فرم جستجو

درس اخلاق

پیاده سازی جلسات اخلاق

درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(س) با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری برگزار می شود

درس اخلاق طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه الزهرا(س) با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، درس اخلاق روز یکشنبه، ششم اسفندماه با حضور طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود.

آیت الله «سیدهاشم حسینی بوشهری»، عضو شورای عالی حوزه و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در این جلسه به بیان نکات اخلاقی خواهد پرداخت.

گفتنی است، درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز یکشنبه، ششم اسفند ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۱ در تالار بیداری اسلامی این مؤسسه علمی آموزشی برگزار می‌شود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

راه‌های عاقبت به خیری در روایات

استاد حوزه علمیه گفت: در روایت آمده که هیچگاه از نماز و عبادات کسی شگفت زده نشوید تا زمانی که پرونده‌اش را به دستش می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام و‌المسلمین «سیدعلی اکبر نوری» روز دوشنبه در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) که با حضور اساتید و کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، بیان داشت: انسان نباید هیچ وقت به عاقبت خود خوشبین باشد چرا که امکان دارد در تمام عمر کارهایی انجام دهد که او را مستوجب بهشت می کند ولی در یک لحظه کاری انجام دهد که همه نیکی‌هایش را زائل می کند.

وی خوشبین نبودن به عاقبت را یک دستور روایی عنوان کرد و گفت: در روایت آمده که هیچگاه از نماز و عبادات کسی شگفت زده نشوید تا زمانی که پرونده‌اش را به دستش می‌دهند.

استاد حوزه علمیه طلحه و زبیر را نمونه کسانی دانست که با وجود سابقه انقلابی و رضایت پیامبر(س) از آنها، در دوران امیرالمومنین(ع) دچار لغزش شدند به گونه‌ای که جنگ جمل را در برابر امام زمان خود راه انداختند.

 وی عمر سعد را نمونه دیگری از عاقبت به شران توصیف کرد و اظهار داشت: شمر از فرماندهان حضرت امیر(ع) در جنگ صفین بود لکن در واقعه کربلا نتوانست بین حکومت ری و خون سیدالشهدا(ع) انتخاب درستی داشته باشد و نام او به عنوان یک لگه ننگ در تاریخ ثبت شد.

حجت الاسلام نوری در ادامه به راهکارهای دوری از بدعاقبتی بر اساس روایات نیز اشاره کرد و گفت: در روایت آمده که اگر می‌خواهی خداوند تو را از عاقبت شر در امان دارد هر کار خیری که می‌کنی بگو این از لطف خدا بود و هر کار ناپسندی هم انجام می دهی ضمن توبه بگو این از لطف خداست که فرصت توبه را به من داده است.

وی ادامه داد: در برخی روایات آمده که اگر می خواهی نامه عملت به خوبی تمام شود حق خدا را بزرگ بشمار و از اینکه نعمت‌های خدا را در راه معاصی به کار گرفته‌ای ناراحت باش و از آنچه خدا به تو داده مغرور نشو و هر کس اندک ارتباطی با پیامبر و اهل بیت (ع) دارد او را دوست بدار.  

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

حضرت زهرا(س) مؤسس حوزه علمیه خواهران هستند

بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) مؤسس حوزه علمیه خواهران هستند، گفت: حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) مادر امامت و رسالت هستند و دارای فضائل و کمالاتی هستند که شناخت آنها از ادراک ما خارج است.

بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) مؤسس حوزه علمیه خواهران هستند، گفت: حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) مادر امامت و رسالت هستند و دارای فضائل و کمالاتی هستند که شناخت آنها از ادراک ما خارج است.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، بانو مجتهده «گل گیری» روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که با حضور اساتید و طلاب مراکز و مدارس علمیه برگزار شد، عنوان کرد: در وصف امام علی(علیه‌السلام) آمده: «قُتِل علی(علیه‌السلام) في محرابه لِشدة عدله؛ علی(علیه‌السلام) به دلیل شدت عدلش به شهادت رسید».

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: اگر بخواهیم جمله ای معادل در وصف حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) بگوییم، باید گفت: «قتلت فاطمه الزهرا(سلام‌الله‌علیها لشدّه فهمها و بصیرتها؛ حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به خاطر شدت فهم، بصیرت بالا و احساس مسئولیت خویش به شهادت رسیدند».

 

حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) دارای همه فضائل و کمالات بودند

بانو مجتهده گل گیری با اشاره به سن حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها)، افزود: آن حضرت با وجود این که بیشتر از ۱۸ سال عمر نکردند، اما دارای همه فضائل و کمالات بودند، زیرا بصیرت داشتند و احساس مسئولیت و وظیفه خطیر خویش را درک می‌کردند.

وی ادامه داد: آن حضرت علاوه بر اینکه به خودشناسی و خداشناسی دست یافته بودند، فرزندان خردسال خویش را هم می‌شناختند و می‌دانستند که فرزندانش چه حرکت عظیمی را در عالم پدید می‌آورند.

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) در رأس همه علی(علیه‌السلام) را می‌شناختند و از ایشان دفاع می‌کردند که در این راه به شهادت رسیدند.

 

شناخت واقعی مقام حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) از ادراک ما خارج است

بانو مجتهده گل گیری بیان داشت: برخی می‌پرسند، چگونه غیرت علوی اجازه دادکه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) پشت در برود؛ در پاسخ باید گفت که چاره ای نبود، زیرا اگر حضرت علی(علیه‌السلام) می‌رفت، او را می‌کشتند و می‌گفتند که علی یک عنصر نامطلوب و فرد اغتشاشگر بود و ما اور را کشتیم؛ اما درباره حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) نمی توانستند چنین بهانه ای بیاورند، بنابراین حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) این راه را رفتند تا دنیا را تکان دهند.

وی با اشاره به جایگاه و مقام والای حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، عنوان کرد: شناخت مقام حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) از ادراک ما خارج است، اما وقتی به احادیث و روایات درباره حضرت توجه می‌کنیم، می‌بینیم که یک فصل پیرامون خلقت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و ارزش‌های نفسانی و اعطایی ایشان سخن گفته شده است.

 

توصیه به خواندن زیارت جامعه در مشاهد مشرفه

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به زیارتنامه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) که از زبان ائمه معصومین(علیهم‌السلام) جاری شده، اشاره کرد و گفت: در این زیارتنامه می‌خوانیم: «یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَهً؛ ای آن که خدایی که تو را خلق کرد پیش از خلقت بیازمود و در آن آزمایش بر هر گونه بلا و مصیبت تو را شکیبا و بردبار یافت»، آن حضرت به امتحانات سنگینی آزموده شدند و در همه آنها صبور بودند و سرافراز از امتحانات بیرون آمدند.

بانو مجتهده گل گیری، بانوان طلبه را به خواندن زیارت جامعه کبیره در مشاهد مشرفه توصیه کرد و اظهار داشت: این زیارتنامه به گونه ای اهل بیت(علیهم‌السلام) را معرفی می‌کند که تمام روح انسان را به اهتزاز درمی آورد.

وی یادآور شد: حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در دوران بارداری خویش بر امام حسین(علیه‌السلام) از شهادت فرزندش و به اسارت رفتن خاندانش مطلع شدند و برای این موضوع اشک می‌ریختند؛ جبرئیل بر پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نازل شد و فرمود: به زهرا بگویید که خدا نمی تواند گریه زهرا را ببیند و اگر بخواهد، سرنوشت و اسارت خاندان او تغییر می‌کند.

رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) فرمودند: «اگر بخواهی حسین کشته نمی شود، اما اگر حسین کشته نشود، درخت اسلام آبیاری نمی شود و می‌خشکد»؛ در این حال حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) فرمودند: «من هرچه دارم برای خدا و اسلام است و همه را در راه خدا می‌دهم»؛ آن حضرت به خاطر بصیرتی که داشتند بر این مصیبت‌ها صبر کردند و خداوند در برابر این امتحانات، ایشان را صابره یافت.

 

حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) دارای صفات الهی هستند/ حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) آینه خداوند  هستند

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه زبان در برابر عظمت آن بانوی گرامی قاصر است، گفت: امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه) می‌فرمایند: «وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) لِی أُسْوَةٌ حَسَنَة؛ دختر رسول خدا برای من الگویی نیکوست» که پیام‌های زیادی در این گفتار نهفته است.

بانو مجتهده گل گیری افزود: امام حسن عسکری(علیه‌السلام) در فضیلت حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) فرمودند: «ما حجت‌های خدا بر خلق عالم هستیم و فاطمه زهرا بر ما حجت است»؛ امام علی(علیه‌السلام) و دیگر ائمه معصومین(علیهم‌السلام) بر مصائب این بانوی گرامی می‌گریند، بنابراین گریه بر آن حضرت لازم است و باید گریست.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) دارای صفات الهی هستند، تصریح کرد: فضائل حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) همانند صفات خداوند متعال بیشمار است، زیرا آن حضرت آینه خداوند هستند و خدا را نشان می‌دهند.

 

حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) مادر امامت و رسالت هستند

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به بیان فضائل خلقت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در جلد ۴۳ بحارالانوار اشاره کرد و ادامه داد: این بخش از بحارالانوار نشان می‌دهد که آن حضرت چه جایگاهی در نظام آفرینش دارند؛ همچنین بخش دیگر این جلد به رفتار، عملکرد و خلق و خوی حمیه و پسندیده حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) اختصاص دارد که برای هر یک از ما بابی می‌گشاید.

بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) مادر امامت و رسالت هستند، به اسامی و القات آن حضرت اشاره کرد و گفت: اسامی آن حضرت متعدد است که هر یک از این اسامی، ابوابی از فضلت‌هایی را که انسان ممکن است به آن برسد، برای ما بیان می‌کند.

وی بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) خطاب به امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: «خدای تبارك و تعالی به دنيا (يعنی جميع بشر) نظری افكند و از همه مردان عالم مرا انتخاب كرد، آنگاه بار دوم نظر فرمود و از جميع مردان جهان ترا برگزيد، و بار سوم ائمه ای كه از فرزندان تو هستند انتخاب فرمود، سپس بار چهارم از جميع زن‌های عالم، «فاطمه» را برگزيد».

 

حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) مؤسس حوزه علمیه خواهران هستند

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران افزود: ارکان عالم بر چهار ستون استوار است که پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، امام علی(علیه‌السلام)، ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) ارکان این عالم هستند.

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: با وجود اینکه حضرت مریم یکی از زنان برگزیده دنیا هستند، اما در زمان تولد حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در خدمت حضرت هستند و خداوند حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) را به عنوان بهترین زنان عالم برگزید.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) مؤسس حوزه علمیه خواهران هستند، عنوان کرد: آن حضرت رئیس حوزه‌های علمیه خواهران هستند و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)، حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) و دیگر زنان ائمه اطهار(علیهم‌السلام) دنباله رو آن حضرت بودند.

 

در معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) ارزش‌های والایی نهفته است

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه بانوان طلبه دوستداران و پیروان حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) هستند، بیان داشت: ما منتسب به حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) هستیم و نام درخشان آن حضرت بر سردر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) نمایان است.

بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه در معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) ارزش‌های والایی نهفته است، تصریح کرد: ما باید در تمام مراحل زندگی به آن حضرت تأسی کنیم؛ منابع دینی ما انباشته از معارف و سرشار از زندگی متعالی است که ما باید با رجوع به این منابع و الگوگیری از اهل بیت(علیهم‌السلام) از این عالم فراتر رویم و اوج بگیریم.

 

ما باید تشنه معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) باشیم

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه ما باید تشنه معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) باشیم، گفت: اگر ما به معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) توجه کنیم و آن را در زندگی پیاده کنیم، دست به سوی دشمنان دراز نمی کنیم و از آنان مدد نمی خواهیم.

بانو مجتهده گل گیری اظهار داشت: طلاب ما باید به گونه ای تربیت شوند که همواره قرآن کریم و نهج البلاغه را به همراه داشته باشند و نسبت به این کتاب‌های ارزشمند دینی احساس نیاز کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز هنجارها در جامعه شکسته شده، عنوان کرد: حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) زمانی که از خانه خارج می‌شدند، با پوشش کامل در میان مردم حتی بانوان حاضر می‌شدند، به طوریکه در روایات آمده آن حضرت برای خواندن خطبه میان زنان مدینه، روسری بر سر کردند و علاوه بر آن جلباب به سر کردند، در حالیکه اطراف آن حضرت را حلقاتی از زنان احاطه کرده بودند.

 

جامعه‌الزهرا(س) یکی از مراکزی که می‌تواند الگوی برای مردم دنیا باشد

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان کرد: حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در خطبه‌های خود به حقایقی اشاره کردند که باید مورد توجه مردم به ویژه طلاب باشد.

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: امروز تمام دنیا به ما چشم دوخته و جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یکی از مراکزی است که می‌تواند الگویی نیکو برای مردم دنیا باشد.

وی در پایان به روایتی از امام علی(علیه‌السلام) در خطبه ۲۸ نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: آن حضرت بعد از نماز، مردم را به امر آخرت متذکر می‌شدند؛ فرصت دنیا اندک و گذرا است؛ شما نیز خود را مهیای آخرت کنید و زندگی خود را به امور بی ارزش تلف نکنید.

 

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین رحمتی به مناسبت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به مدیحه سرایی پرداخت.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

لقمه حرام از عوامل سلب توفیق در امور خیر است

استاد اخلاق حوزه علمیه لقمه حرام را از عوامل مهم سلب توفیق عنوان کرد و بیان داشت: در روایت آمده که لقمه حرام انسان و نسلش را به گناه جنسی می کشاند.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان در درس اخلاق کارکنان جامعه الزهرا (سلام الله علیها) با اشاره به فراز دعای «اللهم ارزقنا توفیق الطاعه» که منصوب به حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) است گفت: در این فراز به دو مساله رزق و توفیق اشاره شده است. توفیق به معنای آسان شدن یا فراهم شدن اسباب یک کار خیر است.

وی با بیان اینکه وقتی توفیق یک عمل خیر از انسان گرفته می شود در حقیقت اسباب آن عمل فراهم نمی شود یا فراهم شدنش به سختی می افتد اظهار داشت: زیارت، عبادت، خدمت، علم آموزی، داشتن اولاد صالح و ازدواج از قلمروهای توفیق است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: باید همواره متوجه باشیم تا دلیل سلب توفیق را بفهمیم و نسبت به آن دغدغه داشته باشیم.

وی بیان داشت: شیخ نخودکی به پسرش گفته بود در تمام عمرم تنها یک روز نماز صبحم قضا شد که در همان روز بی برکتی را در زندگی ام دیدم.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان اظهار داشت: مشکل ما این است که برای از دست دادن پول و مادیات غصه می خوریم ولی نسبت به سلب توفیقات دغدغه نداریم و این یک آفت بزرگ در زندگی ماست در حالی که اولیای خدا اینگونه نبودند و حتی برای دیر رسیدن به نماز جماعت گریه می کردند و ناراحت می شدند.

وی خاطر نشان کرد: نقل است که سید بحرالعلوم که بسیار اهل شب زنده داری بود و بزرگان شیعه خیلی خدمتشان می رسیدند یک شب هنگامی که می خواست به منزل برود فقیری را دید. سید بحر العلوم بدون اینکه کنار آن شخص بنشیند به او گفت خادمم را می فرستم تا به تو غذا دهد و جایی برای خوابت فراهم کند، آن شب وقتی برای نماز شب بیدار شد دید که هیچ حال تهجد ندارد، صبح که می خواست از خانه خارج شود آن مرد فقیر را دوباره دید. فقیر نگاهی به سید کرد و گفت دیشب به من محل نگذاشتی، سحر به تو محل نگذاشتند.

استاد اخلاق حوزه علمیه توجه به ارباب رجوع و رعایت احترام آنان را به ویژه در محیط های اداری بسیار مهم دانست و گفت: شاید بین مراجعه کنندگان از اولیای خدا هم باشند و حداقلش این است که همه مراجعه کنندگان بندگان خدا هستند و احترام آنها بر ما واجب است.

وی لقمه حرام را از عوامل مهم سلب توفیق عنوان کرد و بیان داشت: در روایت آمده که لقمه حرام انسان و نسلش را به گناه جنسی می کشاند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان دیر رفتن سرکار، کم کاری کردن، استفاده خصوصی از بیت المال و تصرف در آن را از مصادیق شبهه ناک شدن لقمه دانست و بر دقت در این امور از سوی همه به ویژه کارمندان تاکید کرد.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

درس اخلاق ویژه کارمندان جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود

درس اخلاق ویژه کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عرفان برگزار می‌شود.

درس اخلاق ویژه کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عرفان برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و روابط عمومی، پنجمین جلسه درس اخلاق ویژه کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از سوی اداره آموزش و ارزشیابی کارکنان این مؤسسه علمی حوزوی برگزار می‌شود.

در این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین «حسن عرفان»، استاد اخلاق حوزه علمیه به سخنرانی می‌پردازد.

درس اخلاق کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز پنجشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه ساعت ۱۰ تا ۱۱ در حسینیه امام خمینی(ره) این مؤسسه علمی حوزوی برگزار می‌شود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

درمان همه دردهای ناعلاج، صبر و راضی بودن به رضای خداوند است

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه در امتحان الهی خیر و برکت وجود دارد، گفت: درمان همه دردهای ناعلاج، صبر کردن و راضی بودن به رضای خداوند است.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه در امتحان الهی خیر و برکت وجود دارد، گفت: درمان همه دردهای ناعلاج، صبر کردن و راضی به رضای خداوند است.

 

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله فرحزاد روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق که با حضور طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به فراز اول زیارتنامه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)که از امام جواد(علیه‌السلام) نقل شده اشاره و عنوان کرد: در این فراز خطاب به آن حضرت می‌خوانیم: «یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَهً؛ ای آن که خدایی که تو را خلق کرد پیش از خلقت بیازمود و در آن آزمایش بر هر گونه بلا و مصیبت تو را شکیبا و بردبار یافت».

 

 

«ممتحنه» و «صابره» از جمله القاب حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) است

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: قبل از این دنیا، عوالمی مانند عالم ذر، عالم روح، عالم قدس و غیره بوده و در این عوالم امتحان هایی از سوی خداوند برای بندگان صورت گرفته است، چنانچه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: اولین فردی بودم که به سؤال «أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ» پروردگار متعال، پاسخ «قَالُواْ بَلَى» گفتم.

وی با بیان اینکه خداوند پیش از این دنیا، انسان‌ها را در عالمی دیگر امتحان کرده و در این دنیا هم امتحان می‌کند، گفت: در برخی روایات داریم که در عالم قبل، خدا انسان‌ها را امتحان کرد که پیامبران و اولیای الهی از این امتحانات سرافراز بیرون آمدند و مابقی انسان‌ها در این دنیا دوباره امتحان می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد افزود: خداوند متعال این دنیا را محل تجدید نظر قرار داده تا انسان‌ها بتوانند در این دنیا تغییر رویه دهند و مسیر درست را انتخاب کنیم.

استاد اخلاق حوزه در ادامه با اشاره به فراز «فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَهً؛ خداوند بر هر گونه بلا و مصیبت، تو را شکیبا و بردبار یافت» در زیارتنامه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، بیان داشت: «ممتحنه» و «صابره» از جمله القاب حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

دنیا با سختی و ابتلا گره خورده است

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد افزود: بدون استثنا همه انسان‌ها در عالم دنیا امتحان می‌شوند و عالم دنیا با سختی، بیماری و ابتلا گره خورده، زیرا عالم موقتی است و پایان همه انسان‌ها مرگ است، اما عموم مردم از مرگ فرار می‌کنند و اولیای خداوند به استقبال مرگ می‌روند.

وی با اشاره به آیه ۴ سوره بلد «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ؛ ما انسان را در رنج و سختی آفریدیم»، عنوان کرد: همه شیرینی دنیا با ناکامی، تلخی و زحمت همراه است و  خداوند دائم ما را امتحان می‌کند.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه لذت بدون شائبه مخصوص بهشت است، اظهار داشت: برخی افراد از خداوند می‌خواهند که مورد امتحان قرار نگیرند، اما این دعا درخواست درستی نیست، بلکه باید از خداوند بخواهیم که ما را در امتحانات سرافراز بدارد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد اضافه کرد: ما از خداوند عافیت می‌خواهیم اما خداوند متعال سنت خود را به هم نمی زند و ما را امتحان می‌کند؛ گاهی دارایی انسان کم می‌شود، گاهی عزیزی را از دست می‌دهیم، همواره زندگی ما با بلا پیچیده شده، اما خداوند در برابر این ابتلائات به انسان‌ها بشارت صبر می‌دهد.

وی تصریح کرد: ائمه معصومین و اهل بیت(علیهم‌السلام) همواره راضی به رضای خداوند بودند و در برابر مصائب صبر می‌کرند.

 

ایمان با صبر توأمان است/درمان همه دردهای ناعلاج، صبر کردن و راضی به رضای خداوند است

استاد اخلاق حوزه به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره کرد که از آن حضرت سؤال کردند که حقیقت ایمان چیست؟ آن حضرت در پاسخ، حقیقت ایمان را صبر دانستند و فرمودند: «اَلاْیْمانُ نِصْفانِ، نِصْفٌ فِى الصَّبْرِ وَ نِصْفٌ فِى الشُّکْرِ؛ ایمان دو نیمه دارد، نیمى از آن در صبر است، و نیمى از آن در شُکر نهفته است».

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه هیچ انسانی از بلا دور نیست، افزود: ایمان با صبر توأمان است و هر چه صبر فرد بالاتر باشد، ایمان او بالاتر است.

وی با بیان اینکه درمان همه دردهای ناعلاج، صبر کردن و راضی به رضای خدا است، تصریح کرد: امام علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «حَلاوَةُ الظَّفَرِ تَمحُو مَرارَةَ الصَّبرِ؛ شيرينى كاميابى، تلخى شكيبايى را از بين مى برد».

 

در امتحان الهی خیر و برکت وجود دارد/ امتحان الهی قطعی است

استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه خداوند در آیات قرآن کریم به صابرین بشارت می‌دهد، گفت: بلا ابتدا برای پیامبران و اولیای الهی است و هر که به آنان نزدیک تر است، بلایش بیشتر است؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این دنیا مشکلات و مصائب زیادی را متحمل شدند، پنج تن آل عبا(علیهم‌السلام) نیز که محبوب خداوند و از همه انبیا و اولیای الهی به خداوند نزدیک تر بودند، با مشکلات زیادی روبرو شدند.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد بیان داشت: امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: «إنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی إذا أحَبَّ عَبداً غَتَّهُ بِالبَلاءِ غَتّاً؛ خداوند تبارک و تعالی چون بنده ای را دوست دارد در بلا و مصیبتش غرق سازد»؛ همچنین در حدیثی از امام موسی کاظم(علیه‌السلام) آمده: «الْمُؤْمِنُ مِثْلُ كفَّتَي الْمِيزَانِ كلَّمَا زِيدَ فِي إِيمَانِهِ زِيدَ فِي بَلَائِهِ؛ مؤمن همانند دو کفه ترازوست؛ هر چه ایمانش فزونى یابد، بلایش نیز بیشتر شود».

وی با بیان اینکه امتحان الهی قطعی است و در امتحان الهی خیر و برکت وجود دارد، تصریح کرد: خداوند می‌خواهد با امتحانات خود، انسان را رشد دهد و از این دنیا جدا کند.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه ۱۵۶ سوره بقره «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ؛ كسانى كه چون مصيبتى به آنان برسد مى‏ گويند ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز مى‏ گرديم»، گفت: صابرین کسانی هستند که هر نوع مصیبتی که به آنان می‌رسد، می‌گویند: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ».

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد تصریح کرد: خداوند برای کسانی که در برابر بلا و مصیبت صبر کنند، صلوات می‌فرستد و می‌فرماید: «أُولئِکَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ؛ اینها همان‌ها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و آنها هستند هدایت یافتگان».

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

برگزاری درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س) با سخنرانی استاد فرحزاد

درس اخلاق روز چهارشنبه ویژه طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد برگزار می‌شود.

درس اخلاق روز چهارشنبه ویژه طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با حضور همه طلاب مدارس علمیه و مراکز تخصصی از سوی اداره کل امور تربیتی برگزار می‌شود.

بانوان طلبه در این جلسه از محضر حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه بهره‌مند می‌شوند.

این جلسه درس اخلاق روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۰ صبح در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تشکیل می‌شود.

مسابقه خلاصه‌نویسی از بیانات ارزشمند اساتید درس اخلاق نیز همچون جلسات درس اخلاق این ترم تحصیلی برگزار می‌شود و طلاب می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

حضرت امام(ره) نگران آینده انقلاب اسلامی بودند

معین الاسلام با بیان اینکه انقلاب اسلامی به انقلاب حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) گره خورده است گفت: امام خمینی(ره) با اتکا به مبانی دینی، انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز ظهور مطرح کردند.

معین الاسلام با بیان اینکه انقلاب اسلامی به انقلاب حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) گره خورده است گفت: امام خمینی(ره) با اتکا به مبانی دینی، انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز ظهور مطرح کردند.

 

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سرکار خانم «مریم معین الاسلام» روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به تبیین وظایف حوزویان به ویژه بانوان طلبه در ارتباط با انقلاب اسلامی و زمینه‌سازی ظهور حضرت ولیّ‌عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) پرداخت.

 

امام خمینی(ره) بحث انتظار را از یک بحث کلامی صرف خارج و به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی وارد کردند

استاد  حوزه و دانشگاه اظهار داشت: برای این که ارتباط انقلاب اسلامی با زمینه‌سازی ظهور مشخص شود، باید به سخنان ارزشمند حضرت امام خمینی(ره)، معمار بزرگ انقلاب اسلامی توجه کرد.

معین الاسلام تصریح کرد: یکی از اقدامات مؤثر امام خمینی(ره) که در نهضت بزرگ خود انجام دادند، این بود که بحث انتظار را از یک بحث تئوری و کلامی صرف خارج و به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی وارد کردند و بارها در طی سخنرانی‌های خویش به این نکته اشاره کردند که انقلاب اسلامی ایران مقدمه ای برای انقلاب جهانی مهدی موعود(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) است.

وی ادامه داد: حضرت امام(ره) با آن دید وسیع و با افق نگاه بلند خویش، زمان‌های بسیار جلوتر از زمان امروز را می‌دیددند و مکرر تأکید داشتند که ما ماموریتی بزرگ به عهده داریم و همواره خود را مأمور تحقق یک امر بزرگ به وسیله انقلاب اسلامی می‌دانستند.

 

امام(ره) بزرگترین هدف انقلاب اسلامی را زمینه‌سازی ظهور عنوان می‌کردند

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: به عقیده امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی مقدمه ای در راستای برپایی ملک عظیم اهل بیت(علیهم‌السلام) و ایجاد حکومت جهانی اسلام است.

معین الاسلام بیان داشت: حضرت امام(ره) همواره بزرگترین هدف انقلاب اسلامی ایران را زمینه سازی ظهور حضرت ولیّ عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) عنوان می‌کردند و می‌فرمودند که انقلاب مردم ایران نقطه شروع حکومت جهانی به پرچم داری حضرت حجت(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) است و خداوند بر همه مسلمانان این دوران منت نهاد و ظهور ایشان را در عصر حاضر قرار داد.

وی به دیگر بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی(ره) درباره مهدویت و ظهور امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) اشاره کرد و گفت: ایشان همواره از خداوند می‌خواستند که انقلاب اسلامی را به انقلاب مهدی موعود(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) متصل کند و این انقلاب، جرقه و بارقه الهي باشد كه انفجاري عظيم در توده‌هاي زير ستم ايجاد نمايد و به طلوع فجر انقلاب مبارك حضرت بقيةالله(ارواحنا لمقدمه الفداء) منتهي شود.

 

بنا به فرموده امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی امانت الهی است

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در تمام فرازهای سخنان حضرت امام(ره)، گفتمان رایج مهدویت و اشاره به هدف بزرگ انقلاب اسلامی است؛ امام خمینی(ره) این نکته مهم را به عنوان پدر معنوی انقلاب مطرح می‌کردند و هشدار می‌دادند که: «این‏طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) هستیم، پس دیگر بنشینیم در خانه‌هامان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم عجّل علی فرجه. عجّل با کار شما باید تعجیل بشود. شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او و فراهم کردن این است که، مسلمین را با هم مجتمع کنید».

معین الاسلام یادآور شد: تأکید امام راحل(ره) این بود که انقلاب اسلامی امانت الهی است که به دست ما سپرده شده تا به سرمنزل مقصود برسانیم و به صاحب اصلی آن که حضرت ولیّ عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) است برسانیم.

وی گفت: سخنان حضرت امام درباره زمینه سازی ظهور دقیقا نمایانگر تفکری است که حاکم بر انقلاب اسلامی است، امام خمینی(ره) تأکید دارند که انقلاب اسلامی باید جهانی شود و در همه جا منتشر شود تا ما بتوانیم به مسئولیت خود عمل کنیم.

 

حضرت امام(ره) نگران آینده انقلاب اسلامی بودند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه عنوان کرد: گویا حضرت امام(ره) نگران آینده انقلاب اسلامی بودند و اظهار امیدواری می‌کردند که انقلاب را با مأموریت بزرگ به سرمنزل مقصود برسانیم تا به صاحب اصلی آن برسد.

معین الاسلام افزود: امام خمینی(ره) در سخنان خویش به آیه ۵۴ سوره مائده اشاره کردند که حکایت از نگرانی‌های امام در ارتباط با آینده ایران اسلامی است؛ خداوند در این آیه می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، به خدا زیانی نمی‌رساند؛ خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند».

وی ادامه داد: این آیه حکایت از این دارد که خداوند اراده کرده که حکومت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) ایجاد شود؛ حال اگر شما مردم با انقلاب اسلامی و با خیزش بزرگ خود و با همت  و جهاد و ایثار، این شایستگی را حفظ کنید می‌توانید زمنه ساز ظهور باشید، اما اگر این ایستادگی نباشد، خداوند قوم دیگری را برای ادامه مأموریت برمی گزیند.

 

امام خمینی(ره) با اتکا به مبانی دینی، انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز ظهور مطرح کردند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام خمینی(ره) با اتکا به مبانی دینی، انقلاب اسلامی را زمینه ساز ظهور امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) مطرح کردند، گفت: سخنان حضرت امام(ره) تأکید جدی بر ارتباط انقلاب اسلامی با حکومت جهانی حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) دارد و تمام این مبانی برگرفته از مضامین روایی ما است.

معین الاسلام تصریح کرد: سخنان رهبر کبیر انقلاب(ره) درباره ارتباط انقلاب اسلامی با ظهور بر اساس میل و سلیقه شخصی نبوده، بلکه این مبانی فکری و تئوری فکری امام خمینی(ره) برگرفته از مبانی دینی ما است که بخشی از روایات ارتباط انقلاب اسلامی با انقلاب جهانی حضرت حجت(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) را به خوبی تبیین می‌کند.

وی به روایتی از امام موسی کاظم(علیه‌السلام) اشاره کرد که فرمودند: «مردي از اهل قم، مردم را به حق دعوت کند، افرادي پيرامون او گرد آيند که قلب هايشان همچون پاره هاي آهن استوار است. بادهاي تند حوادث آنان را نلغزاند، از جنگ خسته نشده و نترسند، اعتمادشان بر خدا است و سرانجام کار از آن پرهيزکاران است».

 

هشت سال دفاع مقدس نشان داد که با این ملت نمی‌شود با گزینه نظامی رو در رو شد

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: این روایت توسط ملت ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس تحقق یافت، به طوریکه ما مقاومت ملت ایران در مقابل اقدامات جهانی را دیدیم که همچون پاره‌های آهن اطراف حضرت امام را گرفتند و برای همیشه فکر جنگ نظامی علیه ایران را از دشمن گرفت و گزینه نظامی برای همیشه زیر میز رفت.

معین الاسلام تصریح کرد: گرچه امروز برخی دشمنان ادعا و تهدید می‌کنند که گزینه نظامی روی میز است، اما مقاومت هشت سال دفاع مقدس سربازان امام(ره) نشان داد که با این ملت نمی‌شود با گزینه نظامی رودررو شد.

وی به روایت دیگری از امام محمد باقر(علیه‌السلام) اشاره کرد که آن حضرت، فاصله بین انقلاب اسلامی ایرانیان و ظهور حضرت مهدی را به اندازه عمر معمولی یک انسان به شمار آورده است و اظهار داشت: از صدر اسلام توجه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) به ایرانیان معطوف بوده که روایاتی در این باره وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: زمانی که آیه سه سوره جمعه، «وَ آخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ؛ و رسول است بر گروه دیگری که هنوز به آنها ملحق نشده‌اند؛ و او عزیز و حکیم است» بر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نازل شد، حضرت در پاسخ به این سؤال که مراد از «آخرين» چه كسانى هستند؟، دست مباركشان را بر شانه سلمان گذاشته و فرمودند: اگر ايمان در ستاره ثريّا باشد، مردانى از نسل و تبار اين مرد به سراغ آن خواهند رفت.

معین الاسلام بیان داشت: بر اساس روایات، جوانان ایرانی زمینه ساز ظهور حضرت هستند و روایات زیادی با همین مضمون مطرح شده است.

وی تصریح کرد: شعار محوری و کانونی امام خمینی(ره) برای امت ایران و جهانیان این بود که همه باید برای ظهور مهیا باشیم و به همین خاطر بسیاری از بزرگان و علمای اسلام، انقلاب اسلامی را ظهور صغرای امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می‌دانند.

 

انقلاب اسلامی به انقلاب حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) گره خورده است/ انقلاب اسلامی برای ما مسئولیت‌آور است

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه انقلاب اسلامی به انقلاب حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) گره خورده است، گفت: اینکه امروز در بزنگاه‌ها و نقطه‌های بحرانی که انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد، دست عنایت خداوند و امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) را می‌بینیم،ۀ به خاطر این است که انقلاب اسلامی مسئولیت بزرگی دارد و یکی از مسائل مهم در عصر حاضر، بازخوانی وظایف امروز ماست.

معین الاسلام با تصریح بر اینکه انقلاب اسلامی صرفا انقلاب سیاسی و اجتماعی نیست، عنوان کرد: انقلاب اسلامی برای ما مسئولیت‌آور است و با توجه به اینکه خون بیش از ۶۰ هزار جوان پای نهال این انقلاب ریخته شده، مسئولیت ما را دو چندان می‌کند.

 

زنگ هشدارهایی از خارج شدن انقلاب از مسیر اصلی خود به گوش می‌رسد

وی با بیان اینکه زنگ هشدارهایی از خارج شدن انقلاب از مسیر اصلی خود به گوش می‌رسد، تأکید کرد: دشمنان و معارضان جریان مهدوی با توجه به مطالعات جدی که دارند، خطر انقلاب را حس کردند و متوجه شدند که انقلاب اسلامی ایران، سرآغاز انقلاب جهانی حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: دشمنان اسلام تمام دشمنی که با انقلاب اسلامی دارند، به خاطر این است که از سوی اسلام و شیعه احساس خطر می‌کنند، به طوریکه پژوهش‌های آنان نشان داده که تمدن غرب در حال فروپاشی است و تنها تمدنی که می‌تواند جایگزین تمدن غرب شود، تمدن اسلام است.

 

بی تفاوتی نسبت به اقدامات دشمن علیه اسلام و انقلاب، مرگ انقلاب اسلامی است

معین الاسلام با بیان اینکه دشمنان اسلام طبل جنگ با انقلاب اسلامی را آغاز کردند، تصریح کرد: دشمنان انقلاب، پروژه اسلام ستیزی را رقم زدند و به این نتیجه رسیدند که شیعه می‌تواند تهدید جدی برای غرب باشد.

وی تأکید کرد: اگر ما در مقابل اقدامات دشمن علیه اسلام و انقلاب اسلامی بی تفاوت باشیم، این بی تفاوتی مرگ انقلاب اسلامی است، بنابراین باید با همت و ثبات قدم در جبهه مقاومت وارد شویم.

 

طلاب مرزبانان جنگ نرم علیه اسلام و انقلاب هستند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به تبیین وظایف حوزویان به ویژه بانوان طلبه پرداخت و افزود: یکی از وظایف حوزویان این است که به معرفت دینی مجهز شوند و با استدلال و قوت از دین اسلام دفاع کنند.

معین الاسلام با بیان اینکه طلاب مرزبانان این جنگ نرم علیه اسلام و انقلاب هستند، اظهار داشت: طبق احادیث و روایات، زمانی که می‌بینیم اسلام در معرض خطر قرار گرفته، وظیفه ما پاسداری از اسلام، خوار ساختن باطل و ارشاد و سرافرازی حق است.

وی ادامه داد: ما باید بیزاری خود را علیه دشمنان اسلام نشان دهیم و آنان را با بحث‌های مستدل در معرض انتقاد قرار دهیم تا خوار و ذلیل شوند.

 

وظیفه علما در عصر غیبت در سخن امام هادی(علیه‌السلام)/ انقلاب اسلامی، مأموریت بزرگ به دوش ما گذاشت

استاد حوزه و دانشگاه بر خروج از بی‌تفاوتی نسبت به دفاع از انقلاب و دین اسلام تأکید کرد و گفت: ما باید با معرفت قوی و بیانات مستدل پای دفاع از دین بایستیم و از فضای مجازی به خوبی بهره بگیریم.

معین الاسلام با اشاره به اینکه امام هادی(علیه‌السلام) وظایف علما را در عصر غیبت گوشزد کردند، افزود: آن حضرت می‌فرمایند: «اگر بعد از غيبت قائم ما عليه ‏السلام نبود وجود علمايى كه به سوى او مى‏‌خوانند و به وجود او رهنمون مى‏‌شوند و با حجت‌هاى الهى از دين او دفاع مى‏‌كنند و بندگان ناتوان خدا را از دام‌هاى ابليس و پيروان او مى‏‌رهانند و از دام هاي ناصبي‌ها نجات بخشند، کسي در دين خدا پا برجا نمي ماند و همه مرتد مي‌شدند، ولي آنان رهبري دل‌هاي شيعيان ضعيف را با قدرت در دست مي‌گيرند و حفظ مي‌کنند، چنان که ناخداي کشتي، سکان و فرمان کشتي را نگاه مي‌دارد؛ آنان نزد خدا والاترين انسان‌ها هستند».

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، مأموریت بزرگ به دوش ما گذاشت، تأکید کرد:  اولین وظیفه ما در دوران غیبت این است که مردم را متوجه و دعوت به سوی امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) کنیم و لازمه آن این است که خودمان نسبت به آن حضرت داشته باشیم.

 

لزوم کسب معرفت مهدوی و دعوت مردم به مهدویت

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: یکی از وظایف ما در دوران غیبت، کسب معرفت مهدوی و سپس دعوت مردم به مهدویت است، دومین وظیفه ما این است که مرد را به سوی امام زمان هدایت و راهنمایی کنیم.

معین الاسلام ادامه داد: سومین وظیفه علمای اسلام این است که از دین خداوند دفاع کند، اما دفاع از دین باید با حجت و استدلال باشد، دفاع غیرمنطقی و غیرمستدل به جای اینکه به کمک اسلام بیاید، اسلام را تخریب می‌کند.

وی تصریح کرد: مهم ترین وظیفه علما در دوران غیبت این است که بنده‌های ضعیف خدا را که تحت تسلط سیطره امپراطور تبلیغات غرب قرار گرفتند و تحت تأثیر شبکه‌های معاند دچار ارتداد دینی شدند، نجات دهند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ما باید رسواگر این شبکه‌ها باشیم و مردم را از دام این شبکه‌های ابلیس و ماهواره ای نجات دهیم.

معین الاسلام با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ شبکه صهیونیستی برای گرفتن دین انسان‌ها فعالیت می‌کنند، گفت: بنا بر روایات، زنان در عصر غیبت دو دسته می‌شوند عده ای پیرو شبکه ابلیس و عده ای رسواگر شبکه ابلیس هستند و ما باید رسواگر شبکه‌های ابلیس باشیم و به بانوان جامعه نشان دهیم که این شبکه‌ها چه آسیب هایی به دین ما وارد می‌کنند.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

تبیین «رسالت بانوان طلبه در حفظ و صدور انقلاب اسلامی» در درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س)

مدیر کل امور تربیتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از برگزاری درس اخلاق روز چهارشنبه، با حضور تمامی طلاب مدارس علمیه و مراکز تخصصی این مؤسسه علمی حوزوی خبر داد.

جلسه درس اخلاق روز چهارشنبه ویژه طلاب مدارس علمیه و مراکز تخصصی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با سخنرانی سرکارخانم معین الاسلام، استاد حوزه و دانشگاه  برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم «طیبه سادات طباطبایی» روز سه‌شنبه در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: در آستانه ایام‌الله ۲۲ بهمن ماه، جلسه درس اخلاق ویژه تمامی طلاب مدارس علمیه و مراکز تخصصی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از سوی اداره کل امور تربیتی برگزار می‌شود.

مدیر کل امور تربیتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: بانوان طلبه در جلسه درس اخلاق این هفته از محضر سرکارخانم معین‌الاسلام،  استاد  حوزه و دانشگاه با موضوع «رسالت بانوان طلبه در حفظ و صدور انقلاب اسلامی» بهره‌مند می‌شوند.

طباطبایی تصریح کرد: این جلسه طبق روال گذشته، روز چهارشنبه، ۱۸ بهمن ماه ساعت ۱۰ تا ۱۱ در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با قرائت قرآن کریم آغاز می‌شود.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

توصیه استاد حوزه به مطالعه کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره)

آیت الله مسعودی خمینی مطالعه کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) را به بانوان طلبه سفارش کرد و گفت: کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) برای انسان شدن کافی است؛ حضرت امام(ره) راه انسانیت را طی کردند و این کتاب را نگاشتند.

آیت الله مسعودی خمینی مطالعه کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) را به بانوان طلبه سفارش کرد و گفت: کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) برای انسان شدن کافی است؛ حضرت امام(ره) راه انسانیت را طی کردند و این کتاب را نگاشتند.  

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، آیت الله «علی اکبر مسعودی خمینی»،  تولیت سابق آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، عنوان کرد: خداوند در شب معراج، هم دنیا و هم آخرت را برای پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) معرفی کرده که با توجه به گفتگو خداوند با رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌توان به دنیای ممدوح و مذموم پی برد.

 

اهل دنیا و آخرت در بیان پروردگار متعال/خداوند دنیای مذموم و ممدوح را برای ما تبیین کرده است

استاد عالی حوزه علمیه اظهار داشت: خداوند در شب معراج اهل دنیا را کسانی معرفی می‌کند که زیاد مى خورند، و زیاد مى خندند و مى خوابند، خشم مى گیرند، و کمتر خشنود مى شوند، ... آرزوهاى دور و دراز دارند، و در حالى که اجلشان نزدیک شده، هرگز به حساب اعمال خود نمى رسند، و نفعشان براى مردم کم است، افرادى پر حرف، فاقد احساس مسئولیت ... پیوسته از آرزوهاى خود سخن مى گویند، عیوب مردم را خاطرنشان مى سازند، و نیکى هاى آنها را پنهان...».

آیت الله مسعودی خمینی افزود: اهل آخرت از بیان پروردگار متعال مردمى با حیا هستند، جهل آنها کم، منافعشان بسیار، مردم از آنها در راحتند و خود از دست خویش در تعب، و سخنانشان سنجیده است. پیوسته حسابگر اعمال خویشند و از همین جهت خود را به زحمت مى افکنند، چشم هایشان به خواب مى رود اما دل هایشان بیدار است، چشمشان مى گرید، و قلبشان پیوسته به یاد خدا است.

وی با بیان اینکه خداوند دنیای مذموم و ممدوح را برای ما تبیین کرده است، تصریح کرد: اگر ما در معرفی اهل دنیا و آخرت که از سوی پروردگار در شب معراج بیان شده، تفکر کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم، در انجام کارهای روزانه خود با دقت عمل می‌کنیم.

 

می توان یک دنیا از اخلاق حضرت امام(ره) سخن گفت

تولیت سابق آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) و علمایی چون علامه طباطبایی(ره)، آیت الله بهاءالدینی(ره) و آیت الله بهجت(ره) که امروز جهان اسلام به آنان افتخار می‌کند، از جمله شخصیت‌هایی هستند که ویژگی‌های اهل آخرت درباره آنان صدق می‌کند.

آیت الله مسعودی خمینی که سال‌ها در کنار حضرت امام (ره) فعالیت‌های انقلابی داشتند، بیان داشت: می‌توان یک دنیا از اخلاق حضرت امام(ره) بحث کرد و سخن گفت؛ ما باید ببینیم حضرت امام خمینی(ره) در سال‌های عمر پربرکت خویش چه کردند که امروز دنیا متوجه ایشان است.

وی به خاطراتی از دوران حضورش در کنار حضرت امام(ره) اشاره کرد و افزود: روزی امام خمینی(ره) برای نماز آماده شدند، مردی از رفسنجان به دیدار ایشان آمدند و ۶۰ هزار تومان برای وجوه و سهم امام به امام راحل(ره) دادند، سپس از حضرت امام(ره) پولی به عنوان تبرکی درخواست کرد، اما امام خمینی(ره) فرمودند که من الان پولی برای شما ندارم و از این پول هم نمی توانم به شما بدهم زیرا این پول باید در جای خود صرف شود، آن مرد از این عمل امام خرسند شد و گفت: من خدا رو شکر می‌کنم که در زمانی هستم که این آقا مرجع تقلید ما هستند.

 

امام خمینی(ره) اهل مراقبه بودند

استاد عالی حوزه علمیه با بیان اینکه امام خمینی(ره) اهل مراقبه بودند، به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که فرمودند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا؛ پيش از آنكه به حساب شما برسند خود به حساب خويش برسيد» اشاره و تصریح کرد: این روایت درباره امام خمینی(ره) صدق می‌کند.

آیت الله مسعودی خمینی با بیان اینکه مراقبه به معنای «به تکلیف عمل کردن» است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) حتی در سخنرانی‌های انقلابی خویش به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر عمل می‌کردند و همین خصوصیات امام خمینی(ره) بود که جوانان ما از دل و جان برای اسلام و انقلاب جان خود را نثار می‌کردند.

 

حضرت امام(ره) در جهت محاسبه نفس سرآمد بودند

تولیت سابق آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) با تصریح بر اینکه امام خمینی(ره) ویژگی‌های اهل آخرت را برای خویش ساخته بودند، افزود: حضرت امام(ره) عامل به اهل الاخره بودند.

آیت الله مسعودی خمینی تصریح کرد: کمال انسان، ثروت و قدرت نیست، بلکه کمال باید در درون انسان باشد؛ یعنی انسانیت در درون خود انسان پیدا می‌شود و انسان باید خویشتن را دریابد.

وی ادامه داد: انسان نمی تواند خویشتن را در علم و محاسبه دیگران بیابد، بلکه خویشتن را باید در خویش پیدا کنی؛ حضرت امام(ره) در جهت محاسبه نفس و در جهت پیدا کردن خویش در خویشتن اول و سرآمد بودند.

 

توصیه به مطالعه کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره)/ کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) برای انسان شدن کافی است

آیت الله مسعودی خمینی در ادامه به مطالعه کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) سفارش کرد و بیان داشت: اگر بخواهید راه شریعت، طریقت و حقیقت را طی کنید، اول آن، شریعت است و از طریق آن باید به طریقت رسید.

وی افزود: کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) برای انسان شدن و آدم شدن کافی است؛ حضرت امام(ره) راه انسانیت را طی کردند و این کتاب را نگاشتند.  

استاد عالی حوزه علمیه تصریح کرد: امام خمینی(ره) در سن ۲۹ سالگی کتاب‌های عرفانی تألیف کردند، ایشان در سخنان خود تصریح کردند که «وقتی ساواک مرا گرفت من نترسیدم، بلکه آنان می‌ترسیدند»؛ اصلا ترس در وجود ایشان معنا نداشت، زیرا کسی که از خدا بترسد از دیگران ترسی ندارد.

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(س) در پیام رسان سروش شوید: http://sapp.ir/jz_news

 

عضو کانال جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تلگرام شوید: https://t.me/jz_news
گروه خبری: 

صفحه‌ها

دیدگاه‌های اخیر