسل جدید با انقلاب اسلامی آشنا شوند، تصریح کردند: انقلاب اسلامی ما با انقلاب‌های دیگر متفاوت است و نسل جدید باید مسیر مقدس انقلاب اسلامی را بشناسند و ریشه‌ها، زمینه‌ها و حقیقت انقلاب اسلامی و وظیفه خود را در این مسیر بدانند.

در پایان مراسم، دانش آموزان مجتمع آموزشی تربیتی هدی سرود «خمینی ای امام» را به یاد روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ همخوانی کردند.

گفتنی است، مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به همراه معاونان و مدیران جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، مدیران و معاونان اداره آموزش و پرورش و مدیران و معاونان مجتمع آموزشی تربیتی هدی پس از مراسم جشن انقلاب از نمایشگاه دهه فجر این مجتمع بازدید کردند.

 

 

گروه خبری: 

دشمن‌شناسی و استکبارستیزی از منظر اسلام موضوع اجلاس انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی

هفتمین اجلاس سراسری انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی با محوریت دشمن‌شناسی و استکبارستیزی از منظر اسلام برگزار می شود.

 

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، هفتمین اجلاس سراسری انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی با محوریت دشمن‌شناسی و استکبارستیزی از منظر اسلام در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار می شود.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی میرزایی به ارائه بحث خواهد پرداخت.

گفتنی است، هفتمین اجلاس سراسری انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی دوشنبه ۷ اسفندماه از ساعت ۸ تا ۱۰ در حسینیه مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار می‌شود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

نشست علمی امتداد حکمت متعالیه در ساحت علوم انسانی برگزار می شود

دانشکده هدی نشست علمی امتداد حکمت متعالیه در ساحت علوم انسانی را برگزار می کند.

 

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، گروه فلسفه و حکمت دانشکده هدی، اولین نشست علمی از سلسله نشستهای امتداد در فلسفه اسلامی را با عنوان «امتداد حکمت متعالیه در ساحت علوم انسانی» بر گزار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی گرجیان، عضو هیات علمی و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این نشست به بررسی و ارائه موضوع نشست می پردازد و سرکار خانم دکتر اسماعیلی، مدیر گروه فلسفه و حکمت دانشکده هدی دبیری علمی این نشست را بر عهده دارد.

این نشست علمی روز دوشنبه هفتم اسفندماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن همایش های طبقه همکف ساختمان شهید بهشتی در جامعه الزهرا(سلام الله علیها) برگزار می شود.

حضور علاقه مندان در این نشست علمی آزاد است.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

پایان‌نامه بررسی تطبیقی علم امام از دیدگاه شیخ مفید و رجب برسی دفاع می‌شود

جلسه دفاعیه پایان‌نامه با موضوع «بررسی تطبیقی علم امام از دیدگاه شیخ مفید و رجب برسی» در دانشکده هدی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته «شیعه شناسی» با موضوع « بررسی تطبیقی علم امام از دیدگاه شیخ مفید و رجب برسی » از سوی سرکار خانم سیده فاطمه سیدی در دانشکده هدی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی هاشمی راهنمایی این پایان نامه را بر عهده دارد.

این جلسه روز دوشنبه هفتم اسفندماه ساعت۲بعدازظهر در سالن اجتماعات دانشکده هدی برگزار می‌شود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

رد پای بهاییان پشت‌پرده کشف‌ حجاب‌ها

توان تاریخی بعد از انقلاب حاکی از فقدان الگو و نظریه سیاستی مشخص در خصوص پوشش در حوزه عمومی است؛ از این رو با اقدامات واکنشی و بی‌الگو در این خصوص رو به رو بوده ایم.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، نشست علمی «تحلیل کشف حجاب‌های اخیر، آزادی‌های یواشکی و دختران خیابان انقلاب و اثر آن بر عفت عمومی» با حضور و ارائه حجج اسلام صالحی منش و مهدی بیاتی و آقای مجید امامی در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام بیاتی در ابتدای این نشست علمی که از سوی انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه برگزار شد، با اشاره به کشف‌حجاب‌های اخیر کشور به بررسی سیر تاریخی آن پرداخت و گفت: به ریشه‌های قضیه باید دقت کنیم و یک تبارشناسی داشته باشیم در مرحله اول کتابی با عنوان حجاب در عصر پیامبر نوشته می‌شود که شبهات مختلفی در ابعاد تاریخی و فقهی در زمینه حجاب را مطرح می-کند.

وی افزود: در این مرحله مباحث شکل علمی دارد و در خیلی از دانشگاه‌های کشور کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع حجاب برگزار می‌شود و منبع اصلی شبهات این کتاب است که بعدا امثال کدیور شبهات آن‌ را توسعه می‌دهند.

کارشناس حوزه عفاف و حجاب ادامه داد: در مرحله دوم با کمپین نه به حجاب اجباری روبرو می‌شویم که اولین اعتراض‌های به حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی است که توسط دانشجوهای لیبرال مطرح می‌شود.

وی فعالیت‌های مسیح علی‌نژاد، شخصیت فمنیستی و خبرنگار سابق پارلمانی مجلس ششم و هفتم را مرحله بعدی جریان کشف حجاب دانست و بیان کرد: مسیح علی‌نژاد در سال ۹۳ اولین فعالیت‌های خود را با عنوان «کمپین آزادی‌های یواشکی» راه اندازی کرد که به‌واسطه این جریان بی‌حجاب‌ها احساس هویت کرده و فیلم و عکس بدون حجاب خود را در فضای مجازی منتشر کردند.

دبیر نشست عفاف و حجاب افزود: نکته‌ قابل توجه این است که بین شورای مدیران خبررسانی وابسته به دولت آمریکا مانند صدای آمریکا و مسیح علی‌نژاد از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ سه قرارداد مالی به ارزش ۲۳۱ دلار بسته می‌شود.

حجت الاسلام بیاتی کمپین چهارشنبه‌های سفید را عقب‌گرد این جریان دانست و گفت: در کمپین چهارشنبه‌های سفید نه تنها رشدی وجود ندارد که عقب‌گرد هم مشاهده می‌شود، در این کمپین افراد روزهای چهارشنبه با شال سفید در جامعه حاضر می‌شوند و کشف‌حجاب علنی صورت نمی‌گیرد.

رد‌پای بهاییان در پشت‌پرده کشف‌حجاب‌های اخیر

وی در ادامه به بررسی افرادی که اخیرا کشف حجاب کرده‌اند پرداخت و بیان کرد: یکی از این افراد اعظم جنگروی است که در جریان اصلاحات و اعتدال حضوری پررنگ دارد و از حمایت نسرین ستوده که وکیل‌مدافع بهاییان است برخوردار است و عملا ردپای بهاییان به‌عنوان پشت‌پرده جریان دختران خیابان انقلاب مشاهده می‌شود.

همچنین امامی در ادامه این نشست بیان کرد: داستان حجاب و تحت سیاست و قدرت درآمدن آن امری متعلق به تاریخ دولت مدرن در ایران است که با سیاسیت پوشش،لباس متحد و کشف‌حجاب رضاخانی شروع شد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به‌واسطه راهبرد حجاب خیل عظیم زنان بیشتر سنتی را توانست به خیابان سیاستی بکشاند و آنها در یک عدالت جنسیتی واقعی ذیل چتر صیانتی عفاف به کنش سیاسی پرداختند؛ لکن در تدام آن کنش سیاستی دیگر انحاء کنش اجتماعی خصوصا کنش جنسیتی زنان حجاب‌گریزی‌هایی را به‌دنبال داشت؛ لکن این به‌معنای حجاب ستیزی نبود و شرایط ایران هم ستیز لیبرال با حجاب را برنمی‌تافت؛ ولی مسأله بر سر الزام و اجبار در مکان‌هایی مانند ادارات، معابر، اسناد هویتی مانند پاسپورت، مراکز عمومی آموزشی و در رانندگی بود.

کارشناس عفاف و حجاب ادامه داد: توان تاریخی بعد از انقلاب حاکی از فقدان الگو و نظریه سیاستی مشخص درخصوص پوشش در حوزه عمومی است؛ از این رو با اقدامات واکنشی و بی‌الگو در این خصوص رو به رو بوده ایم.

وی افزود: نقد و بازاندیشی در خصوص حجاب سروگردن زنان همواره وجود داشته و مختص امسال و سال گذشته نیست سوژه انقلاب‌هراسی رسانه‌های غربی هم از همان ابتدای انقلاب بوده است.

امامی بیان کرد: پیامدهای نافرمانی مدنی متعاقبا بر سیاست رسمی، کلی، توده‌ای و مداخلانه در حجاب بیشتر است تا عفاف؛ لکن باید به چند روند در فرهنگ عفاف و حجاب خصوصا در جوامع کلان‌شهری توجه داشت.

وی روند فرهنگ عفاف و حجاب خصوصا در جوامع کلان‌شهری را بررسی کرد و گفت: «جنسی‌تر شدن جامعه، فردی شدن ارزش‌ها، کالایی شدن بدن، زنانه شدن خیابان، خصوصی یا اختیاری شدن زندگی روزمره، سلیقه‌ای شدن پوشش، خوداجتهادی و شخصی شدن فرآیند دین‌داری، فمنیستی شدن اصل مناقشه حجاب، سیاسی شدن حجاب هم در باحجاب‌ها و هم بد‌حجاب‌ها، و نهایتا غیرخانوادگی شدن امر خانوادگی یعنی ناموس و غیرت» از فرآیندهای عفاف و حجاب است.

کارشناس مسائل فرهنگی گفت: به منظور حفظ مشروعیت سیاسی و فرهنگی نظام، الزام به حجاب و و ابعاد آن بررسی شود و هرگز مخالفت و موافقت مطلق کور با یک ابزار سیاستی عملی نیست، هرچند ادله ثانویه الزام باید بازاندیشی و بازسازی شود، در رأس ادله بر حکم ثانویه برای الزام حجاب در فضای اجتماعی، مأموریت نظام اسلامی در صیانت از حریم جنسی است که گاهی به زبان نهی از منکر و گاهی به بیان‌های دیگر مطرح می‌شود.

جرم‌انگاری تحریک‌جنسی و آزار جنسی طرف مقابل دو مسیر پیش‌رو

وی در بخش پایانی سخنان خود راه‌کار حفظ حجاب را  در دو مسیر عنوان کرد و گفت: برای حفظ عفاف و حجاب دو مسیر داریم؛ جرم انگاری تحریک جنسی طرف مقابل یعنی نهاد‌سازی از فرهنگ تَسَتُر در جامعه اسلامی که در خیلی از کشورهای غربی هم وجود دارد و راه دیگر هم جرم‌انگاری آزار جنسی طرف مقابل جهت نهادسازی آموزه زیبای منع نظر ریبه‌آلود و آزاردهنده است یعنی یک خانم هنوز نمی‌تواند به‌واسطه یک اصل متعین و دقیق به نام آزار جنسی ناشی از نگاه ریبه‌آلود باعث آزار دیگران شود.

در بخش دیگر این نشست حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش بیان کرد: در ابتدا باید بررسی شود که آیا اسلام در بحث الزام به حجاب حکم اولیه‌ای دارد یا خیر، از نظر ما مشخص است که یقینا حکم اولیه وجود دارد و قطعا حکومت اسلامی از حاکم اسلامی الزام به اجرای احکام را خواسته است.

وی ادامه داد: شکی نیست که حکم اولیه اسلام اجرای احکام است و اگر این حکم از حکومت و جامعه اسلامی گرفته شود در حوزه قانون‌گذاری به ماهیت غیراسلامی تبدیل می‌شود.

کارشناس حوزه عفاف و حجاب در بررسی فرق حکم اولیه و ثانویه گفت: فرق حکم اولیه و ثانویه این است که حکم اولیه قابل تغییر نیست و همیشگی است و حکم ثانویه یعنی مطابق شرایط امکان تغییر در آن وجود دارد که مثال بارز آن ضرورت و مصلحت است.

وی در ادامه بیان کرد: حکم ثانوی یا باید به ضرورت و امثال آن برگردد و یا به مصلحت برگردد، حال اگر در مصلحت، روش‌شناسی اسلامی وجود نداشته باشد و مصالحی که با متد اسلامی شناخته نشده و مطابق متدهای گوناگون سکولار باشد حکومت را تبدیل به حکومت سکولار می‌کند؛ چراکه مصلحت می‌تواند احکام اولیه را تقیید کند، اما اگر مصلحت‌شناسی براساس اسلام باشد یک عقلانیت اسلامی شکل می‌گیرد و بر اساس قواعد باب تزاحم حکم می‌شود و باید ببینیم اسلام چه مصلحتی را ارائه میدهد نه اینکه مصلحت لیبرال و سکولار دیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش کشف مصلحت را کار بسیار پیچیده‌ای عنوان کرد و تأکید کرد: اینکه گفته شود حجاب برای حفظ کرامت زن است و به همین دلیل در زمان اهل‌بیت طاهرین کنیزها ممنوع از حجاب سرو گردن بودند یعنی کسی که شخصیت و حرمت ندارد حق داشتن حجاب هم ندارد و حجاب مختص زنان محترم است، موضوع قابل دفاعی نیست و از این مسأله، مصلحت حجاب که حفظ حرمت و کرامت زن است فهمیده نمی‌شود. چراکه روایات متعارضی هم در این مسائل داریم و کشف مصلحت از آن، مسأله بسیار پیچیده‌ای است و ساده نیست که از یک روایت کشف مصلحت کرد.

خلأ الزام صحیح قانونی در مسأله حجاب

وی در بیان دلایل رعایت نشدن حجاب اسلامی به نبود الزام اسلامی و مناسب اشاره کرد و گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ الزام صحیحی بر حفظ حجاب وجود نداشته است و الزام‌هایی هم که وجود داشته غیر اسلامی بوده است.

استاد حوزه علمیه قم حجاب را زیربنای اخلاق جنسی بیان کرد و تصریح کرد: زیربنای اخلاق جنسی اسلام  مسأله حجاب است و اگر امروز مسأله حجاب سروگردن آزاد شود، قانون دیگری در مورد آن نمی‌توان اجرا کرد و بی‌حجابی تنها مسأله غرب نیست که بعد از بی‌حجابی بی خیال مسائل اسلامی شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: اگر زنان در خیابان بدون حجاب ظاهر شوند، در اینصورت کدام مردی در خانه با همسر خود تحریک می‌شود؛ اما اگر در خیابان تحریکی از زنان جامعه دریافت نشود فرد با شنیدن صدای همسر خود در خانه تحریک می‌شود.

منبع: رسا

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

اهتمام به نماز شب از ویژگی‌های شهید صیاد شیرازی بود

طلاب مدارس تمام وقت که در اردوی زیارتی مشهد مقدس شرکت کرده بودند با خواهر شهید صیاد شیرازی دیدار و گفتگو کردند.

 

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، اردوی زیارتی، فرهنگی طلاب مدارس تمام وقت در مشهد مقدس برگزار شد.

در اولین روز اردوی «مهمانی امام رئوف» نشست صمیمانه‌ای با حضور خواهر شهید صیاد شیرازی برگزار شد.

در این نشست خانم صیاد با اشاره به خصوصیات رفتاری شهید صیاد شیرازی، نظم در امور و برنامه‌ریزی دقیق، تواضع‌‌‌‌، احترام به پدر و مادر، اخلاص در کارها، استفاده از محضر علما، تقید به نماز اول وقت و اهتمام به نماز شب را از خصوصیات بارز شهید صیاد شیرازی عنوان کرد.

در پایان این جلسه، طلاب حاضر ارادت و احترام خود را نسبت به خانواده این شهید عزیز ابراز کردند.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

پدیده "تجرد" در قم بررسی شد

همایش آسیب‌های فرهنگی خانواده با محوریت واکاوی جامعه شناختی پدیده تجرد با حضور پژوهشگران و دانش‌پژوهان مرکز آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، همایش آسیب‌های فرهنگی خانواده با محوریت واکاوی جامعه شناختی پدیده تجرد، در سالن‌ همایش‌های مؤسسه آموزشی_ پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور اساتید، محققان و دانش‌پژوهان این مرکز آموزشی_ پژوهشی برگزار شد.

سید حسین شرف الدین، قائم مقام گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) در ابتدای این همایش به سخنرانی پرداخت و خانواده را یکی از نهاد‌های اصیل، بنیادی و دارای کارکرد‌های بی‌بدیل معرفی کرد.

وی اظهار داشت: خانواده نهادی است که امروزه در جوامع مدرن به شدت دچار مشکل شده و حتی در برخی از کشور‌ها عملاً در حال احتضار است.

شرف‌الدین ابراز داشت: ویلیام گاردنر در کتاب جنگ علیه خانواده، تصریح می‌کند که در جهان معاصر جنگ‌هایی به شکل رسمی علیه خانواده به راه افتاده است.

قائم مقام گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) با ابراز نگرانی از بروز مشکلات عدیده در حوزه خانواده، تصریح کرد: متأسفانه کشور ما نیز از حوادثی که بنیاد خانواده را تهدید می‌کند، بی‌نصیب نمانده است.

وی افزود: علیرغم تأکید نظام جمهوری اسلامی ایران بر حفظ خانواده، شاهد معضل‌ها و بحران‌های بسیار جدی هستیم و هر چه زمان پیش می‌رود، با مشکلات جدی‌تر در این عرصه مواجه می‌شویم.

شرف‌الدین عنوان کرد:‌ هر چند که بحث تجرد مربوط به زنان و مردان می‌شود، اما این معضل بیش از هر مسأله‌ای گریبان زنان جامعه را گرفته و غالباً به حوزه مطالعات زنان ارتباط می‌یابد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار رسمی ارایه شده، جمعیت زنان در جامعه ما بیش از مردان است، از این رو حتی اگر هر مردی در این جامعه اقدام به ازدواج کند، باز هم تعدادی از خانم‌ها بدون همسر باقی خواهند ماند.

قائم مقام گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که بی‌رغبتی در ازدواج صرفاً در خانم‌ها وجود ندارد، گفت: افزایش بی‌رغبتی خانم‌ها در ازدواج، شرایط و زمینه‌های تجرد در جامعه را فراهم می‌آورد اما این بی‌رغبتی برای ازدواج در میان مردان جوان ما نیز افزایش چشم‌گیری داشته است.

وی با بیان این که تجرد در خانم‌ها غالباً تحمیلی است، اظهار داشت: در جامعه ما تجرد از سوی آقایان مسأله‌‌ای اختیاری و انتخابی تلقی می‌شود، در صورتی که این معضل از سوی جامعه در بین خانم‌ها اجباری و تحمیلی تلقی می‌شود.  

شرف‌الدین ابراز داشت: تجرد ابتدایی در خانم‌ها تا آن که به سن ۴۹ سالگی برسند، طلاق‌هایی که در سنین جوانی به وقوع می‌پیوندد و خانم‌هایی که همسر آنها بنابر دلایلی فوت می‌کند، اصلی‌ترین مصادیق تجرد در کشور به شمار می‌آیند.

وی تصریح کرد: هر چند که در سال‌های اخیر نشست‌هایی در رابطه با معضل‌های موجود در خانواده برگزار شده و آثاری نیز به انتشار رسیده است اما همایش «آسیب‌های فرهنگی خانواده» به ابتکار اعضای شورای علمی گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شده است و امید می‌رود در پایان این نشست به راهکار‌های مناسبی برای حل این معضل اجتماعی دست یابیم.

 قائم مقام گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) عنوان کرد: توصیف وضعیت موجود در جامعه، پیامد‌ها و آثار این وضعیت و ارایه راهکار برای برطرف کردن این معضل، موضوع مهم در حوزه تجرد است.

وی گفت: هیچ معضلی را نمی‌توان به طور کلی از جامعه‌ای حذف کرد، اما با مدیریت و راهکار‌های مناسب می‌توان آن را کاهش داد یا مانع روند افزایشی آن در آینده بود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news

 

گروه خبری: 

انحراف از زنانگی/ بلوغ اجتماعی زمینه ساز ازدواج است

صادقی با انتقاد از پرداختن صرف به عوامل ساختاری در تحلیل آسیب های اجتماعی گفت: بیشتر تجرد‌گرایی در میان طبقات متوسط و رو به بالا مشاهده می‌شود که مشکلات و نیا‌ز‌های‌ اقتصادی ندارند.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سهیلا صادقی، استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، امروز در همایش آسیب‌های فرهنگی خانواده(واکاوی جامعه شناختی پدیده تجرد) که در سالن‌ همایش‌های مؤسسه آموزشی_ پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به افزایش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در کشور، اظهار داشت: متأسفانه برخی اوقات افرادی غیرمتخصص به حوزه آسیب‌های خانواده وارد شده و جامعه ایران را سیاه جلوه می‌دهند.

وی ابراز داشت: سال‌ها است که حوزه خانواده بین دو صخره بزرگ، مقد‌س‌‌انگاری خانواده و سیاه‌نمایی خانواده گیر کرده است.

صادقی افزود: متأسفانه نوعی نگاه قدسی به خانواده وجود دارد و تصور می‌شود خانواده مهم‌ترین، زیبا‌ترین و با اهمیت‌ترین نهاد در کشور به شمار می‌آید و هر آنچه بنا است در خانواده رخ دهد، باید رویداد‌های خوبی باشد.

صادقی با بیان این که برخی گمان می‌کنند خانواده باید به همه مسایل اجتماعی پاسخ دهد، تصریح کرد: بسیاری از متفکران اجتماعی و جامعه‌شناسان معتقدند، خانواده همچون روحی برای جامعه است اما این که نباید در خانواده چالشی به وجود آید، نباید اختلاف نظری وجود داشته باشد و نباید تعارضاتی رخ دهد، نگاهی نادرست و آرمانی است.

وی عنوان کرد: در برابر نگاه قدسی انگارانه به نهاد خانواده، نگاه نادرست دیگری نسبت به خانواده وجود دارد که از فروپاشی، اضمحلال و در هم شکستن بنیاد خانواده بحث می‌کند.

نهاد خانواده جدای از کانتکست‌های اجتماعی و اقتضائات کلان کشوری قابل تبیین و تحلیل نیست

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: ویلیام گاردنر در کتاب «جنگ علیه خانواده» که برای جوامع غربی نگاشته است، بر این باور است که خانواده در تنگناهای بسیار جدی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: با وجود دیدگاه گاردنر، ۷۰ درصد انسان‌ها پس از طلاق، مجدداً ازدواج می‌کنند. این مسأله نشانگر آن است که بحث خانواده در یک جامعه سرمایه‌داری، فراصنعتی و پست‌مدرن غربی هنوز هم اهمیت خاص خود را دارد.

صادقی ابراز داشت:‌ تغییرات و تحولات خانواده و حتی پدیده‌ای همچون تجرد را نمی‌توان جدای از بستر‌های اجتماعی و تغییراتی که در ساحت‌های مختلف اجتماعی به وقوع می‌پیوندد، تبیین کرد.

وی تصریح کرد: بی‌تردید نمی‌توان بحث نهاد خانواده را جدای از کانتکست‌های اجتماعی و اقتضائات کلان کشوری تبیین و تحلیل کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که در حوزه تجرد کار کرده‌اند، غالباً نگاه‌هایی در سطح کلان داشته‌اند، بدین معنا که چه عوامل اجتماعی و ساختاری مانع ازدواج جوانان شده است؟!

وی ادامه داد: این نگاه ساختاری گرچه نگاه خوبی است، اما همواره ما را به یک سری فاکتور‌ها می‌رساند که به طور مطلق صحیح نیستند.

صادقی عنوان کرد: نگاه ساختاری تأکید می‌کند که اقتضائات اقتصادی، بحث بیکاری و عدم اشتغال یکی از معضلات جدی در ازدواج جوانان است در حالی که بیشتر تجرد‌گرایی در میان طبقات متوسط و رو به بالا مشاهده می‌شود که مشکلات و نیا‌ز‌های‌ اقتصادی ندارند.

وی گفت: بر اساس آنچه بیان شد، احصاء عوامل اجتماعی در سطح کلان هر چند در سطوحی می‌تواند مهم باشد، ولی ذهنیت جوانان و کنشگران اجتماعی را برای ما برملا نمی‌سازد. 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: با نگاه به آمار‌های جهانی می‌توان پی‌برد، افزایش سن ازدواج پدیده‌ای همه‌گیر در سطح جهانی است.

وی با انتقاد از استعمال واژه تجرد قطعی، ابراز داشت: در حوزه علوم انسانی و اجتماعی چیزی به نام تجرد قطعی وجود ندارد. بلکه می‌توان گفت؛ انسان‌ها به سنینی نزدیک می‌شوند که خاصیت باروری خود را ازدست می‌دهند.

رسیدن به بلوغ جسمی برای تشکیل زندگی مشترک کفایت نمی‌کند

صادقی با اشاره به وضعیت تجرد در کشور، تصریح کرد: بنابر آماری که علی‌اکبر معصوم ارایه کرده است، در سال ۱۳۸۴، حدود ۴۹ درصد از مردان در جمهوری اسلامی ایران بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی ازدواج می‌کردند و ۴۳ درصد از زنان این سرزمین نیز در سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی ازدواج می‌کردند، در حالی که همین آمار در سال ۹۰ برای هر دو جنس مرد و زن ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی با تأکید بر این که اگر آمار در کانتکست اجتماعی تبیین و تفسیر نشود، جز یک مشت عدد دروغ چیز دیگری نخواهد بود، اضافه کرد: این که گفته می‌شود سن ازدواج در آقایان ۱۱ درصد کاهش یافته است، بدین معنا نیست که این افراد قرار نیست ازدواج کنند، بلکه بدان معنا است که سن ازدواج برای مردان از سن ۲۰ تا ۲۴ سال به سن ۲۴ تا ۲۹ سال انتقال یافته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که افزایش سن ازدواج در کشور خیلی جای نگرانی ندارد، عنوان کرد: در بسیاری از اوقات تصمیماتی که از سوی کنشگران(ازدواج کنندگان) سر می‌زند، بعضاً تصمیم‌گیری‌های عقلانی است.

وی اظهار داشت: امروزه طول دوره تحصیلات جوانان افزایش یافته است و ساختار اشتغال تغییر یافته است، بر این اساس طبیعی است که کنشگران نسبت به شرایطی که در آن قرار دارند، طور دیگری تصمیم‌گیری کنند.

صادقی ابراز داشت: تحقق (Maturity)، بلوغ جسمی و جنسی در افراد کفایت نمی‌کند تا شخصی دست به تشکیل زندگی مشترک بزند، چرا که رسیدن به بلوغ اجتماعی و اقتصادی نیز از جمله مسایلی است که شرایط تحقق مقدمات تشکیل زندگی مشترک را فراهم می‌‌سازد.

گفتمان سنتی، ازدواج نکردن زنان را به منزله انحراف از زنانگی تلقی می‌کند

وی با بیان این که مبحث تجرد در حوزه خانواده سابقه‌ای بیست ساله دارد، تصریح کرد: با رویکرد‌های مختلفی به مسأله تجرد در خانواده نگاه شده است تا آنجایی که گفتمان‌های متفاوتی از سنتی تا مدرن پیرامون تجرد شکل گرفته است.   

این استاد دانشگاه عنوان کرد: ما با یک تحلیل گفتمانی تلاش کردیم، آن اظهارات مهمی که بدنه هر گفتمانی را شکل می‌دهد، استخراج کنیم و به این نتیجه رسیدیم که در گفتمان سنتی تجرد دختر‌ها بیشتر از پسر‌ها (problematic) یا مشکل‌ساز تلقی می‌شود، تا آنجایی که دختران ترشیده واژه رایجی در جامعه به شمار می‌آید.

وی گفت: گفتمان سنتی ازدواج را یک توفیق نهایی می‌داند، به همین علت تأکید فراوانی بر ازدواج دارد. به همین سبب آن نگاه قدسی مآبانه‌ای که در گفتمان سنتی وجود دارد، تجرد در زنان را نوعی نقص می‌داند و ازدواج نکردن زنان را به منزله انحراف از زنانگی تلقی می‌کند.

صادقی اظهار داشت: در گفتمان سنتی عاملیت و توانمندی زنان در ورای روابط زناشویی کاملاً انکار می‌شود، بنابراین در این گفتمان زمانی می‌توان یک زن را توانمند به شمار آورد که در حوزه خانواده و در معیت همسر باشد.

وی ابراز داشت: در حالت کلی، تمام پیام‌های فرهنگی در گفتمان سنتی، در آنِ واحد نمی‌تواند بپذیرد که یک زن هم مجرد و هم فرد مثبتی باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که گفتمان مدرن در رابطه با تجرد در زنان تحت تأثیر نظریه‌‌پردازی فمینیسمی است، تصریح کرد: تجرد در گفتمان مدرن، به آغوش کشیده شده و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی افزود: در گفتمان مدرن تجرد‌گرایی شاخصی برای آزادی به حساب آمده و تجرد زنان نه به عنوان درماندگی و استیصال، بلکه به عنوان یک انتخاب شخصی مورد تأیید قرار می‌گیرد.

صادقی خاطرنشان کرد: در این گفتمان واژه‌هایی همچون درماندگی وجود نداشته بلکه جای خود را به انتخاب شخصی می‌دهد و در واقع مجرد بودن در کانتکست توانمندی تفسیر می‌شود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news

 

گروه خبری: 

صفحه‌ها

دیدگاه‌های اخیر