فرم جستجو

معاونت فرهنگی تبلیغی

اخبار فرهنگی

ثبت‌نام اعزام مبلغ جامعه الزهرا(س) ویژه ماه محرم آغاز شد

ثبت‌نام اعزام مبلغ جامعه الزهرا(س) ویژه ماه محرم آغاز شد

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(سلام‌الله علیها) از آغاز ثبت نام خواهران توانمند مبلغ جامعه الزهرا(سلام الله علیها) جهت شرکت در «کاروان بزرگ مبلغان زینبی» ویژه دهه اول محرم امسال خبر داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسین تهرانی» روز دوشنبه در گفتگو با واحد خبر بیان داشت: ثبت‌نام خواهران مبلغ از امروز آغاز شد و تا ۲۲ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(سلام‌الله علیها) عنوان کرد: علاقه مندان می توانند جهت ثبت‌نام به سامانه http://tabligh.jz.ac.ir/‎ ‎  مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: همایش خواهران مبلغه ای که در این سامانه ثبت‌نام کردند، روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۳ و ۲۴ شهریورماه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی در پایان یادآور شد: بانوان مبلغ اواخر هفته آینده همراه با بسته های فرهنگی اعزام خواهند شد.

ورود به سامانه ثبت نام اعزام مبلغ محرم

 

.

کلیدواژه ها: 

دوره «دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی پیاده‌روی اربعین» برگزار می‌شود

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری دوره «دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی پیاده‌روی اربعین» ویژه طلاب این مؤسسه خبر داد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری دوره «دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی پیاده‌روی اربعین» ویژه طلاب این مؤسسه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین «حسین تهرانی» روز دوشنبه در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: دوره دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی پیاده‌روی اربعین به همت اداره کل امور فرهنگی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ویژه طلاب این مؤسسه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: دانش‌افزایی، معرفت اربعین، مهارت‌افزایی و آشنایی با جریان‌های انحرافی از جمله اهداف برگزاری این دوره است.

وی با بیان اینکه این دوره به مدت پنج روز و به صورت کارگاهی برگزار می‌شود، گفت: کارگاه های این دوره روزهای دوشنبه(۲۴ مهرماه)، چهارشنبه(۲۶ مهرماه)، پنجشنبه(۲۷ مهرماه)، شنبه(۲۹ مهرماه) و دوشنبه(اول آبان ماه) ساعت ۱۴ تا ۱۸ در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تشکیل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین تهرانی با اشاره به اینکه اساتید حوزه و دانشگاه در این کارگاه‌ها حضور دارند، افزود: «مکالمه زبان عربی»، «معرفت اربعین»، «آموزش مکان ها و ظرفیت‌های اربعین»، «تفسیر زیارت اربعین»، «معرفی گروه‌های انحرافی»، «جریان‌های انحرافی مهدوی در عتبات» و «آموزش سخنرانی ۵ دقیقه‌ای» محورهای مورد بررسی در این دوره است.

وی با بیان اینکه علاقه مندان می‌توانند با به همراه داشتن کارت تحصیلی در کارگاه های این دوره شرکت کنند، تصریح کرد: در قرعه کشی کاروان پیاده روی اربعین اولویت با افرادی است که در کارگاه‌های این دوره حضور مرتب داشته باشند.

 

جهت مشاهده برنامه زمان‌بندی دوره دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی پیاده‌روی اربعین این پیوند را فعال کنید.

آغاز ثبت نام کاروان اربعین جامعه‌الزهرا (س)

ثبت نام پیاده روی اربعین سال ۱۳۹۶ از شنبه ۱۵ مهر آغاز شد

ثبت نام کاروان «هم پای قافله» ویژه پیاده روی اربعین سال ۱۳۹۶ از شنبه ۱۵ مهر آغاز شد

به گزارش روابط‌عمومی و بین‌الملل، ستاد اربعین جامعه‌الزهرا (سلام‌الله‌علیها) پیرو دستور مدیر جامعه، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی تشکیل و پس از چندین جلسه کاری و هماهنگی‌های لازم با بخش‌های مختلف، مقدمات اعزام کاروان اربعین جامعه‌ الزهرا (سلام‌الله‌علیها) را فراهم کرد.

بر این اساس طلاب و اساتید جامعه‌الزهرا‌ (سلام‌الله‌علیها) که مایلند در ایام اربعین حسینی (علیه‌السلام) هم‌پای قافله نور باشند، می‌توانند از روز شنبه ۱۵ تا دوشنبه ۱۷ مهرماه با مراجعه به سامانه ثبت نام به نشانی  http://prof.jz.ac.ir/karbala/‎ ثبت نام کنند.

گفتنی است به دلیل محدودیت کاروان، اسامی نهایی پس از گذراندن مراحل اولیه و احراز شرایط اعلام خواهد شد، بنابراین نام‌نویسی اولیه به منزله اعزام قطعی نیست.

شرایط ثبت نام:

۱-امکان ثبت نام برای متقاضیانی که در کاروان اربعین همپای قافله جامعه الزهرا(سلام الله علیها) در سنوات گذشته حضور داشته اند، امکان پذیر نمی باشد(زائر اولی باشند).

۲- امکان ثبت نام طلاب سال اول و دوم سطح دو وجود ندارد.

۳- داشتن رضایت نامه کتبی والدین و تعهدنامه رسمی الزامی می باشد.

۴- پرداخت هزینه سفر(۴/۰۰۰/۰۰۰ ریال).

۵- سلامت جسمانی و حداکثر سن ۵۰ سال.

۶- رعایت قوانین و ضوابط ستاد اربعین.

سامانه ثبت نام کاروان زیارتی اربعین

سرپرست اداره دانش آموختگان جامعه الزهرا(س): طلبه انقلابی باید به دنبال تبلیغ بین المللی باشد

سرپرست اداره دانش آموختگان جامعه الزهرا(سلام الله علیها) گفت: طلبه طراز انقلاب اسلامی باید در اندیشه مبلغ جهانی شدن باشد تا علمی را که می آموزد به دنیا عرضه کند.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سرکار خانم «فاطمه فرخنده» سرپرست اداره دانش آموختگان و استاد جامعه الزهرا(سلام الله علیها) در گفتگو با واحد خبر به تشریح ویژگی طلاب طراز انقلاب اسلامی پرداخت که در ادامه این گفتگو را میخوانیم:

 

طلبه طراز انقلاب اسلامی از بیان امام علی(علیه السلام)

امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «رحم الله امرأ عرف من این و فی این و الی اینَ؛ خداوند متعال رحمت کند فردی را که بداند از کجا آمده و در کجا قرار گرفته و به کجا می رود».

این کلام امیرالمؤمنین(علیه السلام) در واقع نشان دهنده نقشه ی راه زندگی هر فرد است و سرآمد افرادی که قرار است این راه را درست طی کنند، کسانی هستند که منتسب به علوم دینی و مدعیان راه اهل بیت(علیهم السلام) که قرار است این راه را بشناسند و به دیگران هم بشناسانند.

مسلما اگر کسی بخواهد به عنوان طلبه ای در حوزه ی علمیه مشغول باشد و به عنوان طلبه طراز انقلاب اسلامی شناخته شود، باید این حدیث را سرآمد و الگوی کار، علم و تحصیل خود قرار دهد.

 

علم و عمل؛ لازمه های طلبه طراز انقلاب اسلامی

هیچ طلبه ی طراز انقلاب اسلامی نمی تواند بدون دو ابزار علم و عمل مدعی شود که به شاخصه های لازم نزدیک شده و یا حداقل در آن سمت و مسیر حرکت کرده است.

 

نگاه علمی یک مبلغ باید جهانی باشد

در باب سلاح علم، چند نکته مهم که خصوصا در این زمان باید مورد توجه و ملاک عمل قرار گیرد، وجود دارد:

در ابتدا باید نگاه طلبه طراز انقلاب اسلامی بر مبلغ جهانی شدن باشد. یعنی کسی که بتواند علمی را که آموخته به دنیا عرضه کند. حتی ذره ای اثرگذاری باعث رویدادهایی همچون «بیداری انقلاب اسلامی» در کل دنیا خواهد شد. و همین طلاب انقلابی بودند که توانستند این حرکت و جنبش را ایجاد کنند.

اگر در این مسیر و با این نگاه قدم بردارد، قطعاً بهتر درس می خواند و تلاش خود را به تولید علمی متناسب با نیازهای روز معطوف می کند.

 

پاسخگوی منطقی به شبهات

دومین وظیفه طلبه طراز انقلاب اسلامی پاسخگویی منطقی به شبهات با تقویت سلاح علمی و تولید علم است که این امر در سال های اخیر مورد تاکید فراوان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) قرار گرفته است.

لازمه این امر درس خواندن اجتهادی است که منجر به تولید علم شود و در نهایت به پاسخگویی منطقی به شبهات اعتقادی و سایر شبهات بینجامد.

 

ضرورت یادگیری زبان های زنده دنیا

مسئله سوم در باب علم برای طلبه ای طراز انقلاب اسلامی شدن، در ضرورت یادگیری زبان های زنده ی دنیا است. همه به این امر واقفیم و می دانیم که برای مبلغ جهانی بودن و پاسخگویی به شبهات؛ باید زبان های خارجی بیاموزیم تا بتوانیم دین را به کل دنیا عرضه کنیم.

 

تحصیل به زبان های خارجی در حوزه های علمیه مغفول مانده است

یکی از اموری که در حوزه های علمیه خصوصا در سال های گذشته مغفول مانده و باید بسیار پیش تر از این مورد توجه قرار می گرفت، توجه طلاب علوم دینی به آموختن زبان های خارجی در کنار علم و مباحث دینی است.

به این معنی که دروسی که می آموزند را بان زبان های زنده دنیا تطبیق دهند، کتب ترجمه کنند، مقاله هایی به زبان های زنده دنیا بنویسند، در فضاهای مجازی فعالیت کنند و...

که اگر این امر از گذشته انجام می شد، علوم دینی و حوزوی بسیار بیشتر از این به دنیا عرضه شده بود. متاسفانه برخی از کشورها با وجود در اختیار داشتن ابزارهای مجازی، حتی نام اسلام را هم نشنیده اند و هیچ آگاهی و اطلاعی در رابطه با آن ندارند. طلاب فارغ التحصیل جامعه الزهرا(سلام الله علیها) که جهت امر تبلیغ به کشورهای خود اعزام می شوند، این مسائل را به ما منتقل می کنند.

 

ولایت پذیری طلبه

نکته ی چهارم در باب علم، اطلاع کامل از ولایت مداری است. در این راستا طلبه طراز انقلاب اسلامی باید در سبک زندگی سیاسی خود ولایت مدار باشد. برای این کار باید از مبانی ولایت پذیری کاملاً مطلع بوده و میزان آگاهی او در این زمینه به حدی باشد که ولایت با خون و گوشتش عجین شود و در این صورت است که می تواند از مقام ولایت در برابر هجمه ها و تبلیغات دیگران دفاع کند.

 

نمود علم در عمل

دومین بال و ابزار طلبه طراز انقلاب اسلامی، عمل است. که اولین مسئله در این باب تقویت تقوا است.

بیش از ۷۰ آیه قرآن در مورد تقوا سخن گفته و یا به آن اشاره کرده است. این امر به ما نشان می دهد که داشتن تقوا در عمل، مهم ترین و شاید بتوان گفت اصل عملی همه انسان هاست. و طلبه باید در این مسئله الگو و برتر باشد.

تهذیب و تقوا اولین ملاک طلبه طراز انقلاب اسلامی است.

 

علم بدون اخلاق؛ بال نیست، وبال است

نکته دوم در باب عمل، بحث اخلاق است. ما هر چقدر هم علم داشته باشیم و نسبت به بال علم آموزی تقویت شویم ولی در اخلاق و رفتار ما نمودی پیدا نکند، آن علم اثری نخواهد داشت. و طبق روایات این علم بدون عمل، بال نیست بلکه وبال است.

ثبت نام کاروان اربعین جامعه‌الزهرا (س)

ثبت نام کاروان اربعین جامعه‌الزهرا (س) از ۱۵ مهر آغاز می‌شود

به گزارش روابط‌عمومی و بین‌الملل، ستاد اربعین جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها پیرو دستور مدیر محترم جامعه، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای مدنی تشکیل و پس از چندین جلسه کاری و هماهنگی‌های لازم با بخش‌های مختلف، مقدمات اعزام کاروان اربعین جامعه‌ الزهرا (سلام‌الله‌علیها) را فراهم کرد.

بر این اساس طلاب و اساتید جامعه‌الزهرا‌ (سلام‌الله‌علیها) که مایلند در ایام اربعین حسینی (علیه‌السلام) هم‌پای قافله نور باشند، می‌توانند از روز شنبه ۱۵ تا دوشنبه ۱۷ مهرماه با مراجعه به سایت جامعه‌الزهرا (سلام‌الله‌علیها) به نشانی www.jz.ac.ir  ثبت نام کنند.

گفتنی است به دلیل محدودیت کاروان، اسامی نهایی پس از گذراندن مراحل اولیه و احراز شرایط اعلام خواهد شد، بنابراین نام‌نویسی اولیه به منزله اعزام قطعی نیست.

به همت اداره قرآن و حدیث؛ مسابقه "عالَم علم" برگزار می شود

مدیر کل اداره امور تربیتی جامعه الزهرا(س) از برگزاری مسابقه "عالَم علم" به همت اداره قرآن و حدیث خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سرکار خانم"طیبه سادات طباطبایی" روز پنج شنبه در گفتگو با واحد خبر ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)، بیان کرد: مسابقه "عالَم علم" با موضوع مجموعه احادیث فضل علم و عالم، با تکیه بر منابع معتبر حدیثی توسط اداره قرآن و حدیث اداره کل امور تربیتی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) برگزار می شود.

وی ادامه داد: با توجّه به نقش و اهمیت حدیث در شناخت معارف اصیل و دستورالعمل های دین و در راستای آشنایی و انس طلاب با بیانات راهبردی ائمه معصومین (علیهم السلام) و تقویت روحیه علم آموزی در طلاب، اداره قرآن و حدیث این مسابقه را برگزار می کند.

طباطبایی گفت: طلاب می توانند جهت دریافت اطلاعات و دریافت جزوه چهل حدیث به سرای ثقلین مستقر در ورودی ساختمان شهید بهشتی(ره) یا کانال تلگرامی این مرکز با لینک jz_news @ مراجعه کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مهلت ارسال پاسخنامه ها تا ۳۰ مهرماه است، گفت: علاقه مندان می توانند در صورت نیاز  و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۲۱۱۲۳۵۵ تماس بگیرند.

جهت دریافت دفترچه مسابقه این لینک را فعال کنید.

 

 

مزار شهدای گمنام جامعه الزهرا(س) گلباران و عطر افشانی شد

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) از گلباران و عطر افشانی مزار شهدای گمنام این موسسه علمی حوزوی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام والمسلمین "حسینعلی تهرانی" روز پنج شنبه در گفتگو با واحد خبر بیان کرد: همزمان با هفته دفاع مقدس که به یاد شهیدان، جانبازان، آزادگان و ایثارگران نام گذاری گشته است، جمع کثیری از خواهران بخش های مختلف جامعه الزهرا (سلام الله علیها)، پس از شرکت در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در حسینه امام خمینی(ره)، در جوار قبور شهدای گمنام آرمیده در این موسسه، حضور یافتند.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان ضمن عطرافشانی، گلباران مزار و عرض احترام و ادب به یادگاران انقلاب اسلامی، با آرمانهای امام راحل و شهدا تجدید میثاق کردند.

وی هدف از برگزاری این آیین را دفاع از ارزشها، نهادینه کردن ایثار و از خود گذشتگی و تجدید میثاق با آرمانهای امام راحل و شهدا عنوان کرد.

مداحی و سینه زنی در کنار قبور سه شهید گمنام مدفون در جامعه الزهرا(سلام الله علیها) از دیگر برنامه های این آیین بود.

اردوی زیارتی فرهنگی دانش‌آموختگان بین‌الملل جامعه الزهرا(س) برگزار شد

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری اردوی زیارتی فرهنگی مشهد مقدس ویژه دانش‌آموختگان بین‌الملل این مؤسسه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت الاسلام و المسلمین «حسین تهرانی» روز سه شنبه در گفتگو با واحد خبر عنوان کرد: در این اردو بیش از ۷۰ نفر از دانش‌آموختگان بین‌الملل جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) حضور داشتند.
وی افزود: در این اردو کارگاه دو روزه آموزشی با موضوع «شناخت خطبه غدیر» نیز برای دانش آموختگان برگزار شد.
تهرانی در پایان مدرس این کارگاه را سرکار خانم «طاهره حیدری مجد»، استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد.

بازخوانی وظایف تبلیغی طلاب از منظر آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آ‌یت الله مکارم تأکید کرد: حقیقت آن است که اسلام از طریق تبلیغات در دنیا پیشرفت کرد نه با زور شمشیر، زیرا نمی شود دین را با شمشیر جلو برد، دین یک عقیده قلبی است و عقیده قلبی را نمی توان با شیمشیر تغییر داد.

به گزارش روابط عمومیو بین الملل، یکی از مسائل مهم در تاریخ اسلام، پیشرفت سریع اسلام در دنیا است؛بعضی از مستشرقین و محققان تاریخ می گویند اسلام با زور شمشیر پیش رفته و به این وسیله می خواهند جامعه خودشان را اغفال کنند که این پیشرفت سریع طبیعی نبوده، اجباری بوده است. در حالی که اگر تاریخ را نگاه کنیم کاملاً خلاف این را می بینیم.[۱]

حقیقت آن است که اسلام از طریق تبلیغات در دنیا پیشرفت کرد نه با زور شمشیر، زیرا نمی شود دین را با شمشیر جلو برد، دین یک عقیده قلبی است و عقیده قلبی را نمی توان با شیمشیر تغییر داد.[۲]

تبليغ نیز به معنی ترغيب و تشويق به چيزى يا كارى است؛[۳] زیرا يك آيين پاك آسمانى حق دارد به عنوان يك ايدئولوژى نوين از «آزادى تبليغ » برخوردار گردد، و به صورت طبيعى از طريق روشن ساختن افكار عمومى گسترش يابد؛[۴] در این زمینه اسلام حتی اجازه مى دهد كه اگر كسانى با اعمال خود جلو آزادى عمل مسلمانان را در نشر و تبليغ و دعوت به اسلام بگيرند آنها حق دارند متوسل به جهاد آزادى بخش شوند و راه را براى تبليغ منطقى بگشايند.[۵]

اینگونه است که مساله تذكر و تبليغ پيامبر (صلی الله علیه وآله) از نخستين روز شروع شد، و تا آخرين دقيقه حيات آن حضرت ادامه داشت، و بعد از او نيز به وسيله جانشينان معصوم و علماى دين تداوم داشته و خواهد داشت اين مطلبى نسخ شدنى نيست.[۶]

به هرحال نقش تبلیغ در پیشرفت اسلام غیر قابل انکار است، اسلام همیشه به این وسیله پیشرفت کرده و دنیای امروز هم دنیایی است آماده پذیرش اسلام و مخصوصا مکتب اهل بیت؛ زیرا در میان مکتب های معنوی مکتبی که جوابگو باشد اسلام است و در میان مذاهب اسلامی مذهبی که فرهنگ اش با عقل و با علم سازگار است مذهب اهل بیت است.[۷]

از سوی دیگر دشمن در این زمانه با همه توان خود به تبلیغ علیه دین اسلام می‌پردازد به همین دلیل طلاب باید به فعالیت‌های تبلیغی توجه کنند.[۸] به ياد دارم وقتى در نجف بودم برخى مى گفتند ما آمده ايم درس بخوانيم و حضرت را زيارت كنيم و در اين خاك پاك بمانيم. گفتم: اين افتخار نيست، حضرت نه از شما زيارت مى خواهد و نه در اين خاك پاك ماندن و مردن را، بلكه شما وقتى عالم شدى بايد به مناطقى كه تشنه روحانى اند و حتّى در تمام سال چشمشان به يك روحانى نمى افتد بروى و اهداف و برنامه هاى حضرت را تبليغ كنى![۹]

اجتناب از کلی گویی؛ مهمترین ضرورت در تبلیغ دینی

 گاهی در مسائل مختلف که مورد بررسی قرار می گیرد عنوان کلی موضوع مطرح می شود که در جای خود خوب است، گاهی از مرحله کلی یک پله بالاتر آمده که در این صورت موضوع کلی کوچکتر شده و بر روی عناوین ملموس و محسوس می رود و از منابع اسلامی برای این موضوعات کمک گرفته می شود.[۱۰]

 گاهی نیز از این مرحله فراتر رفته و مصادیق تعیین می شود و مسائل اسلامی به صورت مصداقی مورد توجه قرار می گیرد، حال  مسأله ای که امروزه به آن احتیاج داریم هر سه مرحله است اما باید از عنوان کلی خارج شده و به مصادیق بپردازیم، در این صورت است که برنامه ها کاربردی و عملی می شود.[۱۱]

بدیهی است در تعلیمات و روایات اسلامی مصادیق بسیاری وجود دارد که می تواند انسان را به سوی زندگی متعالی سوق دهد و در شرایط سخت و بحرانی زندگی قابل قبول شود؛ لذا باید مردم را آگاه کرد.[۱۲]

متأسفانه در بسیاری از سخنرانی ها و بحث ها کلی گویی مطرح است،[۱۳] تأسف آور است که برخی به جاى اينكه انگشت روى جزئيات بگذارند به كلّى گويى قناعت می کنند.[۱۴] حال آنکه مطالبی که جنبه كلى گوئى دارد اطلاع بر آن براى همه ممكن است، نه چيزى بر معلومات انسان مى افزايد و نه رازى را فاش ميكند[۱۵] در حالى كه همه ميدانيم آگاهى بر اين گونه مسائل نيازى به مطالعات عمیق نیست.[۱۶]

در حالی که  مسائل و مباحث باید در مسیر زندگی و به صورت کاربردی بیان شود.[۱۷]باید  با توجه بیشتر به جزئیات و پرهیز از کلی گویی برای تاثیرگذاری بیشتر تلاش شود. [۱۸]

منبر هم از این قاعده مستثنی نیست باید مراقب باشیم کلی گویی را حذف کنیم بلکه  باید مطلب و هنر با هم آمیخته باشد همچون مرحوم فلسفی، که با هنرنمایی خود در سخنرانی، مخاطبان را کاملا جذب می کرد، اینگونه است که سخنران ها می توانند نظر مخاطب را جذب نمایند.[۱۹]

با این تفاسیر از جمله امور لازم برای تبلیغ طلاب، قناعت نكردن به كليّات و انگشت گذاشتن به روى جزئيّات است، مثلاً در بحث كسب هاى حلال و حرام باید روى جزئيّات انگشت گذاشت و امورى مانند رشوه خوارى، ربا دادن و ربا گرفتن و حتّى دخول در معامله ديگرى و ... را متذكّر شد، چرا كه درد در جزئيّات است و كليّات را اغلب مردم مى دانند.[۲۰]

مخاطب شناسی؛ مهمترین رکن در تبلیغ دینی

پرهیز از سخنرانی های تکراری، و ضرورت مخاطب شناسی از جمله مسائلی است که طلاب باید در تبلیغ به آن حساسیت جدی داشته باشند.[۲۱]

لذا مبلغ بايد طبيب دوّار بطبّه باشد؛ طبيب نگاه نمى كند كه در كيفش چه دارويى دارد بلكه حال مريض را در نظر مى گيرد. خطيب نيز بايد حال مخاطب را در نظر بگيرد و آنچه مناسب حال مخاطب است بگويد.[۲۲]

از سوی دیگر باید دانست عقاید خود را نمی‌توان به مخاطب تحمیل کرد بلکه باید با ظرافت، منطق و هنر و در یک کلام فهم مخاطب؛ برای همه اقشار مردم اعم از کودک، نوجوان، بانوان، افراد تحصیلکرده و عوام در قالب برنامه‌های متنوع تبلیغ کرد.[۲۳]

هم چنین برنامه شرعی بدون جاذبه و مخاطب شناسی  مشکلی را نمی‌تواند حل کند، به ویژه اگر مخاطبان نسل جوان باشند، باید جاذبه‌ها برای نگه داری جوانان و پر کردن خلأ فکری آنها وجود داشته باشد.[۲۴]

نباید فراموش کرد خطیب نباید مستمع را خسته کند، بلکه باید مراقب باشد درسخنرانی ها علاوه برمخاطب شناسی، باید زمان شناس باشد و مجلس را طولانی نکنید.[۲۵]

مبلغان و ضرورت  توجه به مسائل جوانان

گفتنی است جوانان بیشترین قشر شرکت کننده در مراسمات عاشورا هستند،‌ این‌ها از یک سو بیشترین سرمایه‌های دفاعی در برابر مهاجمان علیه اسلام، مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) و نظام هستند، از سوی دیگر بیشترین تهاجمات فرهنگی دشمنان متوجه این قشر است. لذا از هر برنامه‌ای که بتواند جوانان را با آمادگی کامل در صحنه نگه داشته و از برنامه‌های رسانه‌های فاسد و مفسد محفوظ کند باید بهره گرفت؛ استفاده از ظرفیت‌های عاشورا، کربلا و قیام سیدالشهدا(علیه السلام) یکی از مهم‌ترین راه حفظ و نجات جوانان است.[۲۶]

آری ایام عزاداری حسینی، فرصت مناسبی است تا در عصری که  آلودگی اخلاقی و انحرافات اعتقادی بسیار زیاد است برای جذب جوانان به سمت آموزه های اسلامی گام اساسی برداریم؛ به ویژه آنکه امروز جوانان، هدف بمباران دشمنان هستند.[۲۷]آنچه در این بین  باید به عنوان مهمترین رکن مورد توجه و عنایت ویژه قرار گیرد جذب حداکثری جوانان به تشکیلات مرتبط با امام حسین (علیه السلام) است.[۲۸]

باید حضور جوانان و نوجوانان را به این مراسم گرامی داشت و آنها را تشویق کرد و اهداف قیام تاریخی عاشورا را برای آنها تبیین کرد.[۲۹] به عنوان نمونه حرکت امام(علیه السلام) و یارانش از مدینه تا کربلا و لحظه شهادت و حرکت تاریخی خیل اسیران از کربلا به کوفه و از آن‌جا به شام و سپس به مدینه همه پیام‌هایی برای زندگی امروز ما دارد و بیش از همه نسل جوان نیاز به شنیدنش دارند که باید توسط خطبای عزیز تبیین و تشریح شود.[۳۰]

با این تفاسیر توجّه به مسائل جوانان باید در اولویت قرار گیرد و در مجالس بيشتر آنان مخاطب قرار گیرند، و[۳۱] برنامه های تبلیغی  مخصوصاً نسبت به نسل جوان بیشتر باشد.[۳۲]

از این رو باید روح حماسه را در جوانان زنده نگه داشت.[۳۳] البته نباید فراموش کرد برای جذب جوانان باید از هر ابزار و با بهترین لحن ها استفاده کرد چرا که اگر نتوانیم جوانان را در مراسم امام حسین (علیه السلام) جذب کنیم دیگری آنان را جذب می کند.[۳۴]

طبیب دوار باش!

طلاب در عرصۀ تبلیغی  نباید ناامید شوند و یا از مواضع خود دست بردارند و سست شوند. بلکه وظیفه ی خودرا و آنچه را که  حق است  بر مبنای آیۀ قرآنی«يُجاهِدُونَ في‌ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ؛[۳۵] آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. » بیان کنند، لذا دیگران هر چه می خواهند بگویند بگویند. البته باید با بیان نرم و منطقی جلو رفت.[۳۶]

مبلغین باید توجه داشته باشد که مانند رسول خد(صلی الله علیه وآله) (طبیب دوار بطبه) باشند یعنی برای هر فرد نسخه و دوای مخصوص آن را تجویز کرد نه اینکه دوایی کلی برای همه تجویز نمود. [۳۷]

على عليه السلام در «نهج البلاغه»[۳۸] درباره پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرموده: «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه؛او پزشک بیماریِ جهل و طبیب اخلاق نکوهیده و پست است و با طب خویش در سیر و گردش است ». او به همه جا مى رود، به شهرها، روستاها، كوه و دشت و بيابان تا بيماران را پيدا كند و به مداواى آنها بپردازد، او چشمه اى است كه به دنبال تشنگان مى دود، نه چشمه اى كه تشنگان او را جستجو كنند.[۳۹]

آری پيامبر اكرم كه «طبيبٌ دَوّارٌ بِطِبّهِ» است مى داند درد ما كجاست، لذا انگشت بر دردها مى نهد و مرهم و دواى آن را نشان مى دهد.[۴۰]

لذا مبلغان هرگز نباید در مواجهه با  هجمه ها نا امید شوند. اسلام هر ساله  در حال پیشرفت است و ما نه تنها نباید ناامید شویم بلکه باید همت خود را بیشتر کنیم. باید شبهات آنها را بدانیم و جواب بدهیم، احکام اسلام را تبیین کنیم و در مقام هم ایمان خود را به آن فرامین نشان دهیم[۴۱]

تبیین اهداف قیام عاشورا؛ مهمترین مولفه در تبلیغ دینی

عاشورا و عزاداری امام حسین (علیه السلام) آثار زیادی دارد که یکی از این آثار، نمایش عظیمی از مذهب شیعه است که خود، مبلغ مهمی است.لذا مراسم عاشورا و عزاداری تنها مربوط به تاریخ گذشته نیست بلکه شعارهای آن را امروز برای مقابله با دشمن استفاده کرده و آن را تبدیل به جهاد زنده می‌کنیم و می‌گوییم جریان کربلا تاریخ سیّاری است که همیشه بوده و خواهد بود و این مایه ناراحتی دشمن می‌شود.[۴۲]

مبلغان با روشن ساختن مردم به توطئه‌های دشمن، همه را بسیج کنند که اطراف پرچم امام حسین (علیه السلام) جمع باشند و همه توطئه‌ها نقش بر آب شود و هرسال گروه‌های تازه‌ای بپیوندند و سبب پیشرفت اسلام در دنیا شوند.[۴۳]

برای تحقق این مهم  باید علاوه بر مراسم سوگواری، اهداف امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا و وظیفه ی ما در برابر آن اهداف ذکر شود.[۴۴] زیرا قيام و انقلاب اولياى الهى نمى تواند بدون هدف باشد. بلكه هر حركت و قيامى كه از سوى پيامبران يا امامان عليهم السلام صورت پذيرفته، اهداف مهمّى در پى داشته است. به همين دليل، قيام امام حسين عليه السلام نيز اهداف بسيار مهمّى داشته، كه مى بايست اهداف قيام آن حضرت را بدانيم، تا رمز جاودانگى و ماندگارى عاشورا معلوم شود.[۴۵]

آنها در تاریک ترین ادوار تاریخ اسلام و زمانی که دوران حاکمیت بنی امیه بود قیام کردند و پرچم اسلام را برافراشتند و جلوی بازگشت به عصر جاهلیت را گرفتند. بنی امیة به ارزش های جاهلی وفادار بودند و عملا این را نشان می دادند. امام علیه السلام و یارانش جلوی این حرکت را گرفتند و با خون خودشان درخت پژمرده ی اسلام را آبیاری کردند.[۴۶]

 این اهداف را باید در جای جای تاریخ کربلا برجسته کرد و به مستمعین معرفی نمود. در کنار عزاداری باید علت عزاداری را هم بیان کرد.[۴۷]

آنها که موفق به تبليغ هستند بکوشند ارزشهای امام حسين را زنده کنند.: شجاعت و مبارزه با فساد و ظلم ستيزی ...،[۴۸]بايد همه عزيزان از اهداف امام حسين عليه السلام مطلع و آگاه شوند، بايد بدانيم آن حضرت براى احياى حق و از بين بردن باطل قيام كرد تا در اين مسير گام برداريم، هرگاه با اين هدف امام عليه السلام آشنا باشيم و در اختلاف بين نزديك ترين فرد به ما با ديگرى، بدانيم حق با فرد غريب است جانب او را خواهيم گرفت و رابطه را بر ضابطه مقدّم نخواهيم كرد.[۴۹]

لزوم بهره گیری مبلغان دینی از متون و منابع معتبر اسلامی

نکته ی مهم این است که خطبا باید در مراسم امام حسین علیه السلام از کتاب های معتبر استفاده کنند و از مسائلی که در کتب غیر معتبر است و افسانه و خرافی است اجتناب کنند زیرا این موارد چهره ی تاریخی امام حسین علیه السلام را خدشه دار می کند.[۵۰]

لذا سخنان مبلغان گرامی  بايد برگرفته از مدارك معتبر (كتاب و سنّت) باشد و شأن و مقام امام حسين عليه السلام و شهداى والا مقام كربلا در محتواى آن مطالب  به طور كامل حفظ شده و اهداف اين قيام عظيم براى عموم تبيين گردد[۵۱]

با این تفاسیر  باید در عزاداری امام حسین (علیه السلام) از مسائل خرافی پرهیز کرد.[۵۲] لذا از روايات ضعيف و بی سند و حتّى روايات معتبرى كه درك آن براى عامّه مردم مشكل است[۵۳] و یا از بیان حوادث ضعیف باید پرهیز کرد، البته زبان حال خوب است؛ اما باید درست بیان شود.[۵۴]

در این میان، كتاب هاى معتبر خوبى در اين زمينه نوشته شده است از جمله: ارشاد مرحوم شيخ مفيد، لهوف سيد بن طاووس، مقتل الحسين مرحوم مقرّم، منتهى الآمال مرحوم محدّث قمى، و اخيراً كتاب خوبى به نام  عاشورا؛ ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدها  كه شامل ريشه هاى تاريخى حادثه كربلا، سپس رويدادها، و سرانجام نتايج و آثار مهمّ آن به وسيله دو نفر از دانشمندان حوزه علميّه زير نظر اين جانب نگاشته شده نیز  كتاب بسيار خوبى است.[۵۵]

 

سخن آخر: (رسالت خطیر مبلغان در واکاوی ریشه ها و آثار قيام امام حسين (علیه السلام))

در خاتمه ،خطباء باید به چند نکته توجه داشته باشند: از جمله اینکه تنها به ذکر مصائب قناعت نکنند بلکه ریشه های حادثه ی کربلا را نیز تبیین نمایند. ریشه های افکار بنی امیه و فرزندان ابوسفیان، از قبل از اسلام و در زمان جاهلیت وجود داشت. باید آن را از زمان جاهلیت و بعد زمان رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و بعد خلفاء و ایام عاشورا بررسی کرد. بعد باید به سراغ حادثه ی کربلا و نتائج آن در آن زمان و آینده رفت.[۵۶]

لذا در باره عاشورا به ذکر حوادث قناعت نشود، ريشه ها و نتايج آن را هم بگوييد. معمولاً وقايع گفته می شود و به ريشه ها پرداخته نمی شود. آثار عاشورا برای جهان اسلام را هم بايد گفت.[۵۷]

[۱] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ؛۲۹/۵/۱۳۹۶.

[۲] همان.

[۳] استفتاءات جديد ؛ ج ۳ ؛ ص۵۷۹.

[۴] اسلام در يك نگاه ؛ ص۱۰۰.

[۵] تفسير نمونه ؛ ج ۷ ؛ ص۱۶۶.

[۶] همان ؛ ج ۲۶ ؛ ص۴۳۳.

[۷] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ؛۲۹/۵/۱۳۹۶.

[۸] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی  در دیدار طلاب مدرسه علمیه باقرالعلوم استان خراسان شمالی؛۳۰/۱/۱۳۹۵.

[۹] انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص۳۲۹.

[۱۰] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی؛۲۵/۱۲/۱۳۹۳.

[۱۱] همان.

[۱۲] همان.

[۱۳] همان.

[۱۴] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج ۸ ؛ ص۸۲.

[۱۵] قرآن و آخرين پيامبر : تجزيه و تحليل مستدل و گسترده اى درباره عظمت و اعجاز قرآن از دريچه هاى گوناگون ؛ ص۲۸۰.

[۱۶] همان؛ ص ۲۸۱.

[۱۷] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی؛۲۵/۱۲/۱۳۹۳.

[۱۸] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد برگزاری دومین همایش پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ؛۱/۸/۱۳۹۵.

[۱۹] همان.

[۲۰]  بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۶/۱۰/۱۳۸۶.

[۲۱] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار هیئت های مذهبی و قشر بسیج مداحان استان قم؛۲۰/۶/۱۳۹۶.

[۲۲] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۶/۱۰/۱۳۸۶.

[۲۳] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیران صدا و سیمای خراسان‌رضوی؛ ۱۶/۵/۱۳۹۶.

[۲۴] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم رونمایی از محصولات فرهنگی هنری رادیو معارف؛۳۰/۷/۱۳۹۳.

[۲۵] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار هیئت های مذهبی و قشر بسیج مداحان استان قم؛۲۰/۶/۱۳۹۶.

[۲۶] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم رونمایی از محصولات فرهنگی هنری رادیو معارف؛۳۰/۷/۱۳۹۳.

[۲۷] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۵/۷/۱۳۹۴.

[۲۸] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار هیئت های مذهبی و قشر بسیج مداحان استان قم؛۲۰/۶/۱۳۹۶.

[۲۹] متن پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم الحرام؛۲۲/۸/۱۳۹۱.

[۳۰] همان.

[۳۱] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۶/۱۰/۱۳۸۶.

[۳۲] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۲/۳/۱۳۹۵.

[۳۳] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۵/۷/۱۳۹۴.

[۳۴] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار هیئت های مذهبی و قشر بسیج مداحان استان قم؛۲۰/۶/۱۳۹۶.

[۳۵] سورۀ مائده؛آیۀ۵۴.

[۳۶] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۲۱/۳/۱۳۹۳.

[۳۷] همان.

[۳۸]  نهج البلاغه؛ خطبه ۱۰۸.

[۳۹] لغات در تفسير نمونه ؛ ص۲۵۱.

[۴۰] انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص۲۰۸.

[۴۱] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۱/۱۰/۱۳۹۱.

[۴۲] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۷/۷/۱۳۹۵.

[۴۳] همان.

[۴۴] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۲۱/۱۰/۱۳۹۰.

[۴۵] اهداف قيام حسينى ؛ ص۱۷.

[۴۶] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۲۱/۱۰/۱۳۹۰.

[۴۷] همان.

[۴۸] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۳/۱۱/۱۳۸۸.

[۴۹] اهداف قيام حسينى ؛ ص۶۸.

[۵۰] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۷/۷/۱۳۹۵.

[۵۱] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در همایش عظیم عاشوراییان ؛۲۴/۷/۱۳۹۴.

[۵۲] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۱/۷/۱۳۹۵.

[۵۳] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۶/۱۰/۱۳۸۶.

[۵۴] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۵/۷/۱۳۹۴.

[۵۵] احكام عزادارى ؛ ص۱۲۹.

[۵۶] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۱۵/۷/۱۳۹۴.

[۵۷] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۲۲/۹/۱۳۸۸.

رشته «مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی» در جامعه‌الزهرا(س) تصویب شد

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از تصویب رشته «مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی» در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و ارائه آن به شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسین تهرانی» روز سه شنبه در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: رشته «مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی» به عنوان یکی از رشته‌های مقطع سطح ۳ در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تدوین و در دبیرخانه شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران به تصویب اولیه رسیده است.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: بعد از تصویب این رشته در دبیرخانه شورای سیاستگذاری لازم است در جلسه اصلی شورای سیاستگذاری به تصویب نهایی رسیده و ابلاغ شود.

حجت الاسلام و المسلمین تهرانی تصریح کرد: بانوان طلبه سطح دو که با گرایش تعلیم و تربیت اسلامی فارغ‌التحصیل می‌شوند، در صورت قبولی می‌توانند در این رشته مشغول به تحصیل شوند.

وی افزود: طلاب سطح ۲ که گرایش تعلیم و تربیت اسلامی را نگذرانده‌اند، پس از قبولی در این رشته، با گذراندن دروس پیش‌نیاز می‌توانند در سطح ۳ این رشته تحصیل کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: ایجاد چهار گرایش تحصیلی «تربیت دینی کودک و نوجوان»، «رواشناسی تربیتی»، «فلسفه تعلیم و تربیت» و همچنین «مدیریت آموزشی فرهنگی» از دیگر رشته‌هایی هستند که در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) نهایی شده و قرار است در جلسات کارشناسی دبیرخانه شورای سیاستگذاری مورد بررسی و تصویب قرار گیرند که امید است به زودی از طرف معاونت آموزش، این رشته‌ها به شورای سیاستگذاری ارسال شود.

صفحه‌ها