معاونت پژوهش جامعه الزهرا (س) برگزار کرد:

نشست علمی «بازخوانی امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد روانشناسی اجتماعی»

نشست علمی بازخوانی امر به معروف و نهی از منکر

نشست علمی «بازخوانی امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد روانشناسی اجتماعی» با حضور مسئولان پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست علمی پژوهشی «بازخوانی امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد روانشناسی اجتماعی» از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام و با همکاری پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

در این نشست علمی، دکتر محمد دین محمدی مسئول گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر و خانم شیما میان محله مسئول گروه مطالعات زنان پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر  به تبیین محورهای این نشست پرداختند.

این نشست در راستای تبیین چرایی و اهمیت آشنایی با ادبیات «روانشناسی اجتماعی» و چگونگی بهره‌مندی از آن در گفتمان « امر به معروف و نهی از منکر » برگزار شد.

در ابتدای جلسه، دکتر دین محمدی، جایگاه دینی و تاریخی «امر به معروف و نهی از منکر» را به عنوان سویه «عملی» فضای دینی مورد بررسی قرار داد و در ادامه به جایگاه کلی مباحث «عملی» در نظام‌واره علوم پرداخت.

وی همچنین به جایگاه جزیی برخی از مؤلفه‌های عملی تأثیرگذار در فضای امر به معروف اشاره کرد و در نهایت با اشاره به فقر محتوایی و ضعف سیستماتیکی در پوشش بسیاری از ابعاد عملی گفتمان علم به ویژه مباحث مرتبط با امر به معروف، راهکارهایی جهت برون رفت از این بحران پیشنهاد داد.

مسئول پژوهشکده مطالعات اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر افزود: یکی از پیشنهادات، استفاده مقدماتی از فضای علومی چون «روانشناسی اجتماعی» در راستای کشف و ایجاد مسئله و حرکت برای یافتن پاسخ از متون و محتوای دینی است.

دین محمدی ادامه داد: از فواید این کار آشنایی متخصصان دینی با ادبیات علومی چون روانشناسی اجتماعی به منظور حل مسئله است که موجب شکل‌گیری گفتمان فعال‌تری با اندیشمندان این حوزه خواهد شد .

در پایان، ارائه‌دهندگان با اشاره به مباحثی چون «نفوذ اجتماعی»، «مسئولیت و نظارت همگانی» و مقولات مترتب بر آن به طرح برخی از سؤالات پژوهشی مناسب با گروه‌های مختلف جامعه الزهرا علیهاالسلام پرداختند.

سرکار خانم شیما میان محله، مسئول گروه مطالعات زنان پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر در این نشست، بیان کرد: دوره دانش افزایی محدودی برای برخی از علاقه‌مندان جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شده که قرار است از برترین‌های این دوره، جهت همکاری‌ها و حمایت‌های پژوهشی در «پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر» دعوت به عمل بیاید.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱