فرم جستجو

معاونت آموزشی تربیتی

اخبار آموزش

راهنمای شرکت در دوره نهج البلاغه خوانی همزمان با تمدید مهلت ارسال پاسخنامه منتشر شد

معاون آموزشی تربیتی جامعه الزهرا (سلام‌الله‌علیها) از تمدید مهلت ارسال پاسخنامه و انتشار راهنمای شرکت در چهارمین مرحله از دوره نهج البلاغه خوانی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و  بین الملل جامعه الزهرا(سلام الله علیها)، حجت الاسلام والمسلمین "علیرضا حاجی زاده " روز دوشنبه در گفتگو با واحد خبر عنوان کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت شناخت سیره و منش امیرالمومنین (علیه‌السلام) و فراهم کردن زمینه آشنایی طلاب با نهج البلاغه و معارف بلند كتاب شریف پیرو فراخوان چهارمین مرحله سلسله  مسابقات نهج البلاغه خوانی و با توجه به درخواست شرکت کنندگان راهنمای شرکت در این مسابقات تهیه و پرسشنامه این مرحله از مسابقات ویرایش شد.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان این مسابقات می توانند با بارگیری نسخه ویرایش شده پرسشنامه چهارمین مرحله از این مسابقات، به راهنمای سوالات دسترسی یابند.

وی افزود: با توجه به درخواست مخاطبان مهلت ارسال پاسخنامه این مرحله از مسابقات تا ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۶ تمدید شد.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی زاده گفت: جهت انس طلاب جامعه الزهرا با نهج البلاغه، امکان الحاق طلابی که علاقمند به شرکت در این دوره هستند وجود دارد؛ و شرکت کنندگانی که به هر دلیلی مراحل قبل را شرکت نکرده اند می توانند پاسخ نامه های هر چهار مرحله را  تا ۳۰ مرداد ماه ارسال نمایند .

وی در پایان بیان داشت: خواهران می توانند جهت دریافت اطلاعات و ثبت نام به ورودی ساختمان شهید بهشتی، سرای ثقلین مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۳۲۱۱۲۳۵۵ تماس یگیرند. 

 
جهت دریافت پرسش‌نامه اولین دوره غیرحضوری نهج‌البلاغه‌خوانی(حکمت ۱ تا ۱۴۷) این پیوند را فعال کنید.
 
جهت دریافت پرسش‌نامه دومین دوره غیرحضوری نهج‌البلاغه‌خوانی(حکمت ۱۴۸ تا ۳۱۷) این پیوند را فعال کنید.
 
جهت دریافت پرسش‌نامه سومین دوره غیرحضوری نهج‌البلاغه‌خوانی(حکمت ۳۱۷ تا ۴۸۰) این پیوند را فعال کنید.
 
جهت دریافت نسخه سوالات و راهنمای مرحله چهارم این پیوند را فعال کنید.

نهمین مرحله دوره غیرحضوری حدیث‌خوانی اصول کافی برگزار می‌شود

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا‌(س) از آغاز نهمین مرحله دوره مطالعاتی غیرحضوری حدیث‌خوانی اصول کافی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها)، حجت الاسلام و المسلمین «علیرضا حاجی زاده» روز شنبه در گفتگو با واحد خبر، بیان کرد: نهمین مرحله سیر مطالعاتی حدیث‌خوانی غیرحضوری اصول کافی با هدف انس طلاب با روایات و غربت زدایی از منابع معتبر حدیثی ترویج و تعمیق روایات اهل بیت(علیهم‌السلام) برگزار می‌شود.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: برگزاری دوره مطالعاتی اصول کافی جهت تحقق اهداف طرح و انس طلاب با منابع معتبر حدیثی و همچنین ایجاد زمینه مشارکت فعالانه همه طلاب در برنامه‌های حدیثی است.

حجت الاسلام و المسلمین حاجی زاده با بیان اینکه این طرح در ۱۴ مرحله برگزار می شود، افزود: تا کنون هشت مرحله از مراحل سیر مطالعاتی حدیث خوانی اصول کافی برگزار شده است، اما طلابی که تا کنون موفق به شرکت در مراحل گذشته نشدند، می توانند با ارائه پاسخنامه های مراحل گذشته در این طرح شرکت کنند.

وی یادآور شد: چهار مرحله این دوره با ارائه سوالاتی از «کتاب العشره»، «باب فضل القرآن»، «کتاب الدعاء» و «کتاب العلم» برگزار شد و کتاب «الایمان و الکفر» به دلیل گستردگی در چندین مرحله ارائه شد.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: مرحله پنجم این دوره از کتاب «ایمان و الکفر» تا «باب‌الرضا بالقضا»؛ مرحله ششم از همین کتاب تا «باب الحب فی‌الله و البغض فی‌الله» و مرحله هفتم از کتاب ایمان و کفر تا «بَابُ أَنَّ اللَّهَ إِنَّمَا يُعْطِي الدِّينَ مَنْ يُحِبُّه» در نظر گرفته شد.

حجت الاسلام و المسلمین حاجی زاده اضافه کرد: مرحله هشتم این دوره تا باب «بَابُ مَنْ طَلَبَ عَثَرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ وَ عَوْرَاتِهِم» بود و نهمین مرحله اصول کافی تا پایان کتاب در نظر گرفته شده است.

وی، مهلت ارسال پاسخنامه ها را تا پایان شهریورماه اعلام و تصریح کرد: طلاب برای ثبت نام و دریافت پرسشنامه می‌توانند به سرای ثقلین مستقر در ورودی ساختمان شهید بهشتی(رحمه‌الله‌علیه) یا پایگاه اینترنتی جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) به نشانی www.jz.ac.ir مراجعه کنند.

 

تلفن تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:  ۳۲۱۱۲۳۵۵

 

جهت دریافت پرسش های مرحله اول اصول کافی این پیوند را فعال کنید. 
 
جهت دریافت پرسش های مرحله دوم اصول کافی این پیوند را فعال کنید. 
 
جهت دریافت پرسش های مرحله سوم اصول کافی این پیوند را فعال کنید. 
 
جهت دریافت پرسش های مرحله چهارم اصول کافی این پیوند را فعال کنید. 
 
جهت دریافت پرسش های مرحله پنجم اصول کافی این پیوند را فعال کنید. 
 
جهت دریافت پرسش های مرحله ششم اصول کافی این پیوند را فعال کنید.
 
جهت دریافت پرسش های مرحله هفتم اصول کافی این پیوند را فعال کنید.
 
جهت دریافت پرسش های مرحله هشتم اصول کافی این پیوند را فعال کنید.
 
جهت دریافت پرسش های مرحله نهم اصول کافی این پیوند را فعال کنید.
 

 

 

برگزاری دروس آزاد حوزه در جامعه‌الزهرا(س)

طرح تدریس دروس آزاد و خارج از سیستم متداول درسی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به درخواست طلاب و اساتید این مرکز اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، طرح دروس آزاد حوزه از سوی معاونت آموزش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اجرا می‌شود.

طبق اعلام معاونت آموزش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، در این طرح که بنا به درخواست‌ طلاب و اساتید این مرکز اجرایی می‌شود، دروسی غیر از دروس متداول سطوح جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اعم از فقه، اصول، فلسفه، کلام و اخلاق تدریس خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بخش حوزه آزاد در معاونت آموزش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برای اجرای این طرح ایجاد شده است تا طلاب مستعد تدریس و اساتید علاقه‌مند که سابقه تدریس دارند، منابع درسی موردنظر خود را به این بخش معرفی کنند تا پس از تأیید معاونت آموزش، به تدریس این دروس بپردازند.

تمامی طلاب مشغول به تحصیل یا فارغ‌التحصیل مقاطع سطح ۲ و بالاتر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

برای حضور طلاب خواهر سایر مراکز حوزوی در این طرح در آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

گفتنی است، زمان برگزاری کلاس‌های دروس آزاد در نوبت عصر پیش‌بینی شده تا با زمان دروس رسمی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تلاقی نداشته باشد.

طرح تربیت مشاور در جامعه‌الزهرا(س) اجرا می‌شود

طرح تربیت مشاور برای فارغ‌التحصیلان سطح سه رشته تعلیم و تربیت اسلامی در سه بخش مشاوره ازدواج، خانواده و کودک در جامعه‌الزهرا(س) اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «اصغر اخوی» روز یکشنبه در گفتگو با واحد خبر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به برگزاری طرح تربیت مشاور در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، اظهار داشت: با توجه به اهمیت و ضرورت راهنمایی و مشاوره در مراکز حوزوی به‌ویژه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، طرح تربیت مشاور بین خواهران فارغ‌التحصیل رشته تعلیم و تربیت اسلامی این مؤسسه علمی ـ آموزشی برگزار می‌شود.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) خاطرنشان کرد: خواهرانی که از لحاظ علمی، اخلاقی و شخصیتی توانایی و علاقه به امر مشاوره داشته باشند، در این طرح شناسایی می‌شوند و بعد از گذراندن دوره‌های لازم در مجموعه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و سایر مراکز حوزوی به عنوان مشاور مشغول به کار خواهند شد.

وی هدف از این طرح را تربیت مشاور از میان طلاب متخصص و ماهر عنوان کرد و افزود: طرح تربیت مشاور با رویکردهای علمی، بومی و اسلامی به‌منظور راهنمایی و مشاوره برنامه‌ریزی‌شده است تا کارآموزان پس از اتمام دوره بتوانند در راستای ایجاد، ارتقا، استحکام و سلامت خانواده در سه بخش مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده و مشاوره کودک مشغول به فعالیت شوند.

استاد حوزه و دانشگاه در توضیح سطوح تربیت مشاور، بیان داشت: طرح تربیت مشاور در دو سطح عمومی و تخصصی برگزار می‌شود که در سطح عمومی، پانزده واحد درسی به‌طور مشترک برای هر سه گروه مشاوره ازدواج، خانواده و کودک در نظر گرفته ‌شده و در سطح تخصصی بیست واحد نظری و عملی طی حدود سه ترم برای هر رشته اجرا خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی در ارتباط با شرایط شرکت در دوره تربیت مشاور، اظهار داشت: دارا بودن مدرک سطح سه رشته تعلیم و تربیت اسلامی و یا احراز صلاحیت برای شاغلین به تدوین پایان‌نامه سطح سه این رشته؛ حداکثر سن ۵۰ سال؛ احراز صلاحیت اخلاقی، شخصیتی، روانی و علمی؛ علاقه‌مندی به امر مشاور و تعهد به خدمت در مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به مدت سه سال از شرایط شرکت در این دوره است.

وی در ادامه گفت: دوره طرح تربیت مشاور به‌صورت رایگان برگزار می‌شود و درصورتی‌که دانش‌پژوه دوره را رها کند، باید هزینه آن را پرداخت نماید.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در باره امتیازات این دوره بیان داشت: اعطای گواهی پایان دوره و در آینده اعطای گواهی اشتغال به امر مشاوره در سایر مراکز مشاوره، الویت در اشتغال به مشاوره در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، معرفی به سایر مراکز مشاوره حوزوی و غیرحوزوی و همچنین اولویت در پذیرش سطح سه در رشته‌های نزدیک به امر مشاوره بخشی از امتیازات این دوره است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی، زمان شروع ثبت‌نام این دوره را اوایل مهرماه اعلام و تصریح کرد: بخش ابتدایی این طرح پس از تصویب در شورای مدیران جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و ایجاد شرایط لازم برای افرادی که از قبل احراز صلاحیت شده‌اند، پس از انجام مراحل اداری اجرا خواهد شد و سایر علاقه‌مندان می‌توانند از ترم‌های بعدی در این دوره نام‌نویسی و شرکت کنند.

وی افزود: فارغ‌التحصیلان این دوره غیر از مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌توانند در مهدکودک و مدارس هدی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، مرکز مشاوره حوزه و مراکز شبه حوزوی مانند حرم و جمکران مشغول به فعالیت شوند.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در پایان اظهار داشت: تأکید بر حضور در مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برای فارغ‌التحصیلان طرح تربیت مشاوره به دلیل استفاده از استعدادهای داخلی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در این مرکز و همچنین کسب تجربه بیشتر برای حضور در سایر مراکز مشاوره است.

امکان معادل‌سازی دروس دانشگاه در جامعه‌الزهرا(س) مهیا شد

پذیرفته‌شدگان جامعه‌الزهرا(س) که فارغ‌التحصیل یکی از رشته‌های مرتبط با علوم حوزوی در دانشگاه‌ هستند، می‌توانند با ارائه ریزنمرات و گواهی مرکز آموزشی دانشگاهی، واحدهای مرتبط خود را معادل‌سازی کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، اداره سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) زمان اعلام نتایج نهایی پذیرش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برای سال تحصیلی ۹۷-۹۶ را اول شهریورماه عنوان کرد.

بر این اساس، پذیرفته شدگان در مقطع سطح ۲ و بازپذیری از سوم تا دهم شهریورماه می‌بایست با مراجعه به سامانه پذیرش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به نشانی http://paziresh.jz.ac.ir برای ثبت نام نهایی اقدام کنند.

در ثبت نام نهایی کسانی که سوابق قبلی تحصیل در حوزه یا دانشگاه را دارند، باید مستندات خود را ارائه کنند؛ همچنین با توجه به امکان معادل‌سازی دروس حوزه و دانشگاه با دروس مرتبط در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) کسانی که تمایل به معادل‌سازی دروس خود دارند، بایست مدارک و ریزنمرات تأیید شده خود را ارائه دهند.

شایان ذکر است، در سال جاری امکان پذیرش فارغ‌التحصیلان ۷ رشته تحصیلی مرتبط دانشگاهی در مقطع سطح ۳ جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مهیا شد.

گفتنی است، آزمون ورودی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با حضور بیش از ۸ هزار داوطلب، اردیبهشت ماه برگزار و مصاحبه از پذیرفته‌شدگان از ۶ خرداد تا ۱۰ مرداد انجام شد.

ثبت نام آزمون ورودی بخش بین‌الملل جامعه‌الزهرا(س) تمدید شد

ثبت نام آزمون ورودی بخش بین‌الملل جامعه‌الزهرا(س) در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تا پایان مرداد ماه ۹۶ تمدید شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، حجت الاسلام و المسلمین «اباذر عمرانی فر» با اشاره به استقبال داوطلبان غیرایرانی برای ورود به دوره‌های روزانه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، عنوان کرد: ثبت نام آزمون ورودی طلاب غیرایرانی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این موسسه علمی ـ آموزشی تا پایان مردادماه تمدید شد.

 رئیس اداره سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: علاقه‌مندان برای ثبت نام دوره‌های روزانه می‌توانند با مراجعه به سامانه پذیرش بخش بین‌الملل به نشانی http://j-alzahra.org در یکی از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد ثبت نام کنند.

گفتنی است، دوره کارشناسی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در بخش بین‌الملل شامل آموزش زبان فارسی در پنج تا هشت ماه، آشنایی با دروس معارف اولیه اسلامی در یک ترم و مطالعات اسلامی در ۱۷۳ واحد است که در ۹ ترم ارائه می‌شود. مجموع واحدهای این دوره با احتساب واحدهای ارائه شده در دوره معارف اولیه اسلامی، ۱۹۰ واحد درسی است.

دارا بودن مدرک دیپلم، برخورداری از صلاحیت‌های اخلاقی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی، موفقیت در مصاحبه، عدم وجود مشکل اقامت در جمهوری اسلامی ایران، رضایت نامه سرپرست قانونی، طلبه بودن سرپرست در جامعه المصطفی و دارای کد فعال(ویژه خواهران غیرخوابگاهی)، سکونت با سرپرست در قم (ویژه خواهران غیرخوابگاهی) و حداکثر سن ۲۳ سال (ویژه خواهران خوابگاهی) از شرایط پذیرش در دوره کارشناسی است.

همچنین مقطع کارشناسی ارشد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در رشته‌های «روانشناسی تربیتی»، «تفسیر و علوم قرآن»، «اصول فقه اسلامی»، «کلام اسلامی» و «تاریخ اهل بیت علیهم السلام» در نوبت صبح در طول دو تا سه سال برگزار می‌شود که شرط پذیرش در آن، داشتن مدرک سطح ۲ حوزه یا کارشناسی است. داشتن حداکثر ۲۸ سال سن برای متقاضیان خوابگاه و سکونت با سرپرست قانونی در قم برای داوطلبان غیرخوابگاهی از شرایط ثبت نام در این مقطع است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه پذیرش بخش بین‌الملل مراجعه و دفترچه راهنمای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را مطالعه کنند.

 
جهت ثبت نام در دوره کارشناسی این پیوند را فعال کنید.
 
جهت ثبت نام در دوره کارشناسی ارشد این پیوند را فعال کنید.

۱۵ تا ۲۰ مردادماه، زمان ویرایش و تکمیل اطلاعات پذیرفته‌شدگان اولیه جامعه‌الزهرا(س)

داوطلبانی که در هنگام مصاحبه مدارکشان ناقص بود، از ۱۵ تا ۲۰ مرداد ماه فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه پذیرش جامعه‌الزهرا(س) مدارک خود را ویرایش یا تکمیل کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، اداره سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اعلام این که مصاحبه با پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی این موسسه علمی ـ آموزشی از ۶ خردادماه تا ۱۰ مردادماه انجام شد، از داوطلبانی که در هنگام مصاحبه، مدارکشان ناقص بود، خواست تا از ۱۵ تا ۲۰ مردادماه با مراجعه به سامانه پذیرش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به نشانی http://paziresh.jz.ac.ir نسبت به ویرایش یا تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند.

بر اساس اعلام اداره سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، با توجه به اینکه هرکدام از مدارک خواسته شده از داوطلبان، دارای امتیاز خاصی در کارنامه نهایی فرد است، عدم ارائه یا تکمیل مدارک، موجب کسر امتیاز می‌شود و احتمال حذف داوطلب را به دلیل به حد نصاب نرسیدن نمره قبولی افزایش می‌دهد.

گفتنی است، نتایج نهایی پذیرش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اول شهریورماه اعلام می‌شود. دفترچه راهنمای ثبت نام نهایی نیز اواخر مردادماه در سامانه پذیرش این مؤسسه آموزشی منتشر می‌شود و داوطلبان می‌بایست پیش از ثبت نام نهایی در روزهای سوم تا دهم شهریورماه، حتما دفترچه راهنما را مطالعه کنند و با توجه به شرایط مندرج در آن، اقدام به ثبت نام در نیمسال اول یا دوم آموزشی کنند.

نتایج نهایی پذیرش جامعه‌الزهرا(س) اول شهریور اعلام می‌شود

نتایج نهایی پذیرش جامعه الزهرا(س) در مقاطع مختلف تحصیلی، اول شهریورماه اعلام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «اباذر عمرانی‌فر» روز پنجشنبه در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: آزمون ورودی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برای سال تحصیلی ۹۷-۹۶ به صورت متمرکز در ۳۱استان کشور و ۴۷ حوزه امتحانی برگزار شد و حدود هشت هزار نفر در این آزمون شرکت کردند.

رئیس اداره سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه نتایج آزمون کتبی در اواخر اردیبهشت‌ماه اعلام شد و حدود دو سوم ظرفیت پذیرش به مصاحبه در دو مرکز قم و مشهد دعوت شدند، اظهار داشت: فرایند مصاحبه با پذیرفته‌شدگان از ۶ خرداد تا ۱۰ مردادماه ادامه داشت و نتایج نهایی پذیرش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اول شهریورماه اعلام می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عمرانی فر از مصاحبه‌شوندگانی که مدارکشان ناقص بود، خواست تا از ۱۵ تا ۲۰ مردادماه با مراجعه به سامانه سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به نشانی http://paziresh.jz.ac.ir مدارک خود را ویرایش یا اصلاح کنند تا امتیاز آن در پذیرش نهایی لحاظ شود، در غیر این صورت، احتمال حذف داوطلب به دلیل کسر امتیاز وجود دارد.

وی به انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام نهایی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در اواخر مردادماه در سامانه پذیرش این مؤسسه آموزشی اشاره کرد و گفت: داوطلبان پیش از ثبت نام نهایی حتما دفترچه راهنما را مطالعه کنند و با توجه به شرایط مندرج در آن، اقدام به ثبت نام در نیمسال اول یا دوم آموزشی کنند.

گفتنی است، ثبت نام نهایی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از سوم تا دهم شهریورماه از طریق سامانه پذیرش صورت می‌گیرد.

چهارمین مرحله دوره نهج‌البلاغه‌خوانی برگزار می‌شود

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از آغاز برگزاری چهارمین مرحله دوره غیرحضوری نهج‌البلاغه‌خوانی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و  بین الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، حجت الاسلام و المسلمین «علیرضا حاجی‌زاده» در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: سلسله مراحل دوره غیرحضوری نهج البلاغه‌خوانی به همت اداره قرآن و حدیث اداره کل امورتربیتی از فروردین سال جاری آغاز شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت و ضرورت شناخت سیره و منش امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) و آشنایی طلاب با نهج‌البلاغه و معارف بلند آن، چهارمین مرحله دوره حدیث‌خوانی نهج البلاغه برگزار می‌شود.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه دوره نهج‌البلاغه‌خوانی در ۱۲ مرحله برگزار می شود، یادآور شد: جهت انس طلاب جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با نهج‌البلاغه، امکان پیوستن طلابی که علاقه‌مند به شرکت در این دوره‌ها  هستند، وجود دارد و طلاب می‌توانند پاسخنامه‌های هر چهار مرحله را  تا ۳۰ مردادماه ارسال کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حاجی زاده با بیان اینکه سلسله مراحل حدیث‌خوانی نهج البلاغه به صورت غیرحضوری برگزار می شود، تصریح کرد: در مرحله اول این دوره، حکمت‌های یک تا ۱۴۷ نهج‌البلاغه در نظر گرفته شده بود، برای مرحله دوم نیز حکمت‌های ۱۴۸ تا ۳۱۷ نهج‌البلاغه ارائه شد.

وی افزود: سومین مرحله حدیث‌خوانی نهج‌البلاغه شامل حکمت‌های ۳۱۷ تا ۴۸۰ کتاب شریف نهج‌البلاغه بود، برای چهارمین مرحله نیز نامه‌های یک تا ۴۰ نهج البلاغه در نظر گرفته شده است.

 

بانوان طلبه می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام  به سرای ثقلین واقع در ورودی ساختمان شهید بهشتی(ره) مراجعه کنند و یا  با شماره تلفن ۳۲۱۱۲۳۵۵ تماس بگیرند.

 

جهت دریافت پرسش‌نامه اولین دوره غیرحضوری نهج‌البلاغه‌خوانی(حکمت ۱ تا ۱۴۷) این پیوند را فعال کنید.

 

جهت دریافت پرسش‌نامه دومین دوره غیرحضوری نهج‌البلاغه‌خوانی(حکمت ۱۴۸ تا ۳۱۷) این پیوند را فعال کنید.

 

جهت دریافت پرسش‌نامه سومین دوره غیرحضوری نهج‌البلاغه‌خوانی(حکمت ۳۱۷ تا ۴۸۰) این پیوند را فعال کنید.

 

جهت دریافت پرسش‌نامه چهارمین دوره غیرحضوری نهج‌البلاغه‌خوانی(نامه یک تا۴۰) این پیوند را فعال کنید.

 

تحصیل و تدریس در رشته اخلاق و تربیت اسلامی زمینه‌ساز تربیت نسل اخلاقی و معنوی است

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه تحصیل و تدریس در رشته اخلاق و تربیت اسلامی زمینه‌ساز تربیت نسل اخلاقی و معنوی است، اظهار داشت: تحصیل و تدریس در رشته اخلاق و تربیت اسلامی ابتدا در خانواده و سپس در سطح جامعه تأثیرگذار است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، نشست هم‌اندیشی اساتید مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با حضور اساتید این مرکز در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان شهید بهشتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «اصغر اخوی» بیان داشت: رشته اخلاق و تربیت اسلامی رشته جدیدی است و نیازمند کار و تلاش مداوم است و اکتفا کردن به مباحث جزئی، تکراری و منابع اولیه، ما را از اهداف خود دور می سازد.

 

رشته علوم تربیتی در جهت تربیت و پرورش نیروهای انسانی مؤثر در جامعه تأثیرگذار است

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ضمن قرائت آیه «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»(جمعه/آیه ۲) خاطرنشان کرد: اصل رشته علوم تربیتی از غرب آمده و هدف آن، تربیت مربیانی بود که بتوانند در سراسر دنیا به امر آموزش‌وپرورش بپردازند.

وی افزود: با توجه به اهمیت رشد آموزش‌وپرورش و اقتصاد جامعه در کشورهای پیشرفته، زمانی که این رشته در چنین کشورهایی مطرح شد، ارزش آن به‌قدری بالا رفت که در کمتر از پنجاه سال، جزو رشته‌های سرشناس و مورداستفاده دانشجویان و اساتید مهم قرار گرفت، زیرا این رشته می‌تواند در امر تربیت و پرورش نیروهای انسانی ماهری که می‌توانند بر کل جامعه تأثیر مثبت بگذارند، مؤثر باشد.

 

تقدم تربیت بر تعلیم، باعث اهمیت رشته تعلیم و تربیت اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران است

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ارتباط با اهمیت رشته تعلیم و تربیت اسلامی در ایران، اظهار داشت: در کشور ما این رشته از دو باب مهم است؛ همانند بسیاری از کشورها به دلیل اهمیت آموزش و رشد اقتصادی، این رشته برای تربیت معلمانی موفق در امر تعلیم و تربیت، اهمیت دارد و همچنین در بحث اصلی تربیت و پرورش مهم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با اشاره به اینکه تقدم تربیت بر تعلیم، اهمیت این رشته را در نظام اسلامی بیشتر می‌کند، تصریح کرد: به همین دلیل این رشته بعد از انقلاب در مراکز مهم علمی کشور مورد توجه قرار گرفت و تربیت نسبت به آموزش، اولویت اول را به خود اختصاص داد.

 

رشته تعلیم و تربیت اسلامی به مباحث فقهی و حوزوی نزدیک است

وی در ادامه گفت: نهادهایی همچون آموزش‌وپرورش در این اندیشه بودند که این رشته می‌تواند در رشد انسان‌ها در ابعاد مختلف تربیتی، دینی و عبادی مؤثر باشد و اهمیت به این رشته در حوزه‌های علمیه به دلیل نزدیکی آن به مباحث فقهی و حوزوی است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه نباید به رشته تعلیم و تربیت اسلامی تنها به‌عنوان یک‌رشته درسی و تنها با نگاه تدریس نگریست، اظهار داشت: اگر بدانیم این رشته برای تربیت نسل آینده بسیار مفید است، مطرح کردن هر بحثی و معرفی هر کتابی در کلاس‌های این رشته برای ما بسیار مهم خواهد بود و باید بدانیم می‌خواهیم در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و سایر فضاها اقداماتی انجام دهیم که تاکنون صورت نگرفته است.

 

تربیت مدرس، پژوهشگر و مشاور سه حوزه اخلاق و تربیت هستند/تربیت استاد جزو اولویت‌های مورد توجه در جامعه‌الزهرا(س) است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی به تشریح سه حوزه در عرصه اخلاق و تربیت پرداخت و بیان داشت: یکی از حوزه‌های این عرصه، تدریس است تا افراد با یادگیری مباحث آموزشی و تربیتی وارد فضای تدریس در مراکز علمی شوند.

وی تصریح کرد: به دلیل تأثیرگذاری نقش معلم، تربیت استاد جهت تدریس در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و سایر بخش‌های علمی کشور، جزو اولویت‌های موردتوجه در این مؤسسه است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: دومین حوزه در عرصه اخلاق و تربیت خصوصاً با نگاه اسلامی، تربیت پژوهشگر و محقق است و چون این علم به‌تازگی راه‌اندازی شده است، مباحث زیادی جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه، سومین حوزه عرصه اخلاق و تربیت را تربیت مشاور معرفی کرد و عنوان داشت: مشاوران در عرصه وسیعی می‌توانند مؤثر واقع شوند و در حوزه‌های کودک، تحصیل، خانواده و دین در جهان اسلام فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی خاطرنشان کرد: از بانوانی که رشته اخلاق و تربیت را می‌خوانند انتظار می‌رود که در خانواده خود تأثیر مثبت بگذارند، زندگی ایده‌آلی را بنا کنند و همچنین جامعه از اساتیدی که این رشته را تدریس می‌کنند، انتظار فراوانی دارد.

 

عدم اکتفا به منابع اولیه و مباحث جزئی و داشتن پشت‌کار از ملزومات رشته تعلیم و تربیت اسلامی است

وی در ادامه گفت: رشته اخلاق و تربیت اسلامی رشته جدیدی است و نیازمند کار و تلاش مداوم است و اکتفا کردن به مباحث جزئی، تکراری و منابع اولیه؛ ما را به اهداف خود نمی‌رساند و از سویی نیز این رشته منحصر به تدریس نیست و باید طلاب را برای کار در سطح کشور و جامعه اسلامی آماده کرد.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تأکید کرد: باید با نشان دادن راهکارهای عملی و کاربردی، افراد را به مباحث تربیتی وارد کنیم تا در هرجایی که حضور دارند از رشته تحصیلی خود استفاده کنند.

 

اساتید رشته اخلاق و تربیت باید مشاور و الگوی مناسبی برای طلاب باشند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با اشاره به اهمیت نقش مشورتی اساتید رشته اخلاق و تربیت اسلامی اظهار داشت: اساتید این رشته خصوصاً اساتید خواهر برای خواهران طلبه به‌عنوان مشاور علمی، اخلاقی، تربیتی می‌توانند با ارائه راهکارهایی در حل مشکلات آن‌ها مؤثر باشند و از سویی خودشان به‌عنوان الگویی برای طی کردن این مسیر باشند.

وی افزود: با توجه به انتظار بیشتری که از خواهران می‌رود، لازم است تلاش کنند زمانی که از تربیت سخن می‌گویند خودشان هم تربیت‌شده باشند و در زندگی شخصی، مشاور دادن و تدریس الگوی مناسبی باشند.

 

اساتید نباید صرفاً به مباحث درسی اکتفا کنند/استاد نقش تهذیبی و تربیتی دارد

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: استاد باید نقش هدایتی و حمایتی داشته باشد و صرفاً نباید به آموزش و برگزاری امتحان اکتفا کند، بلکه باید با دانش‌پژوهان خود همکاری  داشته باشد و این توانمندی را داشته باشد که طلاب را در مسائل و مشکلاتشان راهنمایی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با بیان اینکه استاد نقش تهذیبی و تربیتی دارد، عنوان کرد: برخی اساتید صرفاً به مبحث علمی می‌پردازند، اما نقش تربیتی استاد، گفتار و رفتار وی بسیار مهم است و به همین دلیل باید اساتید برای مسائل تربیتی طلاب وقت بگذارند تا در رفتار و گفتار آن‌ها در سطح خانواده‌شان نیز تغییر ایجاد شود.

 

مسائل دینی باید وارد موضوعات تحقیقاتی رشته اخلاق و تربیت اسلامی شود

وی در ادامه به مباحث تحقیقی رشته اخلاق و تربیت اسلامی اشاره کرد و گفت: گاهی تحقیقاتی به طلاب داده می‌شود که تکراری است، اما با ارتباط دادن این مباحث به مسائل دینی می‌توان تحقیق بسیار کاربردی ارائه کرد.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: باید انتظاراتمان را در سطح طلاب تعدیل کنیم، اما ندیدن نقاط قوت آن‌ها یکی از ضعف‌هایی است که باعث می‌شود طلاب گمان کنند به دلیل اینکه توانایی‌های آن‌ها نادیده گرفته می‌شود، نمی‌توانند به موفقیت برسند.

 

لزوم برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و نشست‌های علمی در رشته اخلاق و تربیت اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با ارائه راهکارهایی جهت توجه به نقاط قوت طلاب رشته اخلاق و تربیت اسلامی گفت: اختصاص دادن یک جلسه از ۱۰ جلسه تدریس به پرسش و پاسخ، می‌تواند بسیار مفید باشد، همچنین پاسخگویی به مسائل پیرامون این رشته و مباحث مطرح‌شده در کلاس باعث می‌شود بسیار از دغدغه‌های طلاب رفع شود.

وی افزود: گروه اخلاق و تربیت اسلامی نیز باید نشست‌های علمی مرتبط با مباحث تدریس شده در گروه را برگزار کند.

 

تربیت مشاور جهت ارائه خدمات در مدارس و مهدکودک از دغدغه‌های رشته تعلیم و تربیت است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های این رشته، تربیت مشاور است اظهار داشت: تاکنون چندین نفر توانسته‌اند در عرصه مشاوره وارد شوند و در مدارس و مهدکودک‌ها خدمت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی در ادامه سخنان خود به راهکارهای مؤثر در تقویت رشته اخلاق و تربیت اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری دوره‌های کارگاهی و کارورزی جهت ایجاد آمادگی برای بهره بردن از مباحث تئوری و استفاده از روش‌های پیشرفته تدریس؛ می‌تواند در تقویت و پیشرفت این رشته مؤثر باشد.

 

تحصیل و تدریس در رشته اخلاق و تربیت اسلامی زمینه‌ساز تربیت نسل اخلاقی و معنوی است

وی خاطرنشان کرد: کمک به رشد انسان‌ها، عمل به وظایف و رسالت و مسئولیت‌ها، بهره‌مندی از اجر دنیوی و اخروی، کمک علمی و عملی به مراکز مختلف آموزشی کشور، ارتقای سطح علمی و فرهنگی و اخلاقی جامعه، تربیت نیروهای متخصص برای انجام رسالت کشوری؛ از فواید و نتایج رشته اخلاق و تربیت اسلامی است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: لازم است در جامعه‌ای که دشمن در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای جهت تحریف اندیشه بانوان به مباحث آن ورود پیدا می‌کند، خود را مجهز کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی در پایان با بیان اینکه تحصیل و تدریس در رشته اخلاق و تربیت اسلامی زمینه‌ساز تربیت نسلی اخلاقی و معنوی است، خاطرنشان کرد: اولین تأثیر این رشته در سطح خانواده‌های طلاب و اساتید آن باید ایجاد گردد و سپس با فعال بودن در اجرای اقدامات مهم در عرصه‌های مختلف، احساس آرامش و رضایت درونی که حاصل انجام تکلیف است، محقق می‌شود.

صفحه‌ها